Highjackar tråden lite med en fråga på kappilärrör/termostat, hoppas det är ok.

Termostaten är i botten (läge 1), men släpper ändå igenom minst 65 gradigt vatten. Som jag förstår det ska kapillärröret ge indikation till termostaten att strypa.
Vad kan jag enklast byta/testa för att få funktion igen?

• Värmesystem med cirkulationspump, termostat i läge 1, kapillärrör och temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med termostat, kapillärrör och cirkulationspump i ett pannrum.
    Skapa konto
tttomten tttomten skrev:
Highjackar tråden lite med en fråga på kappilärrör/termostat, hoppas det är ok.

Termostaten är i botten (läge 1), men släpper ändå igenom 65 gradigt vatten. Som jag förstår det ska kapillärröret ge indikation till termostaten att strypa.
Vad kan jag enklast byta/testa för att få funktion igen?
Och vad är den röda skruven till?

• Värmesystem med cirkulationspump, rör och en röd skruv på en ventil.
    Skapa konto
Kolla om pumpen går, du lossar skruven i mitten och känner med en skruvmejsel att den snurrar, sitter den fast så kan man hjälpa den igång genom att snurra på skruvmejseln. Normalt droppar det bara lite vatten när man öppnar skruven.

P Plutus skrev:
Kolla om pumpen går, du lossar skruven i mitten och känner med en skruvmejsel att den snurrar, sitter den fast så kan man hjälpa den igång genom att snurra på skruvmejseln. Normalt droppar det bara lite vatten när man öppnar skruven.
Ja pump och slingregleringen funkar, kan dock inte reglera framledningstemperaturen.

Vad har du för temperatur på returen på golvvärmen? 65-60 gr. på golvet måste kännas :-) Annars har du rätt i att det vita vredet ska reglera temperaturen

P Plutus skrev:
Vad har du för temperatur på returen på golvvärmen? 65-60 gr. på golvet måste kännas :) Annars har du rätt i att det vita vredet ska reglera temperaturen
Det är bara i extremfall när utetemperaturen droppar massor så pannan skickar ut fullt som detta kan ske och då reglerar slingorna. Mao så har jag nog aldrig haft 65/70 grader ut på golv(y).
Men, jag vill ju inte riskera detta heller.

(upptäckte att termostaten inte fungerade av en tillfällighet när jag skulle justera pannregleringen och vred på fel reglage:p).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.