Jag har testat ventilen tidigare också, testat igen, det kommer endast luft.

J jonaserik skrev:
Inte säkert att ventilen gett upp. kolla först om exspansionkärlet är OK , på den så finns en ventil ( lika som på bildäcken ) tryck lite lätt på piggen, då ska det pysa till lite luft, kommer det vatten så är kärlet kört och ska bytas., Börja där och kom tillbaka.
Jag har kollat ventilen och den pysar luft och läcker inte vatten.
Vad kan det vara för fel tror du?

Bra då är det säkert luft i något rör. gör som dom säger stäng alla element på BV och om jag inte ser fel på ditt första foto ,då sitter pumpen där, den har säkert ett vred på kopplingsboxen med 1 - 2 - 3 ställ upp på 3 alla element ÖV ska var öppna helt. sjunker trycket bara fortsätt att fylla till 1,2 och sen se om det finns luft på ÖV. Sen eftersom det är kallt vatten på ÖV så kommer det ner till pannan och då kan trycket minska, låt allt gå ett tag och se vad som händer, Går det inte att få trycket att stå kvar, så kan det vara läck någonstans Har du garage med värme in.

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
H Homebuild skrev:
Jag har kollat ventilen och den pysar luft och läcker inte vatten.
Vad kan det vara för fel tror du?
Men först måste du ju få upp tryck i systemet. Om vattnet läcker ur avtappningventilen är ju det prio 1.

Sedan skulle jag testa att stänga alla radiatorer på bottenvåningen för att försöka tvinga upp vatten till övervåningen. När/om det väl kommer värme dit kan man öppna igen där nere,

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra då är det säkert luft i något rör. gör som dom säger stäng alla element på BV och om jag inte ser fel på ditt första foto ,då sitter pumpen där, den har säkert ett vred på kopplingsboxen med 1 - 2 - 3 ställ upp på 3 alla element ÖV ska var öppna helt. sjunker trycket bara fortsätt att fylla till 1,2 och sen se om det finns luft på ÖV. Sen eftersom det är kallt vatten på ÖV så kommer det ner till pannan och då kan trycket minska, låt allt gå ett tag och se vad som händer, Går det inte att få trycket att stå kvar, så kan det vara läck någonstans Har du garage med värme in.
Nu har jag fått tillbaka värmen i ÖV också. Tack vara tipsen att tvinga värmen upp genom att stänga av på BV.
Men trycket sjunker fortfarande till 0,5 efter ett tag och jag förtsätter fyller på.

Stort tack för hjälpen!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H Homebuild skrev:
Nu har jag fått tillbaka värmen i ÖV också. Tack vara tipsen att tvinga värmen upp genom att stänga av på BV.
Men trycket sjunker fortfarande till 0,5 efter ett tag och jag förtsätter fyller på.

Stort tack för hjälpen!
Toppen! Då är det bara ventilhelvetet kvar att fixa :)

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
H Homebuild skrev:
Jag har testat ventilen tidigare också, testat igen, det kommer endast luft.
Grattis till värmen. När du fyller på med vatten, hur regerar manometern då, du ska fylla sakta och ha ögonen på den, den ska öka sakta, går den upp snabbt så är det dåligt med lufttryck i blåsan som det heter. Kolla och kom tillbaka

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Grattis till värmen. När du fyller på med vatten, hur regerar manometern då, du ska fylla sakta och ha ögonen på den, den ska öka sakta, går den upp snabbt så är det dåligt med lufttryck i blåsan som det heter. Kolla och kom tillbaka
Nu har jag övervakat trycket i några dagar. Jag har fyllt på väldigt sakta men den sjunker efter några minuter ändå.
Jag har inte hittat läckage någonstans utom det rinner från spillror efter påfyllning som är kopplat till säkerhetsventilen (se skis bilden).

Har du ett kärl på vinden då och då blir det så här och vattnet rinner ut i ett spillrör och kan inte bli högre än i meter mellan manometern och spillrörets utlopp , 1 meter är 0,1 bar, du har då kanske inget rött kärl som är kopplat till värmesystemet i källaren , allting är normalt då med trycket. Bäst är det med ett tryckkärl källaren, då kan trycket hållas mellan 0,8 -12 bar konstant, samt frysrisk inte blir på vinden med en läcka ner genom innertaket, inget kul när det börjar regna inne.

• Gilla
Homebuild
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du ett kärl på vinden då och då blir det så här och vattnet rinner ut i ett spillrör och kan inte bli högre än i meter mellan manometern och spillrörets utlopp , 1 meter är 0,1 bar, du har då kanske inget rött kärl som är kopplat till värmesystemet i källaren , allting är normalt då med trycket. Bäst är det med ett tryckkärl källaren, då kan trycket hållas mellan 0,8 -12 bar konstant, samt frysrisk inte blir på vinden med en läcka ner genom innertaket, inget kul när det börjar regna inne.

Nej, det finns inga kärl på vinden och vi har inte källare. det är bara elpanan som du ser på första bilden och sedan kopplat direkt till radiatorn.
Då är det kanske normalt att trycket sjunker till 0,2 - 0,5. Då panan står övan på varmvattenberedaren och är höjdskillnaden från radiatoren på övervåningen till pannan är högst 1 - 1,5 meter.

• Gilla
Alexander.darwich
  • Laddar…
Byt säkerhetsventilen.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Har du motionerat säkerhetsventilen, dvs tvångsöppnat den? Det kan ibland fungera.

Ulltand Ulltand skrev:
Har du motionerat säkerhetsventilen, dvs tvångsöppnat den? Det kan ibland fungera.
Ja, jag har motionerat säkerhetsventilen genom att vrida fram och tillbaka tillräckligt många gånger. Men jag har inte tvångöppnat den.
Nu är ventilen beställt och ska bytas.
Är det nåt särskilt man ska tänka på vid ventilsbyten.
Trycket nollställs redan av sig själv, så undrar om jag behöver tömma systemet helt från avtappningsventilen.

Nej, töm inte systemet mer än nödvändigt. Färskt vatten gör att det rostar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.