J
jonaserik: Dina slingor , dom är nog ingjutna i betong och tar en tid att värma upp. Vad menar du med fläckvis, antingen så är det olika djup på förläggningen eller så är det luft i slingorna. Det senare kan hända om något termodon stänger och flödet i en slinga ökar, det kan då bli lite pys i den slingan som är sval/kall, bara lite vatten rinner igenom i botten på slingan ( halva slangen
10 svar · 1,5k läst
·
A
Avemo: En frostvakt är ett mindre element. De som är avsedda för uppvärmning brukar ofta ha en bättre termostat. Så länge du håller samma temperatur kostar det lika med frostvakt och element.
4 svar · 7,3k läst
J
jonaserik: Prova med att koppla om badets don till en annan utgång, brukar gå att dubbla en utgång. Sen det med att ha ett don på badet Tja, du vill väl ha varmt golv där och normalt om man har Värmepump ska den alltid ha ett flödet över sig.. Kolla även att piggen inte kärvat, verkar vara den utan don. Knacka på den med ett mejselskaft lite hård så brukar dom släppa, sen trycka på piggen ca
1 svar · 3,0k läst
·
S
Smoketoomuch: [citat] Ah. smart. Tänkte inte på det. Kan vara värt att skaffa
6 svar · 2,7k läst
T
Tompafix: [citat] Den övre är tillopp
16 svar · 6,3k läst
·
R
Ralph and Frank: Fick svar från Danfoss Kundservice Det går inte att blanda 1-rörs och 2-rörs system. Är det 1-rörs koppel fungerar inte 2-rörs ventil på det kopplet, det blir helt fel blandning eftersom 2-rörs har justeringen uppe vid ventilen och 1-rörs nere i kopplet! Tog en skärmdump och skickade till rörmokaren som hävdade något annat. men efter skärmdumpen kunde han inte säga något. Nu ska
22 svar · 5,4k läst
·
S
sawdustmaker: Har en sådan här som lyser blått (allt är ok) men växlar till att blinka vitt vilket tydligen betyder att det är luft i systemet. Jag har precis luftat hela systemet, men hur luftar jag detta? i taket sitter dessa små saker, kan det vara där man vrider och luftar?
0 svar · 582 läst
·
J
jonaserik: Och jag svarade så, när det inte framkom vad du har nu.230V eller 400V på det , konvektor kan vara bra då det fläktar runt värmen, 37 dB max fart och 27 dB min fart ,inte så mycket men allt är rellativt i uppfattning av ljud. Är det 400 V nu kanske det inte finns nolla som måste finnas vid 230 V
3 svar · 896 läst
T
Tompafix: [citat] Ja om det kom igång med lite motion skulle jag börja där. Annars är det bara att byta packboxen. Betydligt enklare än att byta hela elementen.
4 svar · 1,1k läst
·
T
Thide87: Postade i hemautomation men fick inga svar där. Jag har idag en Danfoss digital termostat på en radiator hemma. Hade velat haft smarta uppkopplade termostater på alla radiatorer om det inte vore för att de låter när de öppnar och stänger. Som jag förstått det är det ett problem som uppstår med elektroniska termostater. Eller? Finns det tysta termostater som är digitala/elektroniska?
0 svar · 994 läst
mangebest
mangebest: hej Jag har golvvärme. ett uponor-system med två fördelare ( detta är den ena) I en av kretsarna kanske det är något sämre värme men eg inte något problem. Skall man, kanske för att undvika framtida problem, spola igenom golvrören då och då? Eller är det överdrivet. Huset byggt 2007 och inte spolat sedan dess mvh Magnus
0 svar · 3,2k läst
·
J
Jwf: [citat] Då skulle du kunna använda bara pumpen i värmepumpen och skippa pumpen till golvvärmen?
4 svar · 14,2k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: De där styrdonen har jag inte sett. De gamla gröna hade ganska kort livslängd och slutade fungera efter några år. De blå har hållit hittills. De hade alla transparenta höljen så man kunde se om de var öppna eller stängda. Är det alla slingor som krånglar? När de öppnar ska styrdonet släppa ut stiftet på ventilen. Lossa på styrdonen ett I taget och kolla att ventilerna inte
1 svar · 4,7k läst
·
K
Karl Olssvan: Ren elvärme blir dyrt. Billigare och bättre med en LLVP skulle jag säga.
4 svar · 7,3k läst
B
byggnovis1000: [citat] Hur menar du? Hänger inte riktigt med...
18 svar · 5,0k läst
M
max77800: [citat] [citat] Doppa kottarna i lampolja ett par timmar, låt dom rinna av och torka, stoppa dom i öronen och tänd på
82 svar · 39,7k läst
·
S
Skalman: Å jag bif en bild som visar hur det blev. Överskottet rinner ner i det tjocka ventilationsröret.
4 svar · 1,6k läst
·
B
bbobe: Tackar för svar. Med Knipex Cobra polygrip gick det lätt att komma åt muttern :).
2 svar · 899 läst
·
J
jonaserik: Tryck till 2,5 bar , bor du i ett höghus, normalt tryck i en villa 1,5 bar och räcker med råge. Att trycket sjunker kan vara att du fyllde och flödet drog iväg genom systemet, kom kallt vatten till baka. Fyll till 1,5 och avvakta hur trycket sjunker. Det kan åka lite jojo i förhållande till vad för temp som tillverkas, låg temp = lägre tryck , helst sommartid , hög temp högre tryck.
7 svar · 3,8k läst
·
E
Emanuel01: Kändes för bra för att vara sant. Chefen beställde 2 som han ej betalade för då de ej funka någe bra. En hänger i verkstaden men är avstängd. Var ju ändå en "kändis" i kylbranschen som fronta.
21 svar · 5,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Aha, det är en gammal AGA-termostat från 1974-1978! Det verkar vara denna adapter (RSK 4805282) som löser problemet att koppla på en modern termostat: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-nti/
1 svar · 785 läst
·
O
Oljegroda: Hej Har problem med en radiator i badrummet som stundvis brummar. Oftast är det ett pulserande brummande ljud tillräckligt högt för att man ska vakna en våning upp. Tystnar om man vrider termostaten åt något håll. Har kollat att det är rätt riktning på cirkulationen i radiatorn samt strypt och ökat flödet genom radiatorn men problemet kvarstår. Även bytt termostat utan framgång.
0 svar · 766 läst
D
Drotz: Har ett hus från 71 där många termostater har lossnat pga plastfästet har gett sig. Har bergvärme så egentligen klarar jag mig utan termostat då alla element ska stå på max. Men det är ju inte så vackert så tänkte köpa dessa från Hornbach. Nån som har nån erfarenhet av dom? https://www.hornbach.se/shop/Termostathuvud-vit-M30x1-5/6071989/artikel-detaljer.html
0 svar · 661 läst
E
Emilj92: Hej Jag funderar lite på hur mina 2 cirkulationspumpar fungerar för att se över så man har så optimalt driftläge som möjligt. Jag har 2 st pumpar, 1 till L/V värmepumpen och 1 till radiatorerna. Bild på C-Pump till värmepumpen [bild] Driftläge [bild] Bild på C-pump till radiatorerna [bild] Driftläge [bild]
0 svar · 2,5k läst
·
R
Robjoh198: Kommer bra med värme i rören fram till ” minishunten” men det överförs inte till rören som går ner i golvet. Har haft en VVSare här som inte löst det än. Vi har testat öka upp pumpen i fjärrvärmesystemet till max och slagit av andra radiatorer för att utesluta den biten. Verkar vara ett äldre system från början 90-tal. finns där andra fler tips mottages de tacksamt!
8 svar · 2,1k läst
·
H
Hammarenmittitummen: Vad är det statiska/höjd trycket i systemet, bruka finnas en manometer att läsa av och en enplansvilla behöver ca 0,5 bar och en tvåplansvilla knappt 1 bar. När du luftat elementen så tappar du ut luften och trycket sjunker därefter fyller man upp till rätt tryck igen för att vattnet skall klara tryckfallen i systemet och orka runt.
8 svar · 902 läst
·
P
PW92: [citat] ja det provtrycktes innan gjutning och sen var trycket kvar efter gjutning innan huset kom idag.
27 svar · 15,4k läst
J
Josth: Skaffa flera inne-termometrar och sätt upp i olika rum så vet ni hur varmt eller kallt det är. Sedan kan man förskjuta värmekurvan eller öka lutningen på kurvan.
1 svar · 835 läst
·
C
Cuong Le: Hej alla, vintern är här och tyvärr upptäcker vi att 3 element hos oss inte blir varma. Vi har provat lufta ur och se till så att fjädringen rör sig som den ska så att den inte fastna. Men tyvärr så är det inget av de 2 vanliga fel som gör så att elementen inte fungera som de ska. Rören som för vatten till dem känns inte heller varma. Vi har fjärrvärme och radhuset( ägarätt)
0 svar · 1,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Har du läst produktbeskrivningen i länken? ”LK PAL röret är lämpligt och godkänt för kallvatten, varmvatten och värmeledningsinstallationer, så som golvvärme. Lämpar sig utmärkt för synligt montage i rörstråk i källare, för vertikala stamledningar m.m. Max 10 bar. Max temp 70° (kortvarig belastning max 95°). Röret har ett inre skikt av PE-RT, ett mellanskikt av aluminium och
9 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.