2 069 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Smartare uppvärmning av hus med golvvärme
Hej! Har lite funderingar och tänkte att jag skriver ner dessa här. Ofta ser man saker klarare om man skriver ner dom. Sen finns det kanske även andra på forumet som haft liknande funderingar och då är naturligtvis alla kommentarer välkomna.
FÖRUTSÄTTNINGAR
Jag har ett relativt nybyggt hus med betongplatta på mark. I betongplattan ligger golvvärmeslingor. I pannrummet står en Nibe F750 frånluftsvärmepump (nedan kallad "VP") som värmer upp vattnet i golvvärmeslingorna och den fixar även tappvarmvatten. Det finns en separat golvvärmeslinga för respektive rum.
Det finns en fördelare för golvvärmeslingorna och ventilerna är av fabrikatet Uponor. I de flesta rummen sitter en trådlös termostat som används för att ställa in en MAX-temperatur för rummet. Ventilen i golvvärmefördelaren stryper alltså flödet om respektive rum är för varmt.
VP beräknar en framledningstemperatur i värmeslingorna utifrån aktuell utomhustemperatur och en värmekurva som är definierad. VP kan även se returledningstemperaturen och använder säkert den uppgiften på något sätt. VP struntar fullständigt i aktuell inomhustemperatur, uppgiften finns men används inte. VP beräknar något som kallas gradminuter som man kan se som en "värmeskuld" och det används som en hysteres för när värmepump respektive elsteg kopplas in.
Elpris är rörligt timspotpris plus påslag. Varierar kraftigt.
Hemautomation finns och jag kan styra många funktioner i VP via ett API.
Tankar jag har om detta
Betongplattan gör systemet rätt trögt. Jag gissar att temperaturförändringar i golvslingorna inte märks av förrän efter kanske 12 timmar. Jämför med att styra en oljetanker.
Problem som jag behöver lösa
Ang Nibes Smart Price Adaption så är det något som jag tittat på tidigare men bestämt mig för att det inte går att använda. Minns ej riktigt varför.
FÖRUTSÄTTNINGAR
Jag har ett relativt nybyggt hus med betongplatta på mark. I betongplattan ligger golvvärmeslingor. I pannrummet står en Nibe F750 frånluftsvärmepump (nedan kallad "VP") som värmer upp vattnet i golvvärmeslingorna och den fixar även tappvarmvatten. Det finns en separat golvvärmeslinga för respektive rum.
Det finns en fördelare för golvvärmeslingorna och ventilerna är av fabrikatet Uponor. I de flesta rummen sitter en trådlös termostat som används för att ställa in en MAX-temperatur för rummet. Ventilen i golvvärmefördelaren stryper alltså flödet om respektive rum är för varmt.
VP beräknar en framledningstemperatur i värmeslingorna utifrån aktuell utomhustemperatur och en värmekurva som är definierad. VP kan även se returledningstemperaturen och använder säkert den uppgiften på något sätt. VP struntar fullständigt i aktuell inomhustemperatur, uppgiften finns men används inte. VP beräknar något som kallas gradminuter som man kan se som en "värmeskuld" och det används som en hysteres för när värmepump respektive elsteg kopplas in.
Elpris är rörligt timspotpris plus påslag. Varierar kraftigt.
Hemautomation finns och jag kan styra många funktioner i VP via ett API.
Tankar jag har om detta
Betongplattan gör systemet rätt trögt. Jag gissar att temperaturförändringar i golvslingorna inte märks av förrän efter kanske 12 timmar. Jämför med att styra en oljetanker.
- Det känns inte så smart med tanke på systemets tröghet att beräkna temperaturen till slingorna utifrån aktuell utomhustemperatur. Det hade varit betydligt bättre att använda väderprognosens temperatur 12 timmar i förväg. Hemautomationen har tillgång till väderprognoser.
- Det borde gå att försöka styra över merparten av elanvändningen till de billigaste timmarna på dygnet. Hemautomationen har tillgång till Nord Pools timspotpriser.
- Det borde gå att använda husets betongplatta som någon form av ackumulator för att lagra lite extra energi när elen är som allra billigast.
Problem som jag behöver lösa
- Så länge det sitter dumma termostater i nästan varje rum så kommer dessa att begränsa möjligheten att förvärma golvet i det rummet inför en prognostiserad temperaturnedgång. Termostaterna kanske måste bort eller ställas på max värme...
- Jag kan ladda extra tappvarmvatten när elen är som billigast. Problemet med detta är att över en viss temperatur så slutar VP att värma och övergår till att använda direkt-el och då förlorar jag nog på att extraladda. Kanske går det att undvika genom att inte extraladda över en viss temperatur.
- Växlingarna i elpriser kan vara stora från timme till timme. Klockan 05 på morgonen kanske elen är nästan gratis för att vara svindyr kl 07. Mitt API kan till exempel gå in och göra en extern justering av värmekurvan till ett i förväg definierat antal grader. Det är användbart men när jag gör det så kan det ibland ta väldigt många timmar innan något händer på grund av aktuellt värde för gradminuterna. Mitt API kan (även om det visat sig att inställningen oftast inte "biter") gå in och definiera ett nytt absolut värde av gradminuterna. Att göra det slår ju ut hela VP:ns egna beräkningar på något sätt. Att varje timme ställa in gradminuterna till ett specifikt värde kan ju få ödesdigra effekter. Det känns lite som om jag själv skulle kunna skriva en bättre algoritm i python för att beräkna framledningstemperatur utifrån de parametrar jag har tillgång till. Jag får fundera mer på detta.
Ang Nibes Smart Price Adaption så är det något som jag tittat på tidigare men bestämt mig för att det inte går att använda. Minns ej riktigt varför.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag har samma system som du. Här mina råd:
1. ställ in pumpen på att styra på utetemperatur.
2. Skruva borta alla don för rumsstyrning. Dessa är ganska värdelösa i ett hus med tröghet. Alt. Ställ alla rumstermostater på Max. Du måste givetvis ha ett väl grundinställning på flödet i slingorna.
3. Blockera eltillskottet i pumpen mellan 06-19 varje dag. Detta gör att konsumerar du el så sker det under natt.
1. ställ in pumpen på att styra på utetemperatur.
2. Skruva borta alla don för rumsstyrning. Dessa är ganska värdelösa i ett hus med tröghet. Alt. Ställ alla rumstermostater på Max. Du måste givetvis ha ett väl grundinställning på flödet i slingorna.
3. Blockera eltillskottet i pumpen mellan 06-19 varje dag. Detta gör att konsumerar du el så sker det under natt.
Då ett modernt hus med gjuten platta har så stor tröghet tror jag prognostisering gör liten praktisk skillnad.R Ryssi skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden