E
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vi fick aldrig ens någon rekomendation hur vi skulle göra..

Det som vi märkt och kan ta ganska lång tid är att balansera systemet..
För höjer man i ett rum kan det bli lägre i andra osv....
Förra vintern försökte jag massa att få ordning på det.. men nej jag hann aldrig innan vintern var över..
Detta är ju som sagt ett trögt system så ändringar kan ta en dag eller 2-3 innan man märker full effekt av sin ändring.
Så att det blir ljummet och fint i alla rum och inte iskallt i ett rum och jättevarmt i andra..
För så hade vi det i början.
Barnens rum var svinvarma fastän vi hade samma inställningar osv.
Nu efter ett år efter mycket finjusteringar av mig som går och pillar på det ofta.. ca 1-2 gånger i veckan så är det perfekt som alla vill ha det..
Sonens rum iskallt.. ca 14 - 16 grader... han har alltid rummet stängt för att få behålla sitt svala rum..
Helst vill han ha fönstret öppet men det får han inte... utan istället har vi sänkt värmen..
dotterns rum ca 24 grader... Där inne vill jag inte vara hon har också alltid dörren stängd för att bevara värmen.
Mitt och hon som jag delar barn och möbler med i vårt sovrum 16-18 grader.. Också alltid stängd dörr.
Toalett och badrum har jätte varma golv.... riktigt nice. nästan så man bränner fötterna när man stoppar in dom under badrumsmattan och sitter där en stund på toa...
Resten av huset är 22 grader...
Jo, det är ju det där med att komma ihåg att hålla dörrar stängda.

Som det är nu har vi varmt på badrumsgolven (24-25 grader), och sen 1 grad varmare i vårt vardagsrum (6-7 meter takhöjd) än övriga huset då det drar ganska mycket (kalldrag) från fönster iom att det är så högt i tak.

I övrigt har jag nog lyckats pricka in det rätt så OK, men som sagt, vill man ha stora skillnader så måste man komma ihåg dörrarna.

Vi kör också en generell inställning på 22 grader. :)

E enoch85 skrev:
Så du menar att vi bör ha värmen på uppe under vår/sommar för att torka ut det snabbare? Jag har läst motsaten, att man bör försöka torka ut det sakta för att undvika sprickor.

Även i vårt nuvarande hus så rekommenderade man att inte ha högre än 21 grader i golvvärmen för att undvika sprickor första året.
Det har jag aldrig sagt , det är naturen själv som sköter värme/kyla under årstiderna, så är det bara och gilla läget för moder jord.. Kaltt ut/inne värme på golvet torkar, varmt ute /inne värme golvet sväller.

E
J jonaserik skrev:
Det har jag aldrig sagt , det är naturen själv som sköter värme/kyla under årstiderna, så är det bara och gilla läget för moder jord.. Kaltt ut/inne värme på golvet torkar, varmt ute /inne värme golvet sväller.
Sorry, då missuppfattade jag.

Vad är din rekommendation för att undvika sprickor och "knakande" golv i så stor uträckning som möjligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.