J
jonaserik: Att den lever om , gurglar och blir helt nojig. har du tankar eller är det direkt ut till elementen. troligtvis sitter pumpen fast/kärvar så den inte snurrar. din pump har säkert en skruv/plugg som är som en gammal 50:öring i ändan.Ta bort den ( sprutar inget vatten ) sätt in en mejsel och hjälp den igång, lite överaskning blir det när den börjar snurra. lite skrammel i näven så
4 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Verkar vara ett skapligt hus, klart beror på om ni bor i söder, shunten är bara öppen lite gran för värmen.
3 svar · 1,2k läst
·
F
Fanta23: Måste lägga till att det är viktigt att pannrummet får tillräckligt med luft. En eld kräver mycket luft. Det måste vara öppna ventiler in till pannrummet. Dessa kan ju vara stängda. Helst utifrån så den tar brännluft direkt utifrån och inte det skall sugas in genom alla fönster mm. Detta kyler huset. Håll pannrummet stängt så att pannan inte tar luft från övriga huset.
16 svar · 1,2k läst
danne9
danne9: [citat] Hur värmen sprids bäst är ja helt med på. Men om systemet är dåligt så måste ju nåt annat vara ganska bra, för 15.000kWh på ett år är väl ändå inte skit? Ska väl sägas att vi också eldar en del i en Contura kamin på vintern. Sen som det skrevs om i tråden du länkade så är ju frågan vad man skulle ersätta de med, och hur lång tid de skulle ta innan man går plus
12 svar · 1,7k läst
Lövgatan
Lövgatan: [citat] Denna sitter i rummet bakom pannan . Men där sitter ingen manometer
4 svar · 965 läst
·
S
Spannen: Uppföljning: Bytte pumpen själv genom att stänga den ventilen som fanns på tilloppet från värmepumpen och sen kapa röret några decimeter från där gamla pumpen satt. Stod redo med en kulventil med klämringskoppling. Var lite nervös för hur mycket vatten som skulle komma ut och blev lite kallsvettig när jag kom igenom röret och det initialt sprutade med ganska högt tryck :surprised:
7 svar · 4,3k läst
M
mattiasborger: Hjulet på den övre bilden kan du sänka ett par grader för att få lägre temperatur inne och därmed minskad elförbrukning. Värmekurvan enligt bild 2 behöver du inte tänka på om du inte tex upplever att värmen är ojämnt fördelad över olika yttertemperaturer.
1 svar · 3,8k läst
·
A
a_morell: Ja det kan vara en lösning att ha separat cirkulationspump även för radiatorerna men jag ska ge det här en chans genom att ändra på de reglage jag har att tillgå för stunden. Problemet är att jag som amatör inte ser någon logik i uppmärkningarna här. Det finns 2 graderingar på c-pumpen 1-8 alt 2-8 som man kan se i bilden. Där har jag ändrat ner värdet lite från ca 5 till 3
2 svar · 1,4k läst
·
traceour
traceour: Ställd på 2 nu, hade en diff på 6c mellan fram retur förrut. Nu ligger den på 10c diff. Så känns som lite mer vatten kommer till radiatorer nu? Framledning 40c retur 30c.
7 svar · 1,9k läst
·
T
Truant: [citat] Jag har ställt upp cirkulationspumpen på 3/3, det underliga är ju att värmen når shunten längst ut i systemet (den nya) men det kan ju mycket väl vara för att det är enklast att komma dit. Jag har stängt av den shunten nu så att systemet är mer likt "original" och hoppas på att något ska kicka igång. Svårt att veta hur länge man ska vänta. Funderar på att bege mig in
2 svar · 2,0k läst
·
C
Crayo: Jag har en alpha 1 som jag inte riktigt förstår hur man ska ställa in. Har golvvärme undervåning och radiator övervåningen. Skall jag ändå köra inställning golvvärme? 3/4 på skalan. Slingar har just nu 38grader både ut och in enligt VP. Har problem att få värme ovanvåningen. Ligger 18-19 grader medan det är 21-22 nere. Tänkte att pumpen snurrar för fort?
0 svar · 617 läst
H
Hallerudsbo: Hade lika på mina element hemma. Stiftet gick ut och in på mitt dock men ingen värme. Knackade på ventilen samtidigt som jag höll på med stiftet ut och in. Tydligen en kägla innanför som kan fastna fast stiftet rör sig som det ska.
4 svar · 5,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Eftersom det är ett vred du har så är det minimum hela insatsen som behöver bytas. Skulle tippa på att det är både enklare, billigare och bättre att byta ut hela ventilen.
1 svar · 2,4k läst
·
Hojte
Hojte: [citat] Ja termostaten mäter ju värmen i rummet och öppnar eller stänger ventilen beroende på temperatur i rummet. Så om du sätter upp termostaten i sovrummet till max. Så ska den slingan som går till sovrummet öppna
3 svar · 2,2k läst
·
H
Houdini: Hej, Hur gick det med det här tillslut? Man blir nyfiken... :)
55 svar · 33,8k läst
·
L
LaT: Oavsett taxa så är ett tecken på väl fungerande fjv- central att det är ett högt delta-t. Finns inte ett tillfälle då det är en nackdel, varken för brukaren eller fjv-bolaget.
7 svar · 938 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade tagit nät- och aluminiumklädd isoleringsmatta, som man annars har för ventilation. Ser ok ut och enkel att jobba med när du ska nästa fast den runt beredaren. "Nätmatta ALU 100MM 1,5 KVM/FP" https://www.luftbutiken.se/natmattor/7302-natmatta-alu-100mm-15-kvm-fp.html
1 svar · 844 läst
·
I
ianKilmister: Har seitron fra Buildahouse.dk Kjører 3 slingor på samme trådløsa termostat, Vil tror 4 skal gå bra. Denne har også pumpstyrning på styreenheten.
1 svar · 857 läst
L
lordi: Man brukar få detta fenomen om flödet går på fel håll genom radiatorn. Stäng av radiatorn och låt den kallna. Öppna sen igen och känn vilket rör som blir varmt först. Det ska vara det som går upp till termostaten. RA-KE är ettrörskoppel och funkar endast i ettrörssystem.
1 svar · 1,4k läst
·
K
Koffe 1: Köpte ett gammalt kronotorp för 5år sedan där stod det lösa elelement av olika typ i varje rum. Har nu bytt till Yali digital från Bygghemma i hela huset med en styrenhet. Kan då ha koll på allt via en app och styrenheten . Inte det billigaste alternativet men fungerar perfekt.
15 svar · 7,9k läst
CarstenJ
CarstenJ: [citat] verkar vara bra spänst i fjädrarna
19 svar · 3,0k läst
·
F
fidde888: [citat] japp det är Torkrummet och wc. Kan vara därför ja!:) där är varmt nu så
5 svar · 1,7k läst
·
D
Dennis08: [citat] [citat] Den som är varm sitter i köket och den som är kall underdelen och varm överdelen är i vardagsrummet. Hos grannen är det samma, över vår vardagsrum är det deras vardagsrum, elementen har samma koppling.
2 svar · 1,1k läst
·
P
plan-g: [citat] Tack för ett bra svar. Ja de är sannolikt överdimensionerade på övervåningens små sovrum. Jag har nu 4 graders skillnad mellan framledning och retur (43,5 respektive 39,5 grader). Vet du baserat på mina bilder hur jag stryper mina element? Det bästa är väl att inte göra det med termostaten utan att istället justera grundflödet - eller?
7 svar · 4,5k läst
·
L
lordi: [citat] Den är bara ditpressad, så ta en kniv eller något och pilla loss den. Bakom den finns några skruvar som håller plåten.
6 svar · 5,5k läst
·
N
nallepu: [citat] Bytte ute värmeelement och rör i mitt hus. Valde att använda kopparrör. Lite grövre från värmeväxlaren och ner till 15 mm närmare elementen. Visst kostar långa kopparrör en hel del men jag utgår från att kopparrören kommer att hålla under husets hela livslängd. Är säker på att när jag dragit åt skarvarna kommer det att bli tätt eftersom det inte finns plast tätning.
1 svar · 2,1k läst
E
Erik Jardeby: Ok. Tack för hjälpen. Jag tar kontakt med uponor.
3 svar · 6,6k läst
·
J
Josth: Låter som stammen är alldeles för klen men det kan vara mer som inte är riktigt rätt också. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72471.0
1 svar · 1,1k läst
anders07
anders07: Om manometern är på noll har ju vattnet försvunnit någonstans så det kan ju vara bra att fundera på vart det tagit vägen... Om du behöver fylla på vatten kommer det också med luft med vattnet så man behöver fylla, vänta ett par dagar, lufta, fylla tills man har ett stadigt tryck på ca. 1-1,5 bar. Du fyller via en ventil (normalt en vanlig ballofix) som du hittar genom att följa
2 svar · 762 läst
·
M
MammaJohanna: Om någon undrar hur det gick så får jag tyvärr meddela att jag blev övertalad av familjen att ringa en rörmokare, för jag har ju egentligen inte tid att lägga på såna här projekt, vilket ju faktiskt stämmer, egentligen. Så nu lägger jag tiden på att gå och byta hink under elementet då och då istället, i väntan på rörmokaren
7 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.