30 308 läst ·
111 svar
30k läst
111 svar
Är detta okej och vad är vad? Vedpanna mm.
Tack för snabba svar!
Om detta sker med en shunt eller på annat sätt kan jag inte avgöra (inte på plats för tillfället heller). Kan inte tänka mig att förra ägaren har styrt pumparna manuellt så det är förmodligen någon form av shunt som sköter detta.
Några liter aska från 5-10 brasor. Jag måste tömt ut 5 liter igår, så det kanske var en säsongseldning
Bra tips med en rundad träbit för kermamikskålen, saknade ett sånt verktyg när jag gjorde rent.
Intressant - jag har faktiskt två pumpar i systemet, en som är bednämnd "Cirk.Pump" och sitter i anslutning till tanken. Sedan sitter det en pump i en loop brevid pannan som är benämnd "Ladd.Pump". Jag antar att de fungerar på det sättet du beskriver - min "laddpump" cirkulerar vattnet i pannan tills det är uppvärmt och sen sköter "cirkulationspumpen" uppvärmningen av tanken.Huddingebo skrev:
Innan min panna visar 80°C så cirkulerar pumpen bara runt vattnet i pannan, därefter shuntar den ut 80-90°C varmt vatten till mina tankar.
Min cirkpump till pannan har tre effektlägen och enligt unstruktionen ska den alltid stå på högsta.
Blir väl några liter aska efter 5-10 brasor.
För att det ska brinna perfekt så rakar jag ut brännskålen längst ner varje gång innan jag tänder.
Har gjort en rundad i trä så det tar 10sek.
Jag kan ju säga det att det har känts väldigt bra att inte ha köpt en enda kWh el för uppvärmning den här vintern!
Om detta sker med en shunt eller på annat sätt kan jag inte avgöra (inte på plats för tillfället heller). Kan inte tänka mig att förra ägaren har styrt pumparna manuellt så det är förmodligen någon form av shunt som sköter detta.
Några liter aska från 5-10 brasor. Jag måste tömt ut 5 liter igår, så det kanske var en säsongseldning
Bra tips med en rundad träbit för kermamikskålen, saknade ett sånt verktyg när jag gjorde rent.
Så vitt jag kan se är alla ventiler i anslutna rör mellan panna och tank öppna som de ska, så det circkulerar förmodligen. Återstår att klura ut hur styrningen av de båda pumparna är uppsatta.kulle skrev:
Det normala är att man har en laddomat som styr flödet till tank och panna. Laddpumpen cirkulerar vattnet och laddomaten styr flödet till panna och tank beroende på temperatur. Den brukar ladda tanken vid 60-70 grader någonstans.
Cirkpumpen är sannolikt cirkulationspumpen till radiatorerna. Den pumpar varmt vatten från tanken till elementen. Sannolikt med en shunt för att reglera framledningstemperaturen.
Cirkpumpen är sannolikt cirkulationspumpen till radiatorerna. Den pumpar varmt vatten från tanken till elementen. Sannolikt med en shunt för att reglera framledningstemperaturen.
Tack för svar. Gjorde en ordentlig översyn av anläggningen och proveldade för första gången för några dagar sedan. Det är precis som du säger, jag har en laddpump (Wilo Star-RS25/4) kopplad med en laddomat (anliggningstermometer, RSK 647 13 01) som sitter monterad på utloppsröret från vattenmagasinet i vedpannan. Laddomaten var inställd på 70 grader och jag noterade att pumpen började cirkulera vatten när termometern på pannan låg omkring 85 grader.D Daniel 109 skrev:Det normala är att man har en laddomat som styr flödet till tank och panna. Laddpumpen cirkulerar vattnet och laddomaten styr flödet till panna och tank beroende på temperatur. Den brukar ladda tanken vid 60-70 grader någonstans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vidare sitter det en cirkulationspump kopplad vid ack-tanken (Grundfos UPS 25-40) tillsammans med en manuell trevägsventil/shunt (ESBE G125).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick upp temperatur i pannan och började ladda tanken, men p.g.a. tidsbrist fick jag avbryta eldningen efter ett tag. Då hade ytvattnet i ackumulatortanken nått 65 grader. Slutsatsen är att allt verkar fungera som det ska. Hann aldrig greja med inställningen av shunten och cirkulationspumpen ordentligt - det får bli efter nyår.
- En fråga är väl hur inställning av cirkulationspump och shunt bör göras i förhållande till VPn?
VPn som går i vanliga fall har ju en egen circkulationspump och reglerar framledningstemperatur efter beräknat behov. I installationen står det att vedpanna och acktank är dockad med VPn och panna/acktank läggs som "shuntat tillskott".
Antar att om jag eldar i vedpannan och får upp temperaturen i acktanken samt ställer in shunten på att skicka ut relativt varmt vatten i huset så kommer VPn att reglera ner sin drift när den märker att returen kommer tillbaka mycket varmare än den själv skickar ut (baserat på beräknad framledningstemperatur)?
Det var inte vad jag syftade på med laddomat. Men då tycks du sakna laddomat.
Ah, sorry - blev fel i förra posten. Laddomat ska naturligtvis vara termostat.D Daniel 109 skrev:
Nej - jag har ingen "komplett" laddomat utan laddpaketet är en laddpump och anliggningstermostat. Det som saknas är väl en shunt som kan reglera flödet. Har en trevägskoppling i laddkretsen som jag inte riktigt kan klura ut vad det är, den är väldigt igengrodd - har du nån aning?
Logga in
Skapa konto
Det är en termisk ventil och i princip en liknande del som ingår i en Laddomat. Du får se hur den är kopplad mot övrigt i ditt system så går det att säga mer om vad den gör där. Principen är att den håller en anslutning stängd så länge temperaturen ligger under vad termostaten i den är utlagd för. Och är den tänkt som laddkoppling för ack ligger det ofta som Daniel nämnde runt 60-70 grader.P Prandtl skrev:Ah, sorry - blev fel i förra posten. Laddomat ska naturligtvis vara termostat.
Nej - jag har ingen "komplett" laddomat utan laddpaketet är en laddpump och anliggningstermostat. Det som saknas är väl en shunt som kan reglera flödet. Har en trevägskoppling i laddkretsen som jag inte riktigt kan klura ut vad det är, den är väldigt igengrodd - har du nån aning?
[bild]
P Prandtl skrev:Tack för svar. Gjorde en ordentlig översyn av anläggningen och proveldade för första gången för några dagar sedan. Det är precis som du säger, jag har en laddpump (Wilo Star-RS25/4) kopplad med en laddomat (anliggningstermometer, RSK 647 13 01) som sitter monterad på utloppsröret från vattenmagasinet i vedpannan. Laddomaten var inställd på 70 grader och jag noterade att pumpen började cirkulera vatten när termometern på pannan låg omkring 85 grader.
[bild] [bild]
Vidare sitter det en cirkulationspump kopplad vid ack-tanken (Grundfos UPS 25-40) tillsammans med en manuell trevägsventil/shunt (ESBE G125).
[bild] [bild]
Beroende på vad du har för VP och hur det är kopplat så kan du riskera att överhetta den vid eldningen=dyrt.
Jag har tyvärr inte mer info om detta då det är en diskussion jag har haft med röris om att koppla in en VP till vedsystem.
Fick upp temperatur i pannan och började ladda tanken, men p.g.a. tidsbrist fick jag avbryta eldningen efter ett tag. Då hade ytvattnet i ackumulatortanken nått 65 grader. Slutsatsen är att allt verkar fungera som det ska. Hann aldrig greja med inställningen av shunten och cirkulationspumpen ordentligt - det får bli efter nyår.
- En fråga är väl hur inställning av cirkulationspump och shunt bör göras i förhållande till VPn?
VPn som går i vanliga fall har ju en egen circkulationspump och reglerar framledningstemperatur efter beräknat behov. I installationen står det att vedpanna och acktank är dockad med VPn och panna/acktank läggs som "shuntat tillskott".
Antar att om jag eldar i vedpannan och får upp temperaturen i acktanken samt ställer in shunten på att skicka ut relativt varmt vatten i huset så kommer VPn att reglera ner sin drift när den märker att returen kommer tillbaka mycket varmare än den själv skickar ut (baserat på beräknad framledningstemperatur)?
Klicka här för att svara