2 581 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Dålig värme ut från elpanna och ut i golvvärme, brådis
Tack, jag har manualen men är bara hobbyelektriker. Vilken fas anser du vara den drivande? L1?Demmpa skrev:
Det var i princip samma fel men då hade jag problem med termostaten o ett relä som jag kopplat för distansstyrning. Det köpte jag nytt o då ordnade själva styrningen upp sig. Elektrikern satte dock dit en bygling på faderna så att den bara gick på 2 lägre effektsteg. Pannan nådde bara upp till 8-10 grader efter det o därför tog jag bort byglingen igår o hade den obyglad o på tre faser i någon sorts förhoppning att den skulle gå upp i effektsteg o kunna låta värmen gå upp till 21 grader. Dock så blev det tvärtom , graderna sjönk o den var på väg ned 6-7 grader idag. Nu byglade jag den igen som elektrikern hade gjort senast o då började den ge värme igen. Hade värmekamera nu o såg att utgående golvslingor hade ca 16 grader o 13 på returen när jag nyss var tvungen att ta sista färjan hem. Men jag förstår inte varför den inte kan gå på högre effektstegen som jag är säker på att den gjorde förra året. Kanske har då en huvudsäkring gått till en av faserna?E etompau skrev:
https://vvsbutiken.nu/dokument/MP4_150206_se.pdf
här är en bättre manual med rätt utseende på elschema
här är en bättre manual med rätt utseende på elschema
Elektrikern måste ha gjort något annat samtidigt som han satte dit bygeln, högst troligt kopplade han bort en fas.Fabrikör Stava skrev:
Elektrikern satte dock dit en bygling på faderna så att den bara gick på 2 lägre effektsteg. Pannan nådde bara upp till 8-10 grader efter det o därför tog jag bort byglingen igår o hade den obyglad o på tre faser i någon sorts förhoppning att den skulle gå upp i effektsteg o kunna låta värmen gå upp till 21 grader. Dock så blev det tvärtom , graderna sjönk o den var på väg ned 6-7 grader idag. Nu byglade jag den igen som elektrikern hade gjort senast o då började den ge värme igen.
Bygeln ska sitta mellan ”X” & ”N” när pannan ansluts till enfas eller tvåfas, vid trefas ska bygeln vara bortplockad.
exakt, precis så jag tänkte o plockade bort byglingen igår, initialt ökade graderna om än lite, därefter dalade den igen. Satte tillbaks byglingen nu o graderna ökade igen om än lite baraDemmpa skrev:
Vad har du för effektkrävande utrustning?Fabrikör Stava skrev:
Har du utökat med något sedan föra året?
Kanske ”installerat” elbilsladdare som går på en fas?
Elpannan är på 3*6,5A så det borde finnas mycket kvar innan huvudsäkringarna löser ut, närmare bestämt 18,5A (25-6,5=18,5).
Är varmvattenberedaren enfas/tvåfas/trefas?
Spis/häll som är inkopplad enfas?
Demmpa skrev:
Vad har du för effektkrävande utrustning?
Har du utökat med något sedan föra året?
Kanske ”installerat” elbilsladdare som går på en fas?
Elpannan är på 3*6,5A så det borde finnas mycket kvar innan huvudsäkringarna löser ut, närmare bestämt 18,5A (25-6,5=18,5).nä ett fritidshus med rätt lite utrustning, häll kyl/frys panna o varmvattenberedaren. Alla de sakerna funkar
Är varmvattenberedaren enfas/tvåfas/trefas?
Spis/häll som är inkopplad enfas?
Om du inte har en massa saker som drar 20A på en (två) fas(er) så borde inte någon huvudsäkring gå.Fabrikör Stava skrev:
Elektrikern skulle inte ens behöva koppla om så att den går på en/två fas(er).
Det hela låter som att det är något fel på själva elpatronen eller på styrelektroniken.
Vi bor i en villa å har 16A huvudsäkringar, visserligen har vi bara hushållsel å ingen el som går åt till värmen.
På närmare 15år så har en huvudsäkring löst ut en gång, det var när tryckströmbrytaren till trefaskompressorn hängde sig.
men kan elpatronen vara sönder när den ändå levererar lite värme? är det den som är uppdelad i olika effektsteg?Demmpa skrev:
Om du inte har en massa saker som drar 20A på en (två) fas(er) så borde inte någon huvudsäkring gå.
Elektrikern skulle inte ens behöva koppla om så att den går på en/två fas(er).
Det hela låter som att det är något fel på själva elpatronen eller på styrelektroniken.
Vi bor i en villa å har 16A huvudsäkringar, visserligen har vi bara hushållsel å ingen el som går åt till värmen.
På närmare 15år så har en huvudsäkring löst ut en gång, det var när tryckströmbrytaren till trefaskompressorn hängde sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden