Värme allmänt
Krilleman: LK ställdon finns ju i två utföranden beroende på hur det ska kopplas NC/NO. Vilken har du? [bild]
hedstrom: Jag har 17x2 slang dragen till golvvärmen i tvättstugan i källaren under klinkersen. Nu har det blivit dags att koppla på det till bergvärmen, vad behöver jag för shunt till det? Rummet är ca 15kvm och där shunten ska kopplas in är ca 4m bort.
StevieGee: Testat att avlufta och att rengöra pump och pumphus, men inget hjälpte. Fick bli en utbytespump. Hoppas att den håller längre än tre år..
Hoggez: Hej. Någon som vet hur man justerar in detta system ? Får inte ut någon värme till golvet. Har ny pump och kontrollerat piggen till termostaten och dom är ok.
Johhhan: Man brukar passa på att byta även packboxen när man monterar en ny termostat. Den här packboxen har sett sina bästa dagar; låsbrickan säkrar inte längre stiftet från att glida ut och ge läckage, men det glider å andra sidan nog inte så lätt och lär fastna över nästa sommarhalvår igen om det sitter kvar. Det är bra att stiftet fjädrar ut igen om det trycks in. Det är insatsens
j.f.s: [citat] 158kvm plus källare (ouppvärmd förutom ett rum). Ingen aning om hur tempen på brine brukar ligga. Vi köpte huset förra sommaren och det var ärligt talat ingen fokus på uppvärmningen förra vintern. Fanns så mycket annat att göra :) Upptäckte igår att jag missat att stänga av rumsgivaren så har börjat om med att få fram rätt kurva. Kunde svurit på att jag stängt av den
Fredrik Borekull: [citat] Har nu kört med stängda termostater i 12 tim.. iskallt på övervåningen och 1 element på nedervåningen som hettat upp..
KnockOnWood: [citat] Nu är det några år sedan vi byggde vårt hus, det var år 2010. 108 kvm BOA, och definitivt en permanentbostad. (Vi sålde förra året.) Enda uppvärmningskälla vi byggde med var en rejäl täljstenskamin. Och så hade vi ett bra FTX-aggregat för värmespridning, och bra med isolering, t.ex 310 mm Gullfiber i väggarna. Vår KA försökte övertala oss att lägga golvvärme, men det
Daniel 109: Jag håller med om att säljaren har gjort vad som kan förväntas när han betalade den första reparationen.
toolman77: [citat] Det är två rörs system med två rör från båda radiatorerna direkt till kopplet och jag hade hjärnsläpp.
katten12: Tack för bra svar här. Det har mycket riktigt med inställningar i kopplet att göra. Både vad gäller öppen ventil och 1-rör eller 2-rör koppling. Tydligen kan omvandlingen däremellan göras genom inställningar i kopplet. Tyvärr har vi inga så stora insexnycklar själva som krävs så det får bli nästa gång röris kommer men nu vet vi iaf problemet =)
Daniel 109: Pellux 200 har 230V styrning av shunten. Hur det funkar framgår i manualen. https://www.biomontage.se/produkter/pannor/nibe_pellux_200_drift.pdf
achtin: Ska lägga nytt klinker i hallen (ca 4,5 kvm). I samband med det tänkte jag lägga in vattenburen golvvärme. Är i ett suterränghus från -79 och golvet i fråga är ett betongbjälklag på övervåningen. Har ett vattenburet element på ena väggen men tänker att jag istället kopplar golvvärmen till rören med tillhörande shunt. På grund av ett intilliggande trägolv är jag låst till
Cazzidy: [citat] Du hade så rätt!;) När farten sänktes på föreningens värmepump så slutade det att tjuta helt och hållet - till och med suset och cistern-ljudet försvann!!!=) Så skönt! Han ökade även värmen på pumpen och ställde in pumpen på standard så att den inte själv reglerar för mycket - så nu har vi även värme hemma!;) Tusen tack för grymt tips!!!
mattoys: [citat] Vad har du för anläggning som värme vattnet? Det sitter inte en påfyllningskran vid eventuell panna eller värmepump?
Rörmiss: Hur luftar jag cirkulationspumpen? Hur ofta fyller man på vatten i vattenburna element? Det knäpper till ganska högt i ett av rummen,kan det bero på värmeskillnad? Är ny på detta system
Leafy: [citat] Nej du behöver inte tömma systemet, Det räcker att stänga ventilerna och ha trasor med dig som Jonaserik skriver. Jag bytte 3 sånna i våras utan några större problem.
Bengt Hansves: [citat] Har EXAKT samma vred och pilen skall stå på den lilla runda punkten. Men jag själv får heller inte varmt i golvet. Dock har jag inte slipat eller målat något Min lilla röda diod lyser dock
Åsa Lund: Lägg upp lite foton så har vi lättare för att hjälpa dig
HWS: [citat] [citat] Kanske skulle nämnt från början att standard är uppvärmning med FLVP, så ingen frikyla i det fallet. Har pratat med ett par stycken som tycker att man kan komplettera med LLVP, men varför kör man inte på LVVP + FTX med kylbatteri istället då från början? BVP, FTX och frikyla är såklart smidigast med att man får allt, och ordentlig kapacitet. Alternativen som jag
Fidelia: Det låter bra att det tål mycket :) Ska prova!
Byggsnyggen: Hej Tänkte ha elradiatorer som komplement till luftvärmepump under några fönster i det fritidshus vi bygger. Planerar ha Bröstningshöjd 40 och undrar om någon här vet om detta funkar och om det finns radiatorer som passar? Eller måste jag ändra mig till Bröstningshöjd 50 för att få till det? Vill ha bra radiatorer som dessutom går att styra via wifi. Tack för hjälpen.
ylven: [citat] Det var inte många tusenlappar det kostade att fixa, kanske 3. Jag hyrde en hålsåg för att ta hål på teglet för ventilationshålet i "kåpan" och ett sågblad till tigersågen som fungerade för tegel. Jag är en normalhändig kvinna som inte räds det okända. Vad förlorar du på att pröva?
rophphe: Jag lade in värmegolv i mitt uterum för några år sedan. Det var ett golv som ser ut som gummimattor ca 30 cm breda och ett par meter långa. Enligt leverantören (Plastelektro) så var den typen av golv vanligt som komfortvärme bl.a. på många Scandic hotell. Någon som vet något om dessa golv eller var man kan få tag på dom....??
Alfredo: Jag vet inte. Min, som jag ser det, enda rimliga gissning är att knappen används för tillfällig sänkning av temperaturen med 3 respektive 5 grader jämfört med inställd temperatur. Typ "manuell nattsänkning".
Villa1981: [citat] Har kollat strypningen, provade skruva in den och ut igen men ingen skillnad. Har haft pumpen på 1/3, testade att köra den på max hastighet och högre framledningstemperatur men mittersta är ändå ljummen medans de andra är varma…
sinuslinus: Frågan är om barnet lär sig innan eller efter brännskadan? Min fru tog emot ett barn under ett år idag med stora blåsor på tre, fyra fingrar orsakade av en varm kamin. Blir sövning och operation imorgon bitti.
jonaserik: Att den lever om , gurglar och blir helt nojig. har du tankar eller är det direkt ut till elementen. troligtvis sitter pumpen fast/kärvar så den inte snurrar. din pump har säkert en skruv/plugg som är som en gammal 50:öring i ändan.Ta bort den ( sprutar inget vatten ) sätt in en mejsel och hjälp den igång, lite överaskning blir det när den börjar snurra. lite skrammel i näven så
jonaserik: Verkar vara ett skapligt hus, klart beror på om ni bor i söder, shunten är bara öppen lite gran för värmen.