Hej,
Vi har av förra ägaren av huset fått ärva ett underligt tyskt vattenburet golvvärmesystem i badrummet:
U.S.H.-Innovationen.
Jag är helt novis vad det gäller vatten så ha det i åtanke. Termostaten ska sitta längst upp till vänster men den är bortplockad för tillfället.
Vad jag förstår så ska varmt vatten gå genom A, ut i B och sedan tillbaka på något vis.
Följande scenarion brukar ske:
1) Både A, C, och D är varma men det går inte ut något varmt ALLS i slangarna B. Förstår inte hur det går till när A faktiskt är varm.
2) Imorse när jag steg upp var A inte varm alls. Händer rätt ofta det med.
3) En del dagar när man stiger upp går det faktiskt ut värme i slangarna B.
Av vad jag förstått gör det markerat E att man väljer hur mycket vatten som ska gå ut i golvvärmesystemet resp vidare till nästkommande radiatorer i systemet? Har luftat både uppe till vänster och uppe till höger och det är inget luft i systemet (när jag provat iaf).
Någon som har tips på vad som kan vara galet?
Vi har av förra ägaren av huset fått ärva ett underligt tyskt vattenburet golvvärmesystem i badrummet:
U.S.H.-Innovationen.
Jag är helt novis vad det gäller vatten så ha det i åtanke. Termostaten ska sitta längst upp till vänster men den är bortplockad för tillfället.
Vad jag förstår så ska varmt vatten gå genom A, ut i B och sedan tillbaka på något vis.
Följande scenarion brukar ske:
1) Både A, C, och D är varma men det går inte ut något varmt ALLS i slangarna B. Förstår inte hur det går till när A faktiskt är varm.
2) Imorse när jag steg upp var A inte varm alls. Händer rätt ofta det med.
3) En del dagar när man stiger upp går det faktiskt ut värme i slangarna B.
Av vad jag förstått gör det markerat E att man väljer hur mycket vatten som ska gå ut i golvvärmesystemet resp vidare till nästkommande radiatorer i systemet? Har luftat både uppe till vänster och uppe till höger och det är inget luft i systemet (när jag provat iaf).
Någon som har tips på vad som kan vara galet?
Det är rätt stort tryckfall i de slangarna. Nästan 40 kPa enligt anvisningen om du har 5 m2 golvyta.
Om du stänger av radiatorerna i huset, får du värme på golvet då?
E är en hemmagjord bypass. Har du ettrörs-system i huset? Annars ser jag ingen anledning till att denna ska vara öppen.
Om du stänger av radiatorerna i huset, får du värme på golvet då?
E är en hemmagjord bypass. Har du ettrörs-system i huset? Annars ser jag ingen anledning till att denna ska vara öppen.
Redigerat:
L lordi skrev:
Tack för svar! Skulle tro det är drygt ~8 m2. Ja det är ettrörs-system i huset (tror jag, har för mig en rörmockare nämnt detta. Vet inte riktigt hur man ska verifiera).L lordi skrev:
Nu har det varit varmt någon dag. När jag steg upp imorse var det kallt på golvet trots att det blivit varmare ute. Inte testat att dra ner dom andra radiatorerna. Om det nu skulle hjälpa - vad visar det på för problem?
Det är ett fjärrvärmesystem om det spelar någon roll? Kollade trycket och det låg på ca 1.3 bar om jag nu kollade på rätt mätare.
Om det fungerar när du stänger av övriga radiatorer så är det ett tecken på att cirkulationspumpen inte klarar att övervinna tryckfallet i systemet.K Kakanov skrev:Tack för svar! Skulle tro det är drygt ~8 m2. Ja det är ettrörs-system i huset (tror jag, har för mig en rörmockare nämnt detta. Vet inte riktigt hur man ska verifiera).
Nu har det varit varmt någon dag. När jag steg upp imorse var det kallt på golvet trots att det blivit varmare ute. Inte testat att dra ner dom andra radiatorerna. Om det nu skulle hjälpa - vad visar det på för problem?
Det är ett fjärrvärmesystem om det spelar någon roll? Kollade trycket och det låg på ca 1.3 bar om jag nu kollade på rätt mätare.
Vad har du för cirkulationspump? Ev kan man höja den lite.
Klicka här för att svara