Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett FTX kan du installera själv och köpa in tjänsten för OVK (injustering) material plus aggregat kanske kostar 40-50tkr för 125 m2, tar ca 1 vecka att dra in för 1 gubbe i långsam takt. Det tar lång tid att räkna hem vinsten så du gör detta för inomhusmiljöns och din hälsas skull i första hand.
Okej okej. Min syster och pappa har ju dessa systemen med återcirkulerande i deras hus byggt 89, och 2020. Och de har alltid funkat bra för dom med låga kostnader. Jag har hört att dessa nyare luftvatten pumpar är nästan lika bra som bergvärme.

B Bonafluff skrev:
Okej okej. Min syster och pappa har ju dessa systemen med återcirkulerande i deras hus byggt 89, och 2020. Och de har alltid funkat bra för dom med låga kostnader. Jag har hört att dessa nyare luftvatten pumpar är nästan lika bra som bergvärme.
Jag har gjort detta själv på 125 m2 och det är värt varje krona och timmes jobb, även luftvattenpump, bergvärme är bättre i norr...

Jag har gjort detta själv på 125 m2 och det är värt varje krona och timmes jobb, även luftvattenpump, bergvärme är bättre i norr...
Jag tror det med! Vad är största effekten på dessa anläggningar? Jag bor på västkusten så det finns några köldknäppar per år men 300 dagar per år är det ju oftast över plus. 30 kallare än minus 10

upp till 200-225m2 brukar man säga för LVVP om jag minns rätt. Sedan börjar bergvärme bli mer effektivt.

upp till 200-225m2 brukar man säga för LVVP om jag minns rätt. Sedan börjar bergvärme bli mer effektivt.
Ok. Jag har ju egentligen 2 hus som ska värmas. Ett på 75 och ett 90 125. I lilla huset går det inte att dra ventilation men i Stora går det utmärkt.

Jag tror att jag kommer köra på en ny luft luft värmepump i lilla. I stora ftx där det är en separat värmepump och varmvattenberedare. Och hoppas på att det skall gå med tappvarmvatten kulvert till lilla

Huruvida det är lönt med varmvattenkulvert vs elberedare kan diskuteras. Om det bor en familj om 4 pers som samtliga duschar 30 min om dagen så kan det vara värt en kulvert, men knappast annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.