F
fuselage: Nej, det är på returen från radiatorslingan på undervåningen som läckan är. Ska prova att borsta rent och dra åt den ikväll så får vi se om det löser allt. Återigen, tack!
23 svar · 1,9k läst
·
Z
ZedLeppelin: Hej! Nej, vi har inte köpt nån spacesaver än. Vi har haft så mycket annat att lägga pengar på, och dessutom måste vi nog även byta ut vårt vattenfilter... Sen skulle spacesavern det bara bli ännu en grej som jag går och slår på och min fru slår av för att spara pengar :D. Men ärligt talat tycker jag att de är för dyra i inköp. Vi har rätt kallt i köket nu så det hade varit
9 svar · 6,3k läst
Demmpa
Demmpa: Har ni luftar fördelarna på markplan? Vad visar termometrarna på de olika fördelarna? Har ni lyft av reglerhattarna och kontrollerat så att stiften fjädrar som dom ska? Är det någon temperaturskillnad på golvvärmeslangarna kontra rören till/från fördelarna?
1 svar · 1,8k läst
·
T
Trrttsch: Jag räknade precis ut att jag betalar c:a 70 öre / kW med pellets. Baserat på 42kr säck a 16 kg, 4,8 kW per kilo och 80% verkningsgrad. (gammal panna). Hur man räknar på värmepumpen vet jag inte men kanske elpriset delat med 2,5 nånstans?
2 svar · 1,4k läst
K
Kroksta32: [citat] Termostaterna är på minsta mot sols och styrdonen är stängda ändå är det för varmt kan det vara fel på transformatorn.??
2 svar · 611 läst
Kungen_283746
Kungen_283746: Sorry, var otydlig: jag provade med avluftningsnyckeln först, gick inte alls. Brukar ofta lufta elementen och det sitter aldrig såhär hårt. Jag tänkte då att jag skulle få mer kraft med skruvmejsel, men det gick ändå inte. Och jag vågar inte vrida med mer moment än så... Typ ta i skruvmejseln med skiftnyckeln... :devilish:
4 svar · 1,6k läst
·
V
Viking77: [citat] Hittade bara ett ställe som var ett vred jag kunde ändra. Var 3 steg som du skrev. Den stod på 1. Ställt upp den till 2 nu och skall testa. Värmen steg ytterligare i elementen i källaren så nu ligger temperaturen på 16,5 -17 grader i källaren. Kanske blir att ställa den på 3:an också för att prova. Är ju väl medveten att det ofta är kallare i källare av naturliga
15 svar · 2,8k läst
·
E
Eric89: Hej Skorstensvänner. Jag har en insatskamin som jag använder flitigt. Den värmer en del av entréplan med vardagsrum och matsal. Murstocken (nyligen glidgjuten) löper upp genom ovanplan. jag skulle vilja utnyttja värmen upp på ovanplan, vad finns det för möjligheter att öppna upp kanalen däruppe för att ta tillvara på värmen? Vet att en renslucka är ett alternativ men tror inte att
0 svar · 639 läst
B
Byggarviktor: [citat] Toppen! Tack så mycket.
18 svar · 2,7k läst
·
J
jonaserik: :):):)
6 svar · 961 läst
V
Vector: Nä du får nog ta det på renoveringskonton att byta rören för som skrivits så är det en riskkonstruktion om värmerör av järn ligger i platta på mark från 70- talet.
5 svar · 2,2k läst
D
Daggan Maggan: [citat] Vi ska be vår elkille koppla in patronen igen över vintern. TACK alla snälla hjälpsamma människor för goda råd!(y)
18 svar · 2,9k läst
K
ksud: Hej, Vi ska bygga in vår farstu (6kvm). Det ska gjutas en ny betongplatta, och sedan en isolerad farstu på plattan, med balkong ovan. Vi tittar på uppvärmningsmöjligheter och föredrar vattenburen golvvärme. Vi har ett litet förråd under trappan i hallen där det finns en fördelare som har lediga ”platser”. Är det rätt/möjligt att dra en slang (rör-i-rör) ovanför golvet under
0 svar · 499 läst
·
L
linsjo: [citat]
11 svar · 2,8k läst
·
L
11 svar · 2,8k läst
·
Skandiamannen
Skandiamannen: [citat] Ok, längre än så sträcker sig inte min kompetens : )
3 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: Du har en shuntventil som går att snurra 360 grader då. låt motorn gå i luften till max eller min och sen ställer du in shunten på max eller min och sätter tillbaka motorn. så ska det stämma Edit på shuntaxeln är det en plastkoppling och den med piggen ut är ventilens possision min på shunt och min på motor ska det vara
1 svar · 890 läst
·
Storsockret
Storsockret: Kan väl slänga in en uppdatering om nån mer är i min sits. Mätte lite och chansade på biltemas á 119kr då det kändes som en roligare prisbild med tanke på antalet som skulle bytas. https://www.biltema.se/bygg/utforsaljning-bygg/termostatdel-2000036139 Artnr. 88-2060 Funkade kalas. Nu går värmen att reglera vad det verkar iallafall :)
3 svar · 2,9k läst
J
jonaserik: [citat] Bommade den baypassen, bakom hängande don. till TS se hur den står nu och stäng den, öppen så går flödet nästan bara runt i kretsen av fördelningsrören
7 svar · 3,8k läst
·
P
pvfreak: Vad landade det i ? Sitter själv nu här med en Husqvarna FTX-LV6 som är stendöd. Kollat spänning fram - ok. Öppnade styrenheten och kollade glassäkringen som var hel. Hade service på anläggningen för 2 år sedan då en fläktmotor och några lager byttes. Killen sa då att om styrenheten går sönder är det kört. Hmm... misstänker nu att så är fallet. Googlade lite och hittade den
25 svar · 11,4k läst
G
Gusfokal: Hej Vi har haft problem med ojämnt sviktande golv. För att åtgärda det har golvet tagits upp och ovan golvvärmen har det satts gipskiva och sedan flytspackel ovan det. Det verkar ha höjt parkettgolvet 1 cm eller så. Fått reda på att det ej ska påverka värmesystemet men jag undrar om det verkligen är så? Vi har 3 plan så ej bytt golv på souterrängplan där golvet ligger på grunden
0 svar · 815 läst
H
hjalle74: Biltema blev det! Känns ju helt ok denna... [bild]
4 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: Flytspackel utan fall är jättelätt, se till att ha allt mtrl hemma och hjälp med blandningen innan du börjar.
1 svar · 910 läst
E
Emanuel01: Brukar bli bättre att köra in den kalla luften in i det varma rummet om det finns en annan förbindelse mellan rummen. Annars krockar fläkten med den naturliga konvektionen. Alternativt göra 2 hål, ett för fläkten och ett för cirkulationen.
3 svar · 1,9k läst
T
Titagurgi: Hej! Har en ln35 hero i mitt hus som är ett 1.5 plans hus. Innerdelen sitter vid entre/trappuppgång. Nu när de varit som kallast har innertemperatur vid 26 grader på pumpen mellan 21-22 grader. Min fundering är då .jag har för närvarande 1 element på i vardagsrummet för att pumpen ej når ditt med sin värme tkr jag. Jag funderar på om de är lönt att köpa en liten mindre pump och
0 svar · 721 läst
K
ksud: Hej, Vi har precis renoverat klart och kom i efterhand på att vi vill bygga in farstun och isolera det. På farstutaket kommer vi att ha en balkong. Vi sitter och funderar på hur vi ska få värme till farstun. Farstun ska läggas på ny betongplatta och att dra vattenburen golvvärme dit känns inte som ett alternativ (?). Vi vill inte bila upp golvet som vi precis har lagt, särskilt eftersom
0 svar · 1,1k läst
·
B
BSOD: [citat] De kan elda lagliga oljor också, även om gissningsvis en stor del av köparna inte gör det. Med tanke på att ved kostar mindre än ca 50öre per kWh värme färdigklyvd/hemlevererad, och man ganska enkelt kan få till en begagnad panna och acktankar från blocket till låg kostnad, så kan jag ju tycka att det mest handlar extrem snålhet och en allmän inställning att man inte
3 svar · 3,0k läst
H
hjalle74: Bara testa att dra dit en fas och nolla med typ a la "lampsladd med strömbrytare" och se om den snurrar igång innan du planerar vidare...
9 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Jepp det gäller att få ett flöde över elementet, och då är det inställning av radiatorventilen som gäller, högre siffra mer flöde, den inställningen gör detta.
1 svar · 1,3k läst
·
C
catting99: [citat] Hej, det är lösts av att sänka svarta vredet som kopplat mot golvvärmen till 3 (Norrenergi satt det till max 7). Det står på instruktionsboken att det styr temperaturen som kopplat till golvvärmen, men den styr tillflödet som fördela värmen mellan uppe och nedre, och på så vis indirekt påverkar temperaturen i golvvärmen. sen inte sätta alla element till max, annars inte
25 svar · 6,0k läst
·
G-83
G-83: Det är en sådan här det rör sig om. Föräldrarna är lite stirriga för det ska krypa under -10 i helgen. [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.