Hur högt vågar man skruva ut stryparen till utflödet ?
Skruvade dem lite fram och tillbaka, låter som att det började flöda mer då.

Är systemet självluftande ?

Kan jag skriva ut stryparen helt och få den i handen med sprutande vatten som följd ?

Flödesmätarna kan du skruva upp till stopp, men ta lite i taget och se vd resultatet blir. Inget självluftande om det inte finns automatluftventiler. alla strypventier går att till max och min utan att duscha kolla även fart på pumpar. Kan göra underverk om ökas på en del. Mer fart på flödet

har nu hittat en tank med tryckmätare, ökade upp den till ca 0,4 bar
den stod på ca 0,25.
Det sitter en indikering på 0,3 bar, vi har bara 1 plan, så det borde räcka känner jag, eller ?

ventilen under ställdonet till badrummet verkar sitta fast helt, den är inte av samma modell som de andra heller, men funktionen borde ju vara den samma tycker jag...

fortfarande känns det som att det är stopp lite här och var...

alla CP sitter vridna fel, svårt att se hur mkt de står på

Tror att jag har automatiska avluftare också ?

• VVS-installation med termostatventiler på en radiator och texten "LK RETURN" synlig på kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare inställd på ca 0,4 bar med synlig röd indikator, och delar av värmeinstallationen.
    Skapa konto
  • Närbild på en tryckmätare på en vattenledning med en röd indikeringsetikett.
    Skapa konto
Knacka på den med ett mejselskaft som en hackspett så brukar dom lossna sen trycka ca 20ggr så den går lätt. Inga verktyg att dra upp den.

Sätt upp till 0,5 -,0,6 förtryck och sedan vatten till ca1 bar

J jonaserik skrev:
Knacka på den med ett mejselskaft som en hackspett så brukar dom lossna sen trycka ca 20ggr så den går lätt. Inga verktyg att dra upp den.
Den till badrummet har en röd stryparen i plast, ger inte alls samma effekt när man knackar på den jämfört med de i mässing eller vad det är på de andra.

J jonaserik skrev:
Sätt upp till 0,5 -,0,6 förtryck och sedan vatten till ca1 bar
Du menar öka lite till på den vid exo-kärlet, närmst ack-tanken, till 0,5 ca.
Sen "vatten" ökar jag på cirk-pumparna ?
Har ju inga mätare på dem

Den i grå plast , ser ut som att den piggen är nere kan vara en adapter för annat fabrikat än dom andra, skruva bort hela den grå och se under.

pdov
P P-son83 skrev:
Men mitt stora bekymmer är ju den slingan som verkar sluta mitt i uterummet.
Hur tar jag reda på var en slinga går om de ett ligger klinkers över, den inte alstrar värme och det inte finns ritningar?
Golvärmen är relativt ny så jag hade kollat med LK om det är dem som projekterat golvvärmen också och om de i så fall har ritningar. Mejla supportsyd@lksystems.se med din fastighetsbeteckning och fråga om de har någon ritning.

J jonaserik skrev:
Den i grå plast , ser ut som att den piggen är nere kan vara en adapter för annat fabrikat än dom andra, skruva bort hela den grå och se under.
Tjoho, du hade rätt !

Efter gediget knackande lossnade den också !!!

Nu får vi se imorgon då om det är något varmare på badrumsgolvet

pdov pdov skrev:
Golvärmen är relativt ny så jag hade kollat med LK om det är dem som projekterat golvvärmen också och om de i så fall har ritningar. Mejla supportsyd@lksystems.se med din fastighetsbeteckning och fråga om de har någon ritning.
Redan kollat.
Inget på min fastighet tyvärr.
Behöver veta vem som beställde jobbet eller liknande för att ha en chans...

P P-son83 skrev:
Efter gediget knackande lossnade den också !!
Det är en klassiker på GV att dom kärvar till sig när dom är stängda under sommaren och överraskningen kommer abrukt när värme behövs, det är lika på termostaterna på element med piggen.

Ok.
Hoppas att vi får loss det som felar i uterummets slinga med.
Tror nog att det hade behövts spolas rent.
Vet att det varit bekymmer med mkt järn mm innan de satte filter från brunnen.
Hoppas att kunna göra det när det är lite varmare ute bara....

Du har väl inte brunnsvatten som cirkulerar i värmesystemet. Det var bara första gången som allt fylldes upp som ev lie skit kom med, inget att bry sig om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.