Behöver ta bort en rumstermostat i ett rum i samband med renovering. Vi har värmepump och vattenburen golvvärme. Antar att jag helt enkelt kan ta bort "hatten" som styr värmen i berörd slinga och på sikt montera bort den helt. Då borde den leverera utifrån sin grundinställning. Vi har redan i dagsläget alla termostater i huset på max, så i praktiken har de ingen funktion. Några "hattar" är dessutom redan avplockade av servicekillarna som var här tidigare i år.
Ett alternativ till att ta bort den skulle kunna vara att flytta på den. Men jag utgår från att det är ett svårt projekt.

Redigerat:
Är du inte i behov av den för att reglera det rummet, tex en kamin eller liknande så kan du bort den helt och om det är med ledning koppla bort den ur centralen. helt öppet utan hatt/reglerdon så får den det värmekällan ger och inget mer. Det går att strypa in slingorna med , en diff på ut/in om ca 4 C brukar vara bra. Då har du ett system som inte bråkar, ställdon håller inte för evigt .

J jonaserik skrev:
Är du inte i behov av den för att reglera det rummet, tex en kamin eller liknande så kan du bort den helt och om det är med ledning koppla bort den ur centralen. helt öppet utan hatt/reglerdon så får den det värmekällan ger och inget mer. Det går att strypa in slingorna med , en diff på ut/in om ca 4 C brukar vara bra. Då har du ett system som inte bråkar, ställdon håller inte för evigt .
Tack. Det bekräftar mina egna funderingar. Gäller bara att hitta rätt i centralen då :)

Bara koppla bort den, låt tamparna hänga i luften först, vet du vilken det är kanske som donet inte rör sig på, i centralen är det lysdioder som indikerar drift och lyser när dom är aktiverade. Troligtvis så är det den en som är släkt hela tiden.. Men du ert vet viket don och då är det bara att följa kabeln in i centralen, så ser du var den är kopplad. Nu är det så att respektive kanal ut kan driva 2 st don och det brukar vara en plint som kan ta 2 inkopplingar, då blir det en termostat i något rum som styr 2 rum. Ett foto på centralen i lite närbild underlättar utan kåpa så går det att se, markera då vilken som inte lyser när du vrider alla termostater till max, syns bra då att en inte är tänd.

• Gilla
Bosse08
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.