Värme allmänt
ÉlPon: Resten av huset är radiatorer så alltså inget besparing om jag förstått rätt. Kanske minimalt i teorin att inte allt vatten behöver värmas upp lika mycket? Vi ska visserligen bygga lägga om golvet i befintliga delen om man nu skulle orka med golvvärme samtidigt. Men så hade jag ju planerat för radiatorer i nya delen uppe ändå samt att gamla källaren inte kan ha golvvärme. Så är
oobum: Har du kollat med fastighetsägaren om de har några ritningar/kännedom om hur radiatorrören går? Beroende på planlösning och vilken våning du bor på så borde de gå som på bilden. Sällan som de går diagonalt över väggen. Men hör med din hyresvärd / Brf då de borde sitta på svaren. Om inte annat kanske stadsbyggnadskontoret/kommunen har gamla ritningar sparade?
Tomture61: [citat] För att göra ett test så inhandla en byggfläkt på tex "feltema" låt den jobba 1 mån . Kolla med föregående månader , som har ungefär liknande utomhustemp och se om du har sparat på gasräkningen . Lite fel tid på året att kolla det nu kanske .
Freudsson: [citat] ibland straffar det sig att vara feg. Jag har uppenbarligen inte vågat trycka tillräckligt hårt. Tog i och nu fick jag ett klick följt av surr. Verkar har kickat igång! Tack!!
Anonymiserad 541669: [citat] så här har jag min inmatningvia tank topp utgång via botten med backventil för att inte få självsirkulation när pumpen är off
Alfredo: [citat] Har du läst stadgarna? Högst troligt faller underhållsansvaret för element och elementledningar på föreningen och då varken bör, ska eller får du själv anlita någon för att laga detta. Och varför betala för något som föreningen ska stå för? Nej "anmäl" detta till föreningen om det nu inte faktiskt är så att det är ditt underhållsansvar. HSB normalstadgar har
BSOD: Vi hade svajig temp inne dels beroende på solinstrålning, men även periodisk kamineldning vintertid och blåst påverkar inomhustempen mycket. Vi har ett otätt hus, så vinden har mycket påverkan på värmebehovet. Spelade ingen roll hur man skruvade på värmekurvan, det blev för kallt eller varmt för oss. Men innetempmätning/ngenic som komplement till utetempstyrning så blev det
Vettigt: [citat] Vred på hatten och den luftar! Stor tack!! Ska lära mig och läsa manualerna lite noggrannare när sådan bifogas!
Screew: [citat] Det är mycket riktigt, jag provar nog när jag sätter igång med golven i huset. Det är nog så att det är så pass liten yta som värmer så det kanske inte gör något.
Demmpa: Ja, grå rök vid tändning är normalt, http://www.kamingruppen.se/elda-ratt-tips-rad-fran-morso https://villatidningen.se/2014/04/05/roken-visar-om-du-eldar-ratt/
SverreK: Två bilder. Första i ”normal” - läge. Andra bilden i ”borta”-läge. [bild] [bild] I borta läge får jag lik-värdig återvinningsgrad. Bortaläget minskar fläkthastigheten i FTX-aggregatet. Min lekmannaslutsats säger mig att i bortaläge blir det en klar energibesparing eftersom jag ventilerar ut mindre luft förutsatt att återvinningsgraden är likvärdig. Det säger mig att
oscarwww: Hittade en fläkt på Amazon som flyttar 3500 m3/tim. Kan den fungera bra sätta ovan kamin för flytta värme till ovanvåning?
Krokben: Vi kör luft/luft och vattenburet via elpanna. Visst stör man sig på fläkten i början av säsongen men man hör den till slut inte. Det är lite som när det blir strömavbrott; man märker inte hur mycket småljud det är överallt (ventilation, kylskåp etc.) förens allt stängs av. Hade jag hellre haft luft/vatten om pengarna fanns? Absolut. Men då vårt hus eldades med olja och vårt
Tomture61: I det långa loppet så blir det billigast med vattenradiatorer . Men kolla först att er LVVP har tillräcklig storlek för hela ert värmebehov . https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=104247
Jan Young: [citat] Jag är i monter på Nordbygg i Älvsjö och kan verkligen rekommendera att besöka. Jag kom igår vid lunch och det var mkt besökare hela tiden, vi hade fullt upp och pipelinen fylld för lång tid framåt Rekommenderar att vara där kl 9 när de öppnar.
JoRi: Vi skall inte installera detta nu utan bara förbereda för att eventuellt installera framgent. Jag tänkte faktisk inte på att man skulle cirkulera samma vatten som i borrhålet. Jag trodde att man körde en värmeväxlare vid pannan, men inser ju nu att det kanske är onödigt. Behöver nog konsultera någon som får komma och kika på detta på plats. Tack för snabba svar!
Arnodt: När man tittar på vattenvolym för en gammal hederlig Lenhovda REX 590x1400 rymmer den 15 Liter. Tittar man på modern panelradiator som ger ca samma värme LP Bas 21 Lenhovda 600x1400 rymmer den ca 10 Liter. Moderna radiatorer verkar rymma mindre mängd vatten, vilket man även skulle gissa på också.
Kallens: Svårt att sia om framtida priser på både pellets och el. Men med dina siffror kanske iaf en liten besparing på driften med värmepump kontra pellets. Om pellets kostar 20kkr, skulle de 5800kWh kunna kosta ~3,5kr/kWh om totalen ska bli densamma (utan fasta kostnader, för ni har ju redan elabbonemang). Det får nog ändå sägas ligga över dagens elpriser, så en besparing borde det iaf bli.
Niki81: [citat] Hej Johan. Jo det är så att jag vill montera spisen för att kunna använda den och jag har gjort en bygganmälan så stadsbyggnadskontoret vill se en spec... Jag har googlat och googlat men hittar inget. Vad glad jag blir av att någon svarat på min fråga. Tack
Demmpa: Enligt manualen så ska man kunna koppla en termostat till flera kanaler. Så det är ett alternativ om än inte helt optimalt om slingorna är i olika rum. https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/om-lk-golvvarme/golvvarme-support/support-for-din-lk-rumsreglering/support-for-lk-cq/
Per Eskilsson: @harry73 Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga men kanske kan du få lite idéer eller input genom att fylla i här och testa vår nya eljämförelse?
krikur: Hej, Jag har ett 1,5-plans klassiskt 70-tals hus i Västerbotten med en oisolerad platta på mark. El-elementen ska få ge plats åt bergvärme. Övervåningen kommer få radiatorer men jag tvekar kring bottenvåningen. Mycket för att vi har stora glaspartier på bottenvåningen där rördragning kommer stå ut på ett tråkigt sätt. Vi har tvättstuga och badrum med el-golvvärme idag, jag
JBir: Hej Vi håller på att byta värmesystem i vårt 70-talshus. Vi får då rätt många vattenradiatorer med anslutning på mitten över. Finns det något intresse för sådana eller ska vi skicka dem på tippen?
tte: Hej, Vi ska byta kamin och har bland annat tittat på Termatech TT21RS (täljsten) och Aura 3 Natursten (serpentino). Är det någon som känner till dessa, kanske har egen erfarenhet av dem? Jag hörde att täljsten är riktig sten, naturlig med ådringar och serpentino är pressad sten, ser mer ut som betong, har nästan samma värmeförmåga som täljsten. Jag ar hittat två olika kaminbutiker
extcon: [citat] Tack för tankar och återkoppling. I idealfallet hade en entreprenör fått göra allt men varken ventilationsfirman eller BVP-firman är villiga att göra det utan frågar om värden och information som inte hör till "deras" system. Möjligt att det blir komplext men det beror i så fall på min bristande erfarenhet och ingenjörsbakgrund Jag har varit tvungen att läsa manualer och
rikardsvensson: En fundering, LK vill att man ska lägga minst 9 mm laminat ovanpå LK Heatfloor 22. Är detta för att få styrka i golvet eller har det med något annat att göra?
Saffady: [citat] Exakt detta upplevde jag på Zanzibar. Där var toaletten kopplad på varmvattnet. Inte nog med att det var högsommar och varmt, nu var det även ångbastu åt rumpan. :sweat:
Johan Lindell: Låter mer som om en säkring har gått. Kollat huvudsäkringarna? Ibland åker inte pärlan bort från säkringar som gått. Bytt alla för att vara säker.