Hejsan

En fråga beträffande värmeväxlare kontra tappvatten.
Har en 750 l tekniktank utan kamrörsslingor eller vv-beredare.
Funderar på att producera varmvatten (tapp) med en överbliven plattvärmeväxlare.
Men, hur ansluter man på bästa sätt? (växlarens retur på primärsidan) Vet ej hur mycket vattnet avkyls till på primärens retursida? Vill ju inte leda in för varmt vatten i botten på tekniktanken med tanke på skiktning/omrörning i tanken. Någon som har funderingar o lösning kring detta?

Mvh

Gostap
 
Det finns fina ventiler som styr avkylningen av vattnet. En ventil, en cirkulationspump och en tryckgivare som startar pumpen när vatten tappas. Med bara självcirkulation och ingen reglering så får du inget bra system.
 
Koppla såhär

principskisstva.th.png

+ en backventil på returen till acktanken om pvvxen sitter utanför tankens isolering (så du inte får självcirkulation).

Är pvvxen stor nog så kommer returvattnet till acktank bli = ingående kallvatten temp (typ 8grader).
 
tack för svaren!
Ventilerna, är det dyra grejor?

Förresten, tänkte ha cirkulation på v-vattnet. Påverkar det tryckventilen? Borde väl inte göra det?

mvh

Gostap
 
gostap skrev:
tack för svaren!
Ventilerna, är det dyra grejor?
Inte speciellt. Strypventilen är en vanlig radiator termostat+ventil med "temperatur spröt" som fästes på utgående varmvatten.

En flödesbrytare kostar nog inte så mycket heller.


Förresten, tänkte ha cirkulation på v-vattnet. Påverkar det tryckventilen? Borde väl inte göra det?
Hmm, jag funderar mest på hur du ska hålla tempen uppe i VVC kretsen med pvvx-laren. Ska du spetsvärma 50C till 55 så får du ju 50C tillbaka till acktanken, vilket definitvt inte är en bra ide. Meningen med TVA är ju lite att du ska tillverka VV när det behövs så mycket det behövs, inte cirkulera det runt runt fram tills det behövs.
 
:( tänkte inte på det.
Naturligtvis har du helt rätt

Mvh

Gostap
 
Den lilla effekt som krävs för VVC ger ett ytterst litet flöde så påverkan av den högre returen blir nog närmast marginell, men det är givetvis inte helt optimalt.
Om du kan montera bulben till den termiska ventilen i ett T-rör in i VVX:s VV-anslutning reagerar den mycket distinkt och funktionen på en sån här koppling blir bättre.
 
GK100 skrev:
Den lilla effekt som krävs för VVC ger ett ytterst litet flöde så påverkan av den högre returen blir nog närmast marginell, men det är givetvis inte helt optimalt.
Om du kan montera bulben till den termiska ventilen i ett T-rör in i VVX:s VV-anslutning reagerar den mycket distinkt och funktionen på en sån här koppling blir bättre.
Dessvärre, inte riktigt med på hur du menar?
 
Som du säkert vet vill man ha så sval retur som möjligt till en acktank för att dra störst nytta av den lagrade energin.

Och att bereda varmvatten med en växlare kan ju då vara optimalt, precis som stedevil nämner kan man få retur från VVX som ligger på ca: 10-15℃. Effekten när du verkligen tappar varmvatten blir stor kanske ca:30kW och då kyls termiska ventilens känselkropp (bulb) och ventilen öppnar och släpper vatten från tanken via pumpen och tillbaks i botten. Om detta vatten (stor mängd) skulle kylas dåligt skulle det vara negativt för ackumuleringen.

Men när du kör VVC:n behöver du bara ersätta lite förluster i rörledningarna <100W och denna lilla effekt ger väldigt lite vatten som behöver passera från acken dvs det stör inte mycket även om det är relativt varmt. Vad jag menade med placeringen av bulben var att om du har VVX placerad så att en liten självcirkulation kan komma till stånd, kan det vara bra att den känner värmningen i själva VVX så tidigt som möjligt.Pumpen från acken ska ju bara starta när flödesbrytaren känner av att man öppnat någon VV kran.
 
GK100 skrev:
Men när du kör VVC:n behöver du bara ersätta lite förluster i rörledningarna <100W och denna lilla effekt ger väldigt lite vatten som behöver passera från acken dvs det stör inte mycket även om det är relativt varmt.
Mjo, men glöm inte bort att mindre tempdiff också kraftigt ökar nödvändigt flöde.

Ex
78C i tanken
55C i varmvattnet
8C i ingående kallvatten

Om varmvattnet i VVC slingan sjunkigt till tex 54C och du ska värma upp det till 55 igen så behöver du ca 3x högre flöde från tanken än om du skulle värmt kallvattnet från 8grader.

78-54 = 24C
78-8 = 70C
70/24 = 2,9

Så inte bara får man onödigt varmt vatten tillbaka till tanken, man får också betydligt större volym av detta varmare vatten.

Om man istället kan placera sin PXXV på ett lämpligt ställe (den är ju ganska kompakt) så man har väldigt kort ledning till samtliga varmvatten tapställen, så kan man eventuellt helt skippa VVC utan större komfortförlust. Det är ju inte alls ovanligt att vattenledningar i hus är placerade så det är max 5-6m rör från ytterpunkterna och sätter man PVVXen i mitten så är det ju bara tex 3m 15mm rör innan varmvattnet "kommer".

Ex
3,14 x 0,065 x 0,065 dm2 x 30dm < 0,4L
dvs 4s med flödet 6L/min, 2s med 12L/min
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Mjo, men glöm inte bort att mindre tempdiff också kraftigt ökar nödvändigt flöde.

Ex
78C i tanken
55C i varmvattnet
8C i ingående kallvatten

Om varmvattnet i VVC slingan sjunkigt till tex 54C och du ska värma upp det till 55 igen så behöver du ca 3x högre flöde från tanken än om du skulle värmt kallvattnet från 8grader.

78-54 = 24C
78-8 = 70C
70/24 = 2,9

Så inte bara får man onödigt varmt vatten tillbaka till tanken, man får också betydligt större volym av detta varmare vatten.
Kan du förklara detta lite närmare, för här hänger jag ärligt talat inte med i svängarna.:)
Troligtvis klarar sig gostap utan VVC, så slipper han det problemet.
 
_ap_
stedevil skrev:
Mjo, men glöm inte bort att mindre tempdiff också kraftigt ökar nödvändigt flöde.

Om varmvattnet i VVC slingan sjunkigt till tex 54C och du ska värma upp det till 55 igen så behöver du ca 3x högre flöde från tanken än om du skulle värmt kallvattnet från 8grader.

Så inte bara får man onödigt varmt vatten tillbaka till tanken, man får också betydligt större volym av detta varmare vatten.
nja, jag är benägen att hålla med dig i mycke men inte nu.

Har man 78* i tanken och VVC på 54* som ska höjas till 55*
krävs väldigt liten volym 78* vatten.

Är tanken däremot 55* kommer det snurra på rakt igenom.

Jag kan ta ett ex från verkligheten, vi har monterat in en 150kW pvvx som styrs av en danfoss
AVTQ ventil, när man tappar är vattnet 55* och vid VVC 50*
så fort någon slutar tappa stiger returen från 10* till 50* men ventilen stänger ju även framledningen så flödet genom vvx är väldigt litet.
Ända gånge flödet ökar är ju om framledningen kallnar.
 
_ap_ skrev:
Har man 78* i tanken och VVC på 54* som ska höjas till 55*
krävs väldigt liten volym 78* vatten.
Förvisso, men det blir ju likväl 3x mer vatten som flödar igenom än vid idealfallet. Om värmeförlusten i VVC systemet är liten så blir det iofs väldigt små mängder i vilket fall. Men är värmeförlusten relativt stor så kan 1x eller 3x vattenmängden bli märkbar då det "sipprar hela dagen".

I vilket fall så blir man ju inte av med energin, man får i värsta fall bara börja elda lite tidigare för att siktningen är lite halvdålig.
 
stedevil skrev:
Förvisso, men det blir ju likväl 3x mer vatten som flödar igenom än vid idealfallet. Om värmeförlusten i VVC systemet är liten så blir det iofs väldigt små mängder i vilket fall. Men är värmeförlusten relativt stor så kan 1x eller 3x vattenmängden bli märkbar då det "sipprar hela dagen".

I vilket fall så blir man ju inte av med energin, man får i värsta fall bara börja elda lite tidigare för att siktningen är lite halvdålig.
Du får ursäkta men jag tror liksom _ap_ att du är lite fel ute här, sätter man in realistiska siffror i sammanhanget blir resultatet närmast försumbart. Men jag håller öppet för att jag kanske gör ett felslut, dock har jag liksom _ap_ sett detta i många sammanhang i praktiken utan olägenheter.
 
Om det blir försumbart eller ej beror ju helt på förutsättningarna.

Säg att vi har tex ett VVC system som är igång 18h/dygn med 10L vatten och tapp på 1K/5min i snitt.

18h * 10L * 12K/h =2160 KL

PVVXen ger
78-55 = 33K

Då sipprar det förbi 65,5L 54C vatten till botten av acktanken / dag för bara att hålla varmvattnet uppe i temp.

Har man 750L acktank och eldar varje dag under vintern, så är det obetydligt.
Men om det är sommarhalvåret och man bara vill elda var 7de dag för varmvatten. Då är det > 450L av 750L som bara sipprar förbi. Blir ju att elda betydligt oftare i så fall.

Det här är ju extremfallen, och mycket påverkas ju av hur hela systemet ser ut både i detalj och för övrigt, men man bör ju nog fundera på vad som är bästa lösningen i varje specifikt fall och inte bara köra standardlösning med PVVX med VVC.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.