Hejsan
En fråga beträffande värmeväxlare kontra tappvatten.
Har en 750 l tekniktank utan kamrörsslingor eller vv-beredare.
Funderar på att producera varmvatten (tapp) med en överbliven plattvärmeväxlare.
Men, hur ansluter man på bästa sätt? (växlarens retur på primärsidan) Vet ej hur mycket vattnet avkyls till på primärens retursida? Vill ju inte leda in för varmt vatten i botten på tekniktanken med tanke på skiktning/omrörning i tanken. Någon som har funderingar o lösning kring detta?
Mvh
Gostap
En fråga beträffande värmeväxlare kontra tappvatten.
Har en 750 l tekniktank utan kamrörsslingor eller vv-beredare.
Funderar på att producera varmvatten (tapp) med en överbliven plattvärmeväxlare.
Men, hur ansluter man på bästa sätt? (växlarens retur på primärsidan) Vet ej hur mycket vattnet avkyls till på primärens retursida? Vill ju inte leda in för varmt vatten i botten på tekniktanken med tanke på skiktning/omrörning i tanken. Någon som har funderingar o lösning kring detta?
Mvh
Gostap
Inte speciellt. Strypventilen är en vanlig radiator termostat+ventil med "temperatur spröt" som fästes på utgående varmvatten.gostap skrev:
En flödesbrytare kostar nog inte så mycket heller.
Hmm, jag funderar mest på hur du ska hålla tempen uppe i VVC kretsen med pvvx-laren. Ska du spetsvärma 50C till 55 så får du ju 50C tillbaka till acktanken, vilket definitvt inte är en bra ide. Meningen med TVA är ju lite att du ska tillverka VV när det behövs så mycket det behövs, inte cirkulera det runt runt fram tills det behövs.
Den lilla effekt som krävs för VVC ger ett ytterst litet flöde så påverkan av den högre returen blir nog närmast marginell, men det är givetvis inte helt optimalt.
Om du kan montera bulben till den termiska ventilen i ett T-rör in i VVX:s VV-anslutning reagerar den mycket distinkt och funktionen på en sån här koppling blir bättre.
Om du kan montera bulben till den termiska ventilen i ett T-rör in i VVX:s VV-anslutning reagerar den mycket distinkt och funktionen på en sån här koppling blir bättre.
Dessvärre, inte riktigt med på hur du menar?GK100 skrev:Den lilla effekt som krävs för VVC ger ett ytterst litet flöde så påverkan av den högre returen blir nog närmast marginell, men det är givetvis inte helt optimalt.
Om du kan montera bulben till den termiska ventilen i ett T-rör in i VVX:s VV-anslutning reagerar den mycket distinkt och funktionen på en sån här koppling blir bättre.
Som du säkert vet vill man ha så sval retur som möjligt till en acktank för att dra störst nytta av den lagrade energin.
Och att bereda varmvatten med en växlare kan ju då vara optimalt, precis som stedevil nämner kan man få retur från VVX som ligger på ca: 10-15℃. Effekten när du verkligen tappar varmvatten blir stor kanske ca:30kW och då kyls termiska ventilens känselkropp (bulb) och ventilen öppnar och släpper vatten från tanken via pumpen och tillbaks i botten. Om detta vatten (stor mängd) skulle kylas dåligt skulle det vara negativt för ackumuleringen.
Men när du kör VVC:n behöver du bara ersätta lite förluster i rörledningarna <100W och denna lilla effekt ger väldigt lite vatten som behöver passera från acken dvs det stör inte mycket även om det är relativt varmt. Vad jag menade med placeringen av bulben var att om du har VVX placerad så att en liten självcirkulation kan komma till stånd, kan det vara bra att den känner värmningen i själva VVX så tidigt som möjligt.Pumpen från acken ska ju bara starta när flödesbrytaren känner av att man öppnat någon VV kran.
Och att bereda varmvatten med en växlare kan ju då vara optimalt, precis som stedevil nämner kan man få retur från VVX som ligger på ca: 10-15℃. Effekten när du verkligen tappar varmvatten blir stor kanske ca:30kW och då kyls termiska ventilens känselkropp (bulb) och ventilen öppnar och släpper vatten från tanken via pumpen och tillbaks i botten. Om detta vatten (stor mängd) skulle kylas dåligt skulle det vara negativt för ackumuleringen.
Men när du kör VVC:n behöver du bara ersätta lite förluster i rörledningarna <100W och denna lilla effekt ger väldigt lite vatten som behöver passera från acken dvs det stör inte mycket även om det är relativt varmt. Vad jag menade med placeringen av bulben var att om du har VVX placerad så att en liten självcirkulation kan komma till stånd, kan det vara bra att den känner värmningen i själva VVX så tidigt som möjligt.Pumpen från acken ska ju bara starta när flödesbrytaren känner av att man öppnat någon VV kran.
Mjo, men glöm inte bort att mindre tempdiff också kraftigt ökar nödvändigt flöde.GK100 skrev:
Ex
78C i tanken
55C i varmvattnet
8C i ingående kallvatten
Om varmvattnet i VVC slingan sjunkigt till tex 54C och du ska värma upp det till 55 igen så behöver du ca 3x högre flöde från tanken än om du skulle värmt kallvattnet från 8grader.
78-54 = 24C
78-8 = 70C
70/24 = 2,9
Så inte bara får man onödigt varmt vatten tillbaka till tanken, man får också betydligt större volym av detta varmare vatten.
Om man istället kan placera sin PXXV på ett lämpligt ställe (den är ju ganska kompakt) så man har väldigt kort ledning till samtliga varmvatten tapställen, så kan man eventuellt helt skippa VVC utan större komfortförlust. Det är ju inte alls ovanligt att vattenledningar i hus är placerade så det är max 5-6m rör från ytterpunkterna och sätter man PVVXen i mitten så är det ju bara tex 3m 15mm rör innan varmvattnet "kommer".
Ex
3,14 x 0,065 x 0,065 dm2 x 30dm < 0,4L
dvs 4s med flödet 6L/min, 2s med 12L/min
Redigerat:
Kan du förklara detta lite närmare, för här hänger jag ärligt talat inte med i svängarna.stedevil skrev:Mjo, men glöm inte bort att mindre tempdiff också kraftigt ökar nödvändigt flöde.
Ex
78C i tanken
55C i varmvattnet
8C i ingående kallvatten
Om varmvattnet i VVC slingan sjunkigt till tex 54C och du ska värma upp det till 55 igen så behöver du ca 3x högre flöde från tanken än om du skulle värmt kallvattnet från 8grader.
78-54 = 24C
78-8 = 70C
70/24 = 2,9
Så inte bara får man onödigt varmt vatten tillbaka till tanken, man får också betydligt större volym av detta varmare vatten.
Troligtvis klarar sig gostap utan VVC, så slipper han det problemet.
nja, jag är benägen att hålla med dig i mycke men inte nu.stedevil skrev:Mjo, men glöm inte bort att mindre tempdiff också kraftigt ökar nödvändigt flöde.
Om varmvattnet i VVC slingan sjunkigt till tex 54C och du ska värma upp det till 55 igen så behöver du ca 3x högre flöde från tanken än om du skulle värmt kallvattnet från 8grader.
Så inte bara får man onödigt varmt vatten tillbaka till tanken, man får också betydligt större volym av detta varmare vatten.
Har man 78* i tanken och VVC på 54* som ska höjas till 55*
krävs väldigt liten volym 78* vatten.
Är tanken däremot 55* kommer det snurra på rakt igenom.
Jag kan ta ett ex från verkligheten, vi har monterat in en 150kW pvvx som styrs av en danfoss
AVTQ ventil, när man tappar är vattnet 55* och vid VVC 50*
så fort någon slutar tappa stiger returen från 10* till 50* men ventilen stänger ju även framledningen så flödet genom vvx är väldigt litet.
Ända gånge flödet ökar är ju om framledningen kallnar.
Förvisso, men det blir ju likväl 3x mer vatten som flödar igenom än vid idealfallet. Om värmeförlusten i VVC systemet är liten så blir det iofs väldigt små mängder i vilket fall. Men är värmeförlusten relativt stor så kan 1x eller 3x vattenmängden bli märkbar då det "sipprar hela dagen"._ap_ skrev:
I vilket fall så blir man ju inte av med energin, man får i värsta fall bara börja elda lite tidigare för att siktningen är lite halvdålig.
Du får ursäkta men jag tror liksom _ap_ att du är lite fel ute här, sätter man in realistiska siffror i sammanhanget blir resultatet närmast försumbart. Men jag håller öppet för att jag kanske gör ett felslut, dock har jag liksom _ap_ sett detta i många sammanhang i praktiken utan olägenheter.stedevil skrev:Förvisso, men det blir ju likväl 3x mer vatten som flödar igenom än vid idealfallet. Om värmeförlusten i VVC systemet är liten så blir det iofs väldigt små mängder i vilket fall. Men är värmeförlusten relativt stor så kan 1x eller 3x vattenmängden bli märkbar då det "sipprar hela dagen".
I vilket fall så blir man ju inte av med energin, man får i värsta fall bara börja elda lite tidigare för att siktningen är lite halvdålig.
Om det blir försumbart eller ej beror ju helt på förutsättningarna.
Säg att vi har tex ett VVC system som är igång 18h/dygn med 10L vatten och tapp på 1K/5min i snitt.
18h * 10L * 12K/h =2160 KL
PVVXen ger
78-55 = 33K
Då sipprar det förbi 65,5L 54C vatten till botten av acktanken / dag för bara att hålla varmvattnet uppe i temp.
Har man 750L acktank och eldar varje dag under vintern, så är det obetydligt.
Men om det är sommarhalvåret och man bara vill elda var 7de dag för varmvatten. Då är det > 450L av 750L som bara sipprar förbi. Blir ju att elda betydligt oftare i så fall.
Det här är ju extremfallen, och mycket påverkas ju av hur hela systemet ser ut både i detalj och för övrigt, men man bör ju nog fundera på vad som är bästa lösningen i varje specifikt fall och inte bara köra standardlösning med PVVX med VVC.
Säg att vi har tex ett VVC system som är igång 18h/dygn med 10L vatten och tapp på 1K/5min i snitt.
18h * 10L * 12K/h =2160 KL
PVVXen ger
78-55 = 33K
Då sipprar det förbi 65,5L 54C vatten till botten av acktanken / dag för bara att hålla varmvattnet uppe i temp.
Har man 750L acktank och eldar varje dag under vintern, så är det obetydligt.
Men om det är sommarhalvåret och man bara vill elda var 7de dag för varmvatten. Då är det > 450L av 750L som bara sipprar förbi. Blir ju att elda betydligt oftare i så fall.
Det här är ju extremfallen, och mycket påverkas ju av hur hela systemet ser ut både i detalj och för övrigt, men man bör ju nog fundera på vad som är bästa lösningen i varje specifikt fall och inte bara köra standardlösning med PVVX med VVC.
Redigerat:

