Hej!

Jag har flyttat in i en lägenhet i ett hus byggt 1957 och ska börja sätta upp saker på väggarna, och då blir det ju naturligt att börja fundera på hur el och rör i dragna i väggarna. Jag är helt okunnig inom detta så jag hoppas att det ska finnas ett enkelt svar av typen "i hus från den tiden kan man med 99% säkerhet säga att rören är dragna si eller så". Men så enkelt är det väl säkert inte. Det jag undrar är om man kan utgå ifrån att de alltid går uppåt/nedåt mellan våningsplanen, eller om de också går sidledes mellan rum, dvs att radiatorerna är kopplade i serie. Jag bifogar bild på två intilliggande rum.
Jag har förstås försökt med min regeldetektor (billig Cocraft från Clas Ohlson) inställt på "Metal", men den gör mig inte klokare, den ger utslag här och var men inte på en linje, och startar man nära radiatorn ger den fullt utslag var man än är.

Tips skulle uppskattas!
Vit radiator med termostat bredvid en tapetserad vägg från 1957, nära ett fönster och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad radiator och rör som går in i väggen i ett hörn av ett rum, med trägolv och blå vägg.
Skapa konto
Radiator och fönster i äldre lägenhet med återgiven fråga om placering av rör och elinstallationer.
Skapa konto

Har du kollat med fastighetsägaren om de har några ritningar/kännedom om hur radiatorrören går?

Beroende på planlösning och vilken våning du bor på så borde de gå som på bilden. Sällan som de går diagonalt över väggen.

Men hör med din hyresvärd / Brf då de borde sitta på svaren. Om inte annat kanske stadsbyggnadskontoret/kommunen har gamla ritningar sparade?

• Vägg med radiator och överlagrade röda linjer som antyder hur radiatorrören kan gå inne i väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
Spargel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.