2 är badrum.
J Josth skrev:
Om själva ställdonet till badrummet sitter monterat såsom alla andra ställdon är lätt att se. Om det sedan går att se om ställdonet är öppet eller stängt är betydligt svårare. Kan vara en liten ring runt om som syns om donet är öppet och ett par mm större än när det är stängt.
 
  • Värmefördelare med märkta reglage för badrum i en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det ska gå att se i det lilla fönstret på sidan av ställdonet men jag är tyvärr inte sådan expert på Uponor att jag kan avgöra det. Tyvärr är det också ganska vanligt att ställdon och golvvärmestyrningar kan sluta att fungera efter något tiotal år. Inte säkert att det finns reservdelar kvar så man kan behöva byta till ny central och don eller köra utan.
 
B
Kan ju vara för högt flöde i slingan till badrummet, injustering av flödet där kanske behövs. Samtidigt får man inte glömma värmepumpens grundflöde. Ibland brukar man därför låta bli att ens montera ställdon på badrummet. Ibland så sätter man en bypass vid fördelaren. En bild på fördelaren kanske hjälper.

Med 280 kvadrat i se4 borde du ha en rejäl elräkning. Det innebär ju större möjligheter att räkna hem en smartare styrning, eller lite hjälp av nån kunnig person?

Jag kan tycka att man I huvudsak borde styra via temperatur i värmepumpen (värmekurva), inte styra via termostater som varierar flödet. Detta för att en värmepump ska ha ett relativt högt flöde, och jobba med låga temperaturer för att få hög cop. Termostaten fyller ett syfte i ett rum om man t.ex. har en braskamin, eller Ibland mycket solinstrålning. Men 90% av styret ska vara en rätt intrimmad grundkurva i pumpen, och rätt flöde i slingorna.

Ngenic t.ex. Kan styra en "dum" värmepump via utomhusgivaren. Det hjälper inte till med övertemp i badrummet, men det hjälper till att förbruka mer när elen är billig och mindre när den är dyr. Det kanske är värt att fundera på en sådan lösning.

Annars kan dygnsstyrning ge en hel del. Kan du sänka tempen I några rum under högpristimmarna på morgon och kväll via schemaläggning, så får du en del besparing.

smart styrning fungerar dåligt om man har en underdimensionerad värmepump, då det lätt blir att man råkar backa värmepump under högpristimmarna och sedan går elpatronen mer totalt sett. Så det är svårt att ge bättre råd än så utan att veta mer.
 
Tack för inputs. Haft fast billigt elpris tom förra veckan, då det gick ut. Bytte nu till Greenely. Så räkningarna har varit låga, men blir garanterat höga till hösten. Därav intresset av att optimera driften mera. Är folk nöjda med Ngenic, ser att det finns i Greenley appen. Men lite info att läsa om det funkar bra. Betalar gärna 5000 spänn om det sänker min elräkning så att det går att räkna hem på ett par år. Men hur är det med support till systemet, känns ändå som om min pump hemma måste vara rätt intrimmad för att det ska funka optimalt.

När du skriver dygnsstyrning menar du via ngenic eller via pumpen? Vi har golvvärme nere, element uppe fyi. Tack

B BSOD skrev:
Kan ju vara för högt flöde i slingan till badrummet, injustering av flödet där kanske behövs. Samtidigt får man inte glömma värmepumpens grundflöde. Ibland brukar man därför låta bli att ens montera ställdon på badrummet. Ibland så sätter man en bypass vid fördelaren. En bild på fördelaren kanske hjälper.

Med 280 kvadrat i se4 borde du ha en rejäl elräkning. Det innebär ju större möjligheter att räkna hem en smartare styrning, eller lite hjälp av nån kunnig person?

Jag kan tycka att man I huvudsak borde styra via temperatur i värmepumpen (värmekurva), inte styra via termostater som varierar flödet. Detta för att en värmepump ska ha ett relativt högt flöde, och jobba med låga temperaturer för att få hög cop. Termostaten fyller ett syfte i ett rum om man t.ex. har en braskamin, eller Ibland mycket solinstrålning. Men 90% av styret ska vara en rätt intrimmad grundkurva i pumpen, och rätt flöde i slingorna.

Ngenic t.ex. Kan styra en "dum" värmepump via utomhusgivaren. Det hjälper inte till med övertemp i badrummet, men det hjälper till att förbruka mer när elen är billig och mindre när den är dyr. Det kanske är värt att fundera på en sådan lösning.

Annars kan dygnsstyrning ge en hel del. Kan du sänka tempen I några rum under högpristimmarna på morgon och kväll via schemaläggning, så får du en del besparing.

smart styrning fungerar dåligt om man har en underdimensionerad värmepump, då det lätt blir att man råkar backa värmepump under högpristimmarna och sedan går elpatronen mer totalt sett. Så det är svårt att ge bättre råd än så utan att veta mer.
 
Tack, scrollade ner till slutet där och läste lite. Vet inte om jag blev helt övertygad.

J Josth skrev:
Här finns mer skrivet om Ngenic och bergvärmepump på Värmepumpsforum om du är intresserad av att läsa: [länk]
 
B
Frågan är väl hur ofta elpriset kommer variera mycket i framtiden, med kort tid mellan timmarna. Den här vintern har varit extrem.

Som idag t.ex. Från 0,08kr/MWh till 2,7kr/kWh exkl skatt o avgifter.

Jag tror man kan räkna med ett antal % besparing av energi på sin höjd. Lite mer om man börjar med ett hus med helt fel grundkurva på pumpen, och generellt hög inomhustemp ofta. Men under 10% alla gånger.

För min del som har en värmepump utan inomhusgivare och både braskamin och rejält med solinstrålning, så har klimatet inne blivit mycket bättre efter att jag tog ngenic i drift.

Graf som visar variationerna i elpriset per MWh över en dag, med stora toppar och låga dalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du säger att klimatet inne blivit bättre, vad har blivit bättre?
Jag vill bara nyttja mer el när priset är lägre, tror det kommer fortsätta att vara väldigt volatilt så vore dumt att inte köpa el när den är som billigast.
B BSOD skrev:
Frågan är väl hur ofta elpriset kommer variera mycket i framtiden, med kort tid mellan timmarna. Den här vintern har varit extrem.

Som idag t.ex. Från 0,08kr/MWh till 2,7kr/kWh exkl skatt o avgifter.

Jag tror man kan räkna med ett antal % besparing av energi på sin höjd. Lite mer om man börjar med ett hus med helt fel grundkurva på pumpen, och generellt hög inomhustemp ofta. Men under 10% alla gånger.

För min del som har en värmepump utan inomhusgivare och både braskamin och rejält med solinstrålning, så har klimatet inne blivit mycket bättre efter att jag tog ngenic i drift.

[bild]
 
B
Vi hade svajig temp inne dels beroende på solinstrålning, men även periodisk kamineldning vintertid och blåst påverkar inomhustempen mycket. Vi har ett otätt hus, så vinden har mycket påverkan på värmebehovet. Spelade ingen roll hur man skruvade på värmekurvan, det blev för kallt eller varmt för oss.

Men innetempmätning/ngenic som komplement till utetempstyrning så blev det jämnare temperatur inomhus.

Ett mer modernt hus kanske inte påverkas lika mycket av sol och vind, men framförallt höst/vår varierar behovet ganska mycket i vårt hus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.