Värme allmänt
BrokenArrow: Jag tror snarare så att det läcker väldigt lite genom shunten och när alla termostatventiler är stängda så är flödet minimalt och då stiger hetvatten helt långsamt i radiatorledningarna. När du sedan öppnar readiatorventilerna så kommer vattnet att flöda fritt i radiatorledningarna, och det lilla läckaget i shunten märks inte. Prova att stänga av cirkulationspumpen och se om det
Stefan1972: Stod det nåt temperaturspann på nåt? Annars finns den här guiden: https://esbe.eu/group/support/esbe-replacement-guide-online
torparavgrund: [citat] 1. Det behövs verkligen inte två personer för att demontera en llvp, om den inte sitter fullständigt galet typ fyra meter ovan mark eller något. Innerdelen väger 15-20 kg, man bara häktar av den från en plåtprofil på väggen. Ytterdelen väger 30-40 kg men måste sällan lyftas högre än stativet och till/från bilen. 2. 1000 kr är billigt med tanke på att kyltekniker ofta
SamuelUlv: [citat] På grund av långa leveranstider kunde de inte få nå pris på pumparna så där har vi inte fått någon offert och inte heller någon sort på värmepumpen. Vi skulle få hjälp att också räkna vad som var bäst för oss, bv eller luft/vatten. Vad tror du om idén ändå?
Höghus: [citat] Såhär ser mitt Adax på toaletten ut. [bild] Går ju lätt att täcka över display om man är känslig. Jag använder bara appen, aldrig knapparna på elementet. Den vetter alltså lite snett uppåt bakom fronten. Se upp med att köpa begagnade, de hade ingen backup för inställningarna i början. Vid längre strömavbrott gick elementet in nåt slags defaultläge. /Höghus
Josth: Ingen Pancake här då jag skaffade mina värmepumpar för många år sedan innan det fanns så jag fick köpa det som fanns då och bygga ihop så det fungerar. Har isolerade kondensavloppsrör med frostskyddskabel ner i marken till en liten stenkista på frostfritt djup.
Akinder: Nämnde ca 500 kr, men får se när fakturan kommer. Gissningsvis tillkommer lite resekostnad
Slav: [citat] Samma problem här, 5 ställdon. Inga kortslutningar eller liknande, har meggat med 1000V. Intressant när man tittar på transfomatorer brukar en 24V/40VA transfomator vara avsäkrad med 600-1000mA på primärsidan. LK har valt 200mA vilket är extremt snålt över den normala max-förbrukningen. Se exempelvis dessa ställdons-transformator i samma storlek som är avsäkrad 1A (1000mA)
Josth: Skaffa markiser eller åtminstone bra persienner som skärmar av solen i alla fönster mot söder. Min erfarenhet är att det är två innerdelar som gäller om man vill ha svalt på övervåningen också. Kall luft stannar på nedervåningen och det blir som lock av värme i trappan.
Vector: Har du kallt då? Kanske det just nu räcker me 30grader på golvvärmen med tanke på utetempraturen
Josth: RF 50% är ett bra värde inomhus och i källaren. Om torkningen av tvätten fungerar bra så räcker det. På sommaren kan luftfuktigheten ute bli väldigt hög och man bör då minska ventilationen i källaren så inte avfuktaren måste försöka avfukta all jordens luft.
wildeside: Hejhopp! Blev mental istid i en fråga om hur man förlägger golvvärmeslangen på övervåningen om man har ramverkstakstol som är isolerad i yttervägg och högben (det röda som är kluddrat.) Ska man isolera nått i stödbenet? Ska man dra golvvärmen ända ut i kattvinden (det blå som är kluddrat). Ena sidan kommer användas som förvaring och på andra sidan kommer VVS och vent dras.
Josth: En vanlig men rejält stor väldimensionerad radiator borde fungera bra. Sedan en kondensavfuktare som torkar upp när bilen varit blöt. Då ska själva ventilationen vara minimal (när man inte håller på och grejar i garaget).
Henke_2017: Hej! Funderar på det här med vattenburna golvvärmen och hur man skall resonera kring cirkulationen av vattnet. En gång per dygn så "motioneras" reglagen för att de ej skall fastna antar jag. Men finns det någon fördel att forcera cirkulationen hela tiden på sommaren för att få lite svalka? Har noterat att vattnet stannar vid 20 grader i systemet på sommaren (har källare också med
Vector: [citat] Det kan ju vara bra om det inte sitter en shuntautomatik på shunten att ha en sådan så den automatisk drar ner framledning när det blir varmare ute så du inte behöver köra ut 45 grader på golvvärmen
HBerggren: Om det hade gått hade jag satt kylkonvektor med glykol eller sprit i serverrummet. Lite större variant för gå-in-kylskåp etc som sitter i taket. Detta direkt till en bergvärmepump. Då slipper du borrhål och allt ur pumpen blir som vanligt. Luftventilation in och ut på rumstermostat. Spjäll som förhindrar självventilation på vintern.
moonsire: Hej! Vi behöver hjälp av alla experter här på forumet! Vi bygger just nu ut vårt hus med en hall på ca 11kvm och vi skall ha vattenburen golvvärme där då vi tycker att en radiator tar för mycket plats. Vi har bestämt oss för LK Heatfloor 22 och varit i kontakt med dem för dimensionering och vilket material som krävs. Vi har pratat med en VVS-firma och de skickade hit någon för att
evaprivat: Ok! Kom faktisk på att min panna byttes för ca ett år sedan. Hade förträngt det. Tack för tips, jag ska kolla med killen på Sauter som bytte den! Kanske nån inställning som han kan ändra, tänker jag :)
Grumlig: [citat] Ja, det är nog fel tråd. Verkar inte gå att flytta en tråd och inte heller radera den. Sorry!
hardbigfoot: [citat] [citat] Jag tänkte jag tar det i nästa steg. Men visst, skall den upp till husnocken är det 5 - 6 meter. annars nocken på uterummet är kanske 1 - 2 m.Så det blir eventuellt ett långt rör. [citat] Absolut, tänker mig något med en kokplatta uppepå, kanske en vedspis om den är lagom liten. Tanken är att den skall användas som reserv vid strömavbrott för att kunna koka lite
växelventil: Du har inget liknande som sitter utanför pumpen?
Screew: Nu kom jag på en till fråga, kan man köra dubbla slingor? Jag menar om jag tex har 20mm slang i CC 300, kan jag då ha en parallell slinga mellan? Då skulle jag hamna på cc150 med 20mm slang. Det betyder såklart att jag förmodligen måste fräsa alla spår och hitta på något där slingorna vänder. Är det någon som provat detta?
byron v2: Kom att prta med grannen igår, om sot och sotmängd efter en säsong av eldande. Vi sotade tillsammans i höstas, full sotning uppifrån i 3 kanaler hos mig oxh en kanal hos honom. Nu hade vi lite koll och jämförde eldstäder, hur det eldats osv. Vi kom fram till följande slutsatser vilket kan vara lite kul för den nördiga. Går igenom en och en. Vore kul om andra kommer med sina "siffror
Bernieberg: Luftningen sker alltså genom att man spolar vatten med hyfsat flöde genom varje slinga. På samma sätt som när man fyller upp systemet enligt ex. LKs anvisning. Skulle man få in luft senare så får man stänga övriga slingor och spola igenom igen för att bli av med luften. Jag har bara spolat vid första påfyllning, sen inte haft några problem. Har även en slinga som delvis ligger på
Tååmten: [citat] Tack för svar. Vill inte verka otacksam och jag kanske var otydlig, locken i länken ser ut att vara G-gänga och det är det inte i ventilen. Jo innergängan men den är inte aktuell just nu. Det är alltså den yttre gängan som var ansluten till elementet som jag vill plugga tillfälligt tills jag rivit upp golv och kommer åt att om nödvändigt dra om rören. Då måste jag i alla
Screew: [citat] Accepterar tillverkaren att man gör så, så tycker jag att du kör på det sättet. Men dubbelkolla att det verkligen är så och ifall du måste göra något med underlaget innan. Det jag menar är att det bör stå i monteringsanvisningen eller om du frågar tillverkaren direkt. Tex minsta fixtjocklek kan jag tänka mig är viktigt. Det är tråkigt om fogarna börjar spricka för att
Anna Karlström: [citat] [citat] Tror det kan komma från cirkulations pumpen i pannrummet, det låter som myggor som svärmar i elementen.
Svalbard: [citat] Tack för svar! Jag är helt ny på detta så vad menar du med ventil för förtryck? ”En koppling”- menar du då i fördelarskåpen eller i kopplingarna från värmepump/expansionskärl osv?