Jag har en vedpanna som är klar för i år och ska gå över på elpatron till mina acktankar. Kraftig nybörjare på detta så ha överseende.

Jag kopplar på elpatron men jag får ingen värme. Har försökt återställa maxtermostaten utan resultat. Fullgod spänning i kablaget in i själva dosan när jag kontrollerar. Behöver jag köpa en ny termostat?

bifogar bilder om det kan hjälpa ett tränar öga..

Öppnad elpatronanslutningsdosa med synliga kablar och termostat, som kan vara defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgranskat elpatronanslutningar och termostat med synliga trådar och komponenter för felsökning.
Skapa konto
Interiör av öppnad elpatron med synliga ledningar och termostatkomponenter.
Skapa konto

"klickar" det i termostaten när du vrider på axeln?
För felsökning behövs ett mätinstrument, kostar 100-200 kr. Tillse att det klarar spänningar på upp till 600 Volt.

Återställa maxtermostat?
Är det överhettningsskyddet du menar.
Brukar finnas och kunna lösa ut när man eldar med ved.

A Argastesnickaren skrev:
Återställa maxtermostat?
Är det överhettningsskyddet du menar.
Brukar finnas och kunna lösa ut när man eldar med ved.
javisst är det det jag menar… inte helt inne i snacket än. Tack för förtydligandet. Den har jag tryckt in, men hjälpte inte.

E etompau skrev:
"klickar" det i termostaten när du vrider på axeln?
För felsökning behövs ett mätinstrument, kostar 100-200 kr. Tillse att det klarar spänningar på upp till 600 Volt.
ja! Det gör det. Har mätinstrument Uni-T ut12D-eu från Jula.

F Freudsson skrev:
ja! Det gör det. Har mätinstrument Uni-T ut12D-eu från Jula.
12D ser ut att vara en beröringsfri mätpenna. En sådan ger ett osäkert mätresultat när du har den nära flera spänningsförande ledare.

E etompau skrev:
12D ser ut att vara en beröringsfri mätpenna. En sådan ger ett osäkert mätresultat när du har den nära flera spänningsförande ledare.
Ok. Får svar på ena sidan av dosan bara.
Eluttag under installation med bara ena sidan fungerande, mäts spänning med en provsticka.
Skapa konto
Elskåps innandöme med sladdanslutningar och en spänningsprovare visar rött ljus på ena sidan.
Skapa konto

Ja då är kanske termostaten defekt.

E etompau skrev:
Ja då är kanske termostaten defekt.
Ah, då blir det till att beställa en ny. Stort tack för hjälpen!

Har du tryckt ”riktigt hårt” på det röda stiftet som återställer överhettningsskyddet? Man brukar få trycka så det nästan gör ont i fingret då de är oftast väldigt ”tröga”/har kraftig fjäder. Egen erfarenhet från elpatron som solfångarna brukar lösa ut.
Om den har löst ut så skall man få ett tydligt ”klick” när den är återställd.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Har du tryckt ”riktigt hårt” på det röda stiftet som återställer överhettningsskyddet? Man brukar få trycka så det nästan gör ont i fingret då de är oftast väldigt ”tröga”/har kraftig fjäder. Egen erfarenhet från elpatron som solfångarna brukar lösa ut.
Om den har löst ut så skall man få ett tydligt ”klick” när den är återställd.
ibland straffar det sig att vara feg. Jag har uppenbarligen inte vågat trycka tillräckligt hårt. Tog i och nu fick jag ett klick följt av surr. Verkar har kickat igång! Tack!!

• Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.