D
dibb: [citat] För 60 till 85 kubikmeter, enligt bilden. Attefall på 25 m2 och 2.4 m i takhöjd blir 60 kubikmeter.
7 svar · 4,3k läst
·
H
Hampnäs1: Hej! Har ett system med 6st slingor från lk och har lite funderingar då jag inte blir riktigt klok på saker och ting efter lite läsning här på detta eminenta forum. 1, Jag har 3st ventiler som är sammankopplade i centralen till en och samma termostat. Min lilla fundering är att det enbart är en utav dessa som rör sig när termostaten kallar på värme. Det I och för sig skvallrar ju om
0 svar · 1,3k läst
E
Erlend1963: Her er varmekilden i kjelleren, såvidt jeg kan skjønne er dette en kombinert el/ved-panne med ettermontert pelletsbrenner, senere kombinert med en luft/vann-varmepumpe. Jeg fant bare ett manometer, merket #1. Jeg antar også at røret i hjørnet #2 er for påfylling av vann. Korrekt? Hvordan går jeg i så fall fram? Hvor mye skal jeg fylle på? Kan man bruke vanlig vann fra springen? [bild]
5 svar · 1,1k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Det är nog inte många som har 22 graders tempskillnad året om. Snarare är värmesystemet helt nedstängt en längre tid på sommaren..
53 svar · 47,7k läst
·
R
Real-House: Ska bara svara som jag har gjort. Jag satte dit Mitsubishis egna volymtank på ca 35 liter. Fördelen är att värmepumpen kan jobba med det flöde den behöver och dina radiatorer får det flöde som dom behöver. Nackdelen är att det kräver en extern cirkulationspump. Men jag tror detta är den mest problemfria lösningen.
16 svar · 3,2k läst
·
C
cotillion: [citat] Oj, det var inte lite felkopplat. Det måste rätt kasst delta-T med en cirkulationspump direkt mellan fram och retur på värmepumpen. Friskt pressat allt fel. https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lathund-lk-minishunt-m60n.pdf Byt firma efter att det här är fixat.
6 svar · 1,7k läst
·
T
trojlee: Sant, allt är ju snyggare och bättre än vad det är just nu.
7 svar · 926 läst
·
P
patrik sjölund: [citat] Jo glömde det att jag bor ju i Finland :) Kollade priser på centraler i Sverige och tjänar en tusing euro på att ta en tripp till sverige och handla.
4 svar · 1,1k läst
·
J
JohanSergel86: Tack för goda råd och tips!
4 svar · 1,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Verkar lite överkurs med den lösningen. Det finns ju fina vattenburna vägghängda radiatorer som är höga men inte så breda t.e.x. Det bästa är att wc får en egen frånluftskanal också.
2 svar · 1,3k läst
W
Wendtm86: Hej. Min Uponor golvvärme kopplingscentral från 2008 verkar ha dött. Alla rumsgivare är döda, och ingen indikeringslampa lyser i kopplingscentral. Går det att byta 24v transformatorn? Är det en reservdel ? Jag kan se att ett motstånd och ett kretskort verkar ha gått varmt, se bilder. Om inte, vad får jag byta mot som passar minatrådbundna rumsgivare och ventiler.?
0 svar · 724 läst
·
K
klub: Kan rapportera att jag till slut löste problemet med att trycket sjönk efter att fyra rörmokare felsökt utan att lösa det. Jag tog bort rörisolering på ett rör bakom bergvärmepumpen och insåg att det var plaskblött under isoleringen. Där hittade jag en gänga som inte var ordentligt åtdragen. Knivigt att komma åt men jag drog till den och därefter funkar allt som det ska. Tack för
10 svar · 9,7k läst
·
B
Bus1t: [citat] Absolut inte. Du skrev "Nej, det är inte bra att ta (mycket) större radiator än vad som behövs. Det är svårt att justera in ”rätt” flöde. Med större radiator än vad som behövs så kommer bara övre delen av radiatorn att vara varm, nedre delen kommer konstant att vara kall." Sätt i så stora radiatorer man kan som är ekonomiskt försvarsbart. Att man idag kan räkna på
8 svar · 5,0k läst
B
Bonzo2000: Följdfråga: Vad är skillnaden mellan RSK 1943471 och 1965189? Är det bara tillverkaren som skiljer? Är det i så fall värt den extra kostnaden att köpa Vatette? Undrar också vilken klämring jag ska använda till gamla stålrör som har ytterdiameter ¨16,5 mm? Det ser ut som om det sitter röda plastringar på en avgrening idag, men jag har även sett andra rekommendera VSH Super Blue.
5 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är några exempel, https://www.clasohlson.com/se/Infravärmare-Mill-CB2000PLUSS/p/36-7958 https://www.clasohlson.com/se/Infravärmare-Mill-CB2000BASIC/p/36-7957 https://www.bauhaus.se/infravarme-termo-proffs-for-vagg-1800w-ip65 https://www.bauhaus.se/quartzvarmare-heatlight-hlw20-2000w-svart https://www.bauhaus.se/infravarme-proffs-1800w-ip65
2 svar · 1,7k läst
T
tontho78: [citat] Tackar för svar. Jag har en rörkrökare som ska komma och göra ett annat jobb i huset. Han skulle kika på det samtidigt. Meddelar senare hur det går och om det nu är en aga TP.
7 svar · 1,2k läst
·
B
BloomingOnion: Tack alla för hjälp! Hantverkaren har varit här och efter lite diskussion gick med på att det nog var felkopplat. Det var det - monterade korskopplingar och nu funkar de perfekt. Stor skillnad!
13 svar · 3,6k läst
·
Magrand
Magrand: 100% säker på att det är 26mm RA/VL
17 svar · 2,6k läst
·
L
lostinsweden: Vad har du för andra radiator? Har du bilder? Kan vara dålig injustering. Det går att öppna flödet på den Danfoss genom att plocka bort termostatvredet och vrida på ringen som sitter under. Finns även avstängning på själva kopplet som kan vara inskruken. Har ni kankse ett rörs system med en 2 rörs koppel på?
6 svar · 1,6k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har en automix 20 och den har halva styrningen i motorn och halva i givardosan. Så till min är det bara orginal som gäller. Protte
1 svar · 858 läst
Krilleman
Krilleman: Vatettes 28mm kopplingar har M34x1,5-gänga. Det är det långt ifrån alla tillverkare av tillverkare som använder sig av. Vad står det på handtaget på dig befintliga ventil?! Kan man få någon ledtråd därifrån?
4 svar · 1,7k läst
·
nimhed
nimhed: Stegborr var en bra idé. Har jag inte t.o.m sett det på lidl? 3d printad i plast blir förmodligen för klent
8 svar · 1,2k läst
·
L
longtimelurker: [citat] Rör är redan framdragna så i jmf med en LLVP blir det mindre smärtsamt för plånboken iaf :) Men du hade hållt elgolvet helt avstängt då med hänvisning till att undvika fuktvandring till andra delar av källaren? Källaren är ca 70m2 tot och som det är nu är det endast de nämnda 18m2 som har golvvärme. Finns det risk att EPS-skivorna och elgolvsinstallationen leder till
4 svar · 1,3k läst
raveper
raveper: Köp ingen med emalj inuti. Sikta på NIBE
17 svar · 4,3k läst
·
A
Andreas129: Löste det nu. Lina om med pasta. Gjorde rent först. Löste problemet.
2 svar · 1,3k läst
·
V
Veto panna: Kontakta LT Energiteknik, dem säljer Jämas kvarvarande produkter
5 svar · 8,0k läst
·
H
halj: Skulle vilja tillägga att det är energi vid fasövergång som är nyckeln i det här. Att förånga en vätska kräver mycket mer energi än att värma upp den några grader samt att förångningsenergin avges när vätskan istället kondenserar. T.ex. så krävs det 2260 kJ för att förånga 1kg vatten och bara 4,2 kJ för att höja temperaturen 1 grad. Låga tryck gör att vätskan kokar vid
15 svar · 4,0k läst
N
Naesstrom: [citat] Perfekt, då ska jag passa på att lägga in det mellan snickarna och mattläggaren :D
24 svar · 12,6k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Fint! För att utveckla mitt svar lite. Du ska upp i rätt stora radiatorer = stora effekter = höga flöden innan du behöver 15 mm till en enskild radiator. Fler än en radiator på samma matning körde jag alltid på 15 mm när jag ritade värmesystem. Underlättar vid injustering.
4 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.