Kommer att bygga en industrifastighet på ca 700 kvm med både lager och kontor. Jag har börjat fundera på vilket värmesystem är det bästa i Stockholmsområdet.

Just nu känns bergvärme och golvvärme som ett bra val för att hålla grundvärmen i huset. Jag funderar dock att komplettera med luft-luft för att hantera topparna. Är det klokt? Eller borde man koppla värmen i ventilationssystemet?

Jag tar också gärna emot tips på vilket ventilationssystem ni skulle välja...?

B buildman skrev:
Kommer att bygga en industrifastighet på ca 700 kvm med både lager och kontor. Jag har börjat fundera på vilket värmesystem är det bästa i Stockholmsområdet.

Just nu känns bergvärme och golvvärme som ett bra val för att hålla grundvärmen i huset. Jag funderar dock att komplettera med luft-luft för att hantera topparna. Är det klokt? Eller borde man koppla värmen i ventilationssystemet?

Jag tar också gärna emot tips på vilket ventilationssystem ni skulle välja...?
Jag arbetar som energikonsult och jobbar bl.a. med detta som du frågar om, men kan inte göra reklam här. Dessutom har vi rätt mkt att göra nu.

Jag anser att i allmänhet att detta är en alldeles för stor sak för att fråga om på ett forum där mest privatpersoner i landet tipsar varandra, mkt om vad många har hört från andra. Även är det inte att rekommendera att surfa runt för mkt för att finna egna lösningar.

Jag rekommenderar att du tar in en konsult som ser över först eller en VVS-firma med egna projektledare eller projektledare de samarbetar med.
Du kan också kolla med två olika.
Fundera innan på vilken/vilka funktioner du önskar, vad du är beredd att satsa i pengar kontra återbetalningstid?
Det är vanligt att det monteras solceller på industrier. Integrerad lösning kanske? Beroende på din verksamhet kan den totala elkostnaden per år bli riktigt låg.

Rent generellt kan jag utan att sett förutsättningarna säga att luftburen värme (värme kopplad till ventilationssystemet) och bergvärme låter vettigt. På sommaren får du isf även nästan gratis frikyla från brunnen, dock kanske inte lika effektivt som ett system med eget kompressorsystem för kylan.
Räkna med det kan behövas 2 brunnar.

Ja, ventilationen bör ha någon värmeåtervinningsfunktion.

Tack för ditt svar! Jag misstänker att du har rätt i att frågan är ganska stor att bara slänga ut så här. Jag får nog börja med att besöka mässan i Stockholm i morgon för att se vad det finns för alternativ :D

B buildman skrev:
Tack för ditt svar! Jag misstänker att du har rätt i att frågan är ganska stor att bara slänga ut så här. Jag får nog börja med att besöka mässan i Stockholm i morgon för att se vad det finns för alternativ :D
Jag är i monter på Nordbygg i Älvsjö och kan verkligen rekommendera att besöka. Jag kom igår vid lunch och det var mkt besökare hela tiden, vi hade fullt upp och pipelinen fylld för lång tid framåt Rekommenderar att vara där kl 9 när de öppnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.