useless
useless: Beror det på elpannan då? Att det blir varmt inne när det är 20+ och soligt kan man ju inte åtgärda med några inställningar i pannan.
4 svar · 2,1k läst
·
D
Dsl: Tack! Så får det bli då. Rör och bockare inhandlat och radiatorn+övriga kopplingar beställda (R10-15mm klämring var omotiverat dyr, men jag köpte den ändå för att minimera antalet skarvar. Lin är en självklarhet! Lite bökigt att hålla på med men jag har aldrig lyckats få en koppling att läckaoch det känns ju stabilt när det skall byggas in.
2 svar · 1,5k läst
MTech
MTech: Ångrar ju inte att jag brassade på med 40cm cellulosa I taket när vi byggde om
12 svar · 6,4k läst
·
St23
St23: Hej, skulle behöva montera bort en radiator för att komma åt att måla i trappen där det sitter väldigt tajt. Går det att montera bort radiatorn utan att tömma systemet? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
GK100
GK100: [citat] Pannan kan du som sagt helt glömma om du menar elda med ved på ett rimligt sätt. Och inte meningsfullt att du lägger jobb på tankar med den. Gör som BSOD skriver och börja med en vettig panna sen sanera installationerna samtidigt du bygger in den och ev ackumulator.
20 svar · 2,6k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Det du kan göra om du eldar regelbundet, tex varje dag under vintertid, är att dra ned värmekurva på FLVP så du bibehåller Den komfort du vill ha. Då minskar pumpen energianvändning i ung. Samma omfattning som du eldar, och du får en besparing.
2 svar · 2,1k läst
To66e
To66e: Hej, Jag undrar om service är något man som husägare kan utföra själv och vilka punkter man bör utföra eller om det är bättre att ta in en servicetekniker som utför service ? Jag har Ecodan Ehpt20x och Ett expensaionskärl samt vattenburen golvvärme som är kopplat till det.
0 svar · 1,5k läst
D
DanielO8: Är det möjligt för mig att lufta av ett sådant här system på egen hand , hur gör man , och behöver jag några särskilda verktyg?
0 svar · 1,1k läst
·
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: [citat] Jag tänker mig antingen bygga en solfångare med kollektorslang som jag kan växla av på något sätt med en plattvärmeväxlare eller så gör jag en luftsolfångare. Ytterst kanske jag kan ta kopparrören o ha som slinga i solfångaren?
3 svar · 943 läst
·
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Besparingen kommer knappt att betala för isoleringen. Som någon annan skrev så är det bättre att halvera antalet duschar och bara dricka kaffe på jobbet (y)
11 svar · 5,4k läst
·
P
Paxman: [citat] Japp, det kan jag bekräfta. Jag hade en naiv tanke om att öppna upp mellan gillestugan (där vi har kassett i öppna spisen och lätt får temperaturen upp mot 30° om vi eldar hårt) och tvättstugan på andra sidan den tjocka bärande källarväggen). Gillestugan har bara en ganska smal dörröppning, så eldandet ger inte så mycket till övriga huset. Jag tog upp ett hål, satte i
2 svar · 2,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Begär in en offert från en stor välkänd firma i krokarna och läs på. Det är väldigt snabb avbetalningstid just nu när elpriserna är galna. Du säljer överbliven el och får tillgodo på kommande fakturor.
8 svar · 2,4k läst
·
Stefan.P
Stefan.P: Bergvärme alla gånger med golvvärme på nedervåningen, om du känner sig orolig för fukt så lägg Nivellgolv eller liknande på nedervåningen (googla, finns lite olika varianter) Fick göra denna resa när vi flyttade in i huset, även om säljaren bekostade Nivellgolvet som kostade en del.. Men vattenkonvertering och radiatorer med bergvärme har varit guld värt under de snart 5 år vi
3 svar · 1,9k läst
M
Malte mullvad: Hej! Vid husköpet 2010 fanns kombipanna från -63 där oljebrännaren bums byttes till pellets. I den pannan fanns varmvattenslinga som sannolikt gav för dåligt med varmvatten (kallkad?) så efter pannan gick det direkt vidare via en gissningsvis 60l vvb som sannolikt är sedan 70-talet. Varmvattnet räckte ok på vintern med pannan igång, men på sommaren fick man övertala familjen att
0 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Sätt i en sotlucka så har du tillgång till kanalen efteråt. Vem vet, det kanske behövs om 20 år? https://ventilation.se/sotningslucka-150x150.htm?gclid=Cj0KCQjworiXBhDJARIsAMuzAuzo-vj-uONIKe9SrnH6P2_f2RgX2sgM9-dEaQXDAt-6070mObU7Y-UaAh2bEALw_wcB Hugg rent från bruk så du får ett fyrkantigt hål. Ett järn och hammare brukar räcka för ändamålet. Annars en vanlig borrmaskin och en borr
1 svar · 1,7k läst
·
DennisCA
DennisCA: Ja det har jag undrat över också... Man måste ju egentligen sota oftare, men sotaren säger annat. Att det blev 5 års intervall var ju ett misstag, glömt bort.
297 svar · 68,1k läst
·
DennisCA
DennisCA: I vårt hus har vi en Schiedel, det är en skorsten gjord av keramiska moduler. Jag tycker den är bra, otroligt drag. Men den isolerar nog bättre än en tegelskorsten, materialet är väl isolerande och efter kakelugnen är röken inte så varm, den har dubbla kanaler.
118 svar · 31,0k läst
·
J
Josth: En LVVP ger störst energibesparing om det finns ett vattenburet värmesystem men det är den största investeringen av alternativen. En frånluftsvärmepump ger förmodligen för låg effekt eftersom halva huset är gammalt. LVVP + FTX är en utmärkt kombination om man går "all in".
1 svar · 3,4k läst
S
slurppe99: [citat] Ja luft är ganska nyckfull som värmesystem. Det kan ofta bli köldfickor. Där man förväntar sig att varma luften ska nå fram, men inte gör det. Jag som har den i hallen hade svårt att få in den i vardagsrummet. En annan fläkt fick leda in den dit. Med nu öppen planlösning så försvann problemet. Då luften kunde cirkulera bättre. Även fast du har ett bra luftvärmesystem
7 svar · 3,0k läst
·
S
Sillafar: Tack för det generösa svaret. Jag tar det med mig.
4 svar · 2,2k läst
J
Josth: Frågan är om det verkligen är byggt för att gå automatiskt bara man börjar elda? Med NIBE kan man bygga prioriterad tillsats till värmepumpen om man eldar med ved men det kräver en ackumulatortank mellan pannan och värmepumpen där värmepumpen kan känna av temperaturen i ackumulatortanken hela tiden och avgöra om värmepumpen ska köra kompressorn och el-patronen om det behövs.
3 svar · 2,6k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Har alla MMAs returventiler M22 som anslutning i klämringsänden, eller är det något annat som gäller för att ansluta röret? tycker som sagt det borde funnits mer information om det, vilka rördimensioner som stöds till exempel. Men om det är M22 så antar jag att det bara är att köpa en MMA M22 15mm
3 svar · 1,5k läst
P
PatrikJo: Rent ekonomiskt borde det bästa vara att stänga av vvc. Visst, du kyler av 30 meter vatten mellan varven, men den förlusten är ändå mindre än förlusten du har av det cirkulerande vattnet. Problemet då är att du kommer behöva vänta orimligt länge på varmvatten. Jag tror den bästa kompromissen är att köra vvc på timer. Mellan 22 och 06 använder ni väl väldigt lite varmvatten?
7 svar · 2,7k läst
B
Bromide: Hej! Har precis köpt en mindre gård med hus på c.a. 200m2. Huset värms idag upp med jordvärme via golvvärme i större delen av huset. Förutom köket och två angränsande rum. Dessa rum värms upp av en slags "värmefläkt" som försörjs av vatten från jordvärmepumpen. Vi har planer på att lägga nytt golv och funderar på att i samma veva koppla på golvvärme i de ouppvärmde rummen.
0 svar · 885 läst
N
Nannito: Hej. Jag ska prova ett nytt jobb och måste lämna huset under december och januari samt februari. Vi har vattenburen golvvärme i två plan hus .Jag undrar om man får sätta värmepumpen på semster valet under 90 dagar? Är det skadligt för huset?. Stämmer det att värmen kan sänks ner till 8-9 grader varmt?.Tack
0 svar · 811 läst
1
13ackman: [citat] maxad ska var fel svar, den är inställd på 140c vilket för max på det vredet sedan låste det sig.
17 svar · 3,1k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Hur är ventilationen funtad i huset ? Står huset på en betongplatta med ingjuten värmeslang ? Eller har du vattenradiatorer ? Ett himla pyssel att fixa all installation själv , bygglov + ritning till kommunen , bygga ihop kaminen är det enkla / roliga , montera skorsten kan bli komplicerat beroende på husets konstruktion / kaminens placering .
20 svar · 9,1k läst
D
DarrenB: Sådär. Tog min trogna Fiskars rivningshammare och knackade lätt och det var bara "kex" bakom, så det gick lätt. Det var inga rör utan knackade mig fram till bärande ytterväggen där jag kunde börja borra. Blev inte så snyggt på insidan men det gör inget. Tack!
5 svar · 1,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Att flytta varm luft upp genom bjälklaget behöver du nog starkare fläktar för. Bara att testa men sen ska det spridas runt på övervåningnen också va?
2 svar · 942 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.