Just nu ligger villaoljan på mellan 15-22 000per kubikmeter vad jag kan se.

Kommer det löna sig att fylla på en under många år stillastående oljebrännare, om någon villaägare mot förmodan fortfarande har en sådan kvar som inte kastats ut?

Är det fortfarande billigare att köra värmepump?
Vad behövs av service för att sparka igång en gammal oljebrännare?

Med vettig verkningsgrad på 80% så får du ut cirka 8000kWh ur en kubik så då varierar kwh-priset mellan 1,87kr och 2,75kr med ditt prisexempel.

Så det kan absolut vara värt att köra igång oljebrännaren för att slippa bränna el vissa dagar om elpriset drar iväg mot 8-10kr om man har bergvärme!

Kör man elpatron i sin gamla oljepanna är det vinst nästan hela tiden.

Gällande service så har jag ingen koll!

• Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Ja det har goda förutsättningar att löna sig ekonomiskt, tyvärr.
Om vi haft Barsebäck kvar hade man sluppit bränna fossila bränslen för att värma bostaden och vi kunde lämnat en renare och bättre miljö till våra barn.

• Gilla
Söderslätt och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Med vettig verkningsgrad på 80% så får du ut cirka 8000kWh ur en kubik så då varierar kwh-priset mellan 1,87kr och 2,75kr med ditt prisexempel.

Så det kan absolut vara värt att köra igång oljebrännaren för att slippa bränna el vissa dagar om elpriset drar iväg mot 8-10kr om man har bergvärme!

Kör man elpatron i sin gamla oljepanna är det vinst nästan hela tiden.

Gällande service så har jag ingen koll!
Fast.... Med en värmepump och ett elpris på 10kr per kwh och cop på 3 så blir kwh priset 3,4kr.
Men mer rimligt så är detta de dyraste timmarna. Tror man att det är billigare större delen av dagen så känns det dumt att köpa olja...
Köp en kamin och lite ved för de pengarna en kubik olja kostar istället

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Fast.... Med en värmepump och ett elpris på 10kr per kwh och cop på 3 så blir kwh priset 3,4kr.
Men mer rimligt så är detta de dyraste timmarna. Tror man att det är billigare större delen av dagen så känns det dumt att köpa olja...
Köp en kamin och lite ved för de pengarna en kubik olja kostar istället
Precis därför det kan vara värt o köra olja då, sen vet ingen vad elpriset kommer landa på under vintern. Kan ligga stadigt på dom nivåerna eller så blir det någon enstaka timme när det är som kallast.

Att då ha brännaren iordning och lite olja att elda är inte så dumt. Kan rent av bära sig att tanka diesel på macken och hälla i tanken då.

Själv bor jag i SE1 så jag är för norrländsk för dessa problem.

• Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nu ja, med nya elområden, förbättrade transmissionsledningar söderut och fosilfri stålproduktion i Boden kommer nog verkligheten ifatt även dig.

F fribygg skrev:
Nu ja, med nya elområden, förbättrade transmissionsledningar söderut och fosilfri stålproduktion i Boden kommer nog verkligheten ifatt även dig.
Nya elområden tror jag inte kommer hända i närtid om nu inte skitnödiga sörlänningar som inte vill ligga som dom bäddar får sin röst hörd.

Mer el till södra sverige lär inte hända innan det finns reaktorer att sätta frekvensen, sydvästlänken kan inte köra fullt ut pga nerlagd kärnkraft.

Det enda reella hotet mot ett bekvämt elpris som jag ser det idag är h2 greensteels i Boden. Men det luktar lite skumt om hela affären, om det blir nå så ligger det även långt fram i tiden. Men jag har på känn att det kommer bli pannkaka av det. Bor bara ett norrländskt snuskast från Boden och snacket går.

L Lutte skrev:
Nya elområden tror jag inte kommer hända i närtid om nu inte skitnödiga sörlänningar som inte vill ligga som dom bäddar får sin röst hörd.
Det bor väl minst 9 miljoner svenskar söder om dalälven, många är skitnödiga nu när elen är svindyr

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det bor väl minst 9 miljoner svenskar söder om dalälven, många är skitnödiga nu när elen är svindyr
Ja den sista kolonin ska lida när prolerna faller på eget grepp, det är ganska fantastiskt.
Som du säger, vart var dessa 9miljoner när staten plockade ner elförsörjningen eller när byggde kablar till Europa?

Jag uppskattar diskussioner med högt i tak, men låt oss nu inte smutsa ner tråden för Ts, jag diskuterar gärna vidare via pm eller i annan lämpligare tråd. Bara tagga mig!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Precis därför det kan vara värt o köra olja då, sen vet ingen vad elpriset kommer landa på under vintern. Kan ligga stadigt på dom nivåerna eller så blir det någon enstaka timme när det är som kallast.

Att då ha brännaren iordning och lite olja att elda är inte så dumt. Kan rent av bära sig att tanka diesel på macken och hälla i tanken då.

Fast bor du i se1 så sitter du säkert och kommer inte se priser inärheten av 10kr.
Då ska mycket skita sig.
Jag hade låtit den soppan vara kvar vid pumpen.
Att bunkra just nu bidrar inte till något positivt globalt.

Har du inte redan kamin så är det bara att slå sig ner i soffan och beställa ;)

Hmm, det verkar vara ganska stabila priser, t.o.m fallande, där särskilt de dyraste oljorna kommit ner i pris. Från 15 000 - 22 000 m2 när originalinlägget skrevs till 13 000 - 17 000 m2 nu. Samtidigt har el-priserna inte minskat direkt.

Om inte annat kan några kubik olja vara en säkring mot extrempriser på el, men oavsett verkar det inte vara en förlustaffär jämfört med el direkt.

OKQ8
Eldningsolja 1-Miljö 16 983
Eldningsolja 1-E10 16 619
Eldningsolja 1-E32 Utomhuslagring 16 879

Preem:
Eldningsolja E10 15 932 kr/m3 Eldningsolja E32 16 471 kr/m3
Minima 16 733 kr/m3
Diesel MK1 färgad 16 733 kr/m3
Ultra LS 16 456 kr/Nm3
Eldningsolja E0504 13 267 kr/Nm3

Redigerat:
Med dom där priserna hade jag servat brännaren direkt och beställt hem diesel, det verkar ju bli en svinigt dyr vinter för se4 och se3.

Så det kommer bära sig o elda olja om man har direkt el, och köra olja på dagarna istället för värmepump

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.