C
Cwagrell: Har någon erfarenhet av braskaminen Aduro 9 Air och i så fall vad tycker du/ni?
0 svar · 637 läst
P
p3p3: Upptäckte att vi har en läcka i ett element/äldre sektionsradiator. Det är original och har suttit sen 50-talet. Det droppar just nu en droppe per 20 sek. Se bild, läckan ser ut som en liten spricka? Rummet står inför renovering inom ett år (dvs en vinter/uppvärmningssäsong) där vi tänkt byta ut denna större sektionsradiator till två nya. Finns det någon lösning att behålla
0 svar · 784 läst
·
R
RSRC: Inspirerande! Tack!
40 svar · 17,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, det där kräver ju lite mer special, t.o.m. att radiatorn flyttas en bit. Det jag tänker på är vanliga standard returventiler som finns överallt: https://www.dahl.se/store/dahl/vatten--v%C3%A4rme-och-kyla/uppv%C3%A4rmning-och-kyla/radiatorventiler-och--koppel/returventiler-545992-46?historyPageSize=24 och jag utgick rent logiskt från att de vinklade varianterna har samma "radie"
15 svar · 7,6k läst
·
M
Mörner: Har en rumsregulator från Siemens för att justera värmen i bostaden. Efter lite sökningar tror jag det är en RDG100. Med vänster knapp kan man välja att skyddsdrift när man är bortrest, för att hålla en låg temperatur. Ikonen är ett litet hus i en ring. De stora siffrorna visar nuvarande temperatur, men vad är de små med huset? Ibland står där "- - - -" istället och jag har för
0 svar · 1,1k läst
·
T
Truebigswede: Gjorde liknande men använde feinsåg med blad för kakelfog. Inte så värst farligt. Insatsen var ganska tung, fick be hustrun om hjälp att bära. fick du ihopa den? Mitt roster var kass, har du hittat reservdelar till den?
16 svar · 5,4k läst
·
S
Stefan1972: ser ut som de mördat en del av murstocken i samband med nån renovering också.......ser lite märklig ut från sidan....
6 svar · 1,7k läst
·
J
Josth: Du kan ju prova och se vad du tycker! Verkningsgraden på värmepumpen sjunker med högre temperatur och jag tror kompressorn stannar vid 60° sedan blir det 100% el-patron så elförbrukningen ökar markant de timmarna. Legionella ska inte hinna växa till nämnvärt på den korta tiden som är en del av ett dygn. Tror det bli kyligt i huset och kalla duschar på vinterhalvåret.
1 svar · 555 läst
A
Anderscurl: Just det där bolaget har jag också läst om. Tycker faktiskt det ser intressant ut. Borde gå att räkna på hur stort sandlager man kan tänkas behöva under en normal villa beroende på värmebehov. Vid nybyggnation kanske det kan bli lönsamhet i det om mark förhållandena är de rätta.
15 svar · 2,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Jo, ännu bättre drag i en takfläkt än nån mjäkig förflyttare. Vi hade båda i föräldrahemmet, stor skillnad då man brassar på ordentligt i tulikivin
3 svar · 774 läst
F
fundersam63: [citat] hej Har du nån ventilation eller helt tätt? Klar med mitt förrådsbygge o skall välja uppvärmning o ventilation(eller skippa ventilation) Bara avsett idag för att förvara grejer och kläder frostfritt o mögelfritt Sett att många skriver att man inte behöver nån ventilation alls om man inte har nått som avger fukt. Skall ha en frys i ena delen men den borde väl inte alstra
4 svar · 3,3k läst
·
K
Kallebo: Det låter väl vettigt. Se till att ta i från tårna med solvärmen. Jag är skeptisk till att batterier någonsin kommer att löna sig. Bygg in mycket styrning så att ni kan få det som ni vill. Jag har radiatorer istället för golvvärme och kan då enkelt ställa in värmen vid varje radiator och ha varmt i ett rum och kallt i ett annat.. Se till att ha mycket fönster mot söder och
1 svar · 938 läst
·
1
1982_Generation: Hej! I vintras installerade vi en eldstad med kassett och upplevde att luftgenomströmingen inte var som vi hade förväntat oss, reducerad spridning av värmen när vi eldar i spisen. Vi har större cm2 på in/ut ventilerna än vad som var rekomenderat av leverantör, så detta skall inte vara ett problem. Nu har jag beställt en aaxialfläkt som jag tänkte montera på brandväggen för att
0 svar · 949 läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: Sätt den i avfuktningsläge tills garaget är 10 grader först då behöver man ju värme i ett garage...
5 svar · 2,6k läst
R
rastlos: Klumpigt skrivet, gör det trycklöst menar jag.
17 svar · 5,0k läst
V
Vanillas: [citat] De ser ut som en bra höftning, själva konvektorn borde ligga runt 40-45 kPa, kolla grundfors hemsida och fick upp tre magna 32-80f, 32-100f samt 32-120f.
68 svar · 11,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] OK, vi tänker olika. Tätning via murning är en enkel åtgärd jag kan göra själv på vinden. Att sätta in rör och glidgjutning är betydlligt mer komplicerade åtgärder från min horisont. Det kräver ju ofta skorstensföretag som gillar att ta betalt. (Om man inte gillar höjder och glidgjuter själv).
8 svar · 2,7k läst
R
Rillehouse: [citat] Ja kanske så man ska testa till en början så får vi se hur mycket förbrukningen hamnar på. Vi har en väldigt öpoen planlösning pp nedre plan så inre så mycket att stänga men tack för tipset
17 svar · 2,8k läst
·
J
Anonymiserad 518050: [citat] Tolkar jag rätt, är du från Jönköpings ? Den förening som jag tillhör är mycket komplicerad. Ingen kompromiss. Kommer hantverkare till oss så går en ledamot och trakasserar honom. Det har gått så långt att han ringer hantverkaren hem och hotar att utföra arbetet. Mannen är sjuk.
88 svar · 17,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Tur att det var gips om det var som värmeskydd. Annars var asbestkartong vanligt där värme kan förväntas. Mindre trevligt att riva i.
6 svar · 843 läst
·
H
Hans G2: Du kan registrera den själv, troligtvis snabbare och smidigare.
1 svar · 824 läst
F
Friska: Hej Jag har jordvärme idag men ska byta till en större flisanläggning istället. Detta kommer komma via kulvert in till en 1000 liters tank i huset. Varmvatten kommer tas från en lång slinga i tanken. Hade tänkt att behålla värmpumpen för att klara varmvattnet sommartid och även som reserv om något strular med det nya systemet. Är det bäst att koppla in den som vanligt mot acktanken
0 svar · 694 läst
M
masterjohn: [citat] Låter vettigt. Lutar åt något åt detta hållet just nu. Efter kontakt med uponor så låter det som att de rekommenderar kasett mellan bjälkarna och spån och flyt ovan men blir det inte väldigt trögt/stora förluster om rören kommer så pass långt ner i konstruktionen jämfört med parkettdelen där rören ligger direkt under?? golvvärmebutiken föreslår spårat spån och
15 svar · 2,7k läst
·
R
Runnis: Lägg gärna upp bilder på systemet, sändare och mottagare, värmepump mm. Vet du hur du får värme på radiatorerna?
13 svar · 1,2k läst
J
Jonke2: Hur löste det sig för dig? Är lite nyfiken på en vattenmantlad kamin och vi har också jordvärme. Har dessutom en gammal värmepump från 1995 som jag byter innan den "säckar ihop". Har även en ackumulatortank på 400 liter som borde kunna användas.
1 svar · 1,6k läst
A
Amrich: Lyfter denna gamla tråd för att höra om det tillkommit några fler erfarenheter eller synpunkter på golvvärmebutikens egna slang?
3 svar · 3,3k läst
S
SnickareHobb: Pratat med en rörmockare som kommer hit och skarvar på det med presskopplingar.
1 svar · 1,2k läst
D
Dr.L: [citat] detta är dom priserna som vi använder idag. Det finns såklart faktorer som kan påverka. Timmerhus eller äldre trähus ökar monteringstiden. Fönsterpartier och dörrar som hindrar en ”enkel” rördragning. Osv men i det stora hela stämmer bra.
12 svar · 3,5k läst
L
lawrence51: [citat]
6 svar · 29,1k läst
·
L
6 svar · 29,1k läst
·
B
byron v2: Kör man ved vid sidan av fjv eller el/vp är ett tips att upp sig elda bara lite. Sota själv mellan sotarens besök vart tredje år eller vad det blir. Oavsett är det bra för värme och säkerhet att sota ofta.
41 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.