S
Stefan1972: [citat] jag förstår ju att en säljare säger så för det kan ju såklart bli så men det kan ju lika gärna bli bättre. Själva grundfelet sitter väl knappast i beredaren? Det är väl ändå vattnet in som är påverkat?
5 svar · 3,5k läst
J
Josth: Värmepumpen har förmodligen en värmeförlust på drygt 200 W men varmvattenberedaren betydligt mindre. Ofta kommer spillvärmen tillgodo som uppvärmning i rummet den står om det inte blir onödigt varmt och inte på sommaren.
3 svar · 2,5k läst
·
J
Josth: Finns lite olika sätt. Jag använder schablon för hus med liknande byggår och konstruktion för att uppskatta effektbehovet med Boverkets tabell över DVUT. Sedan NIBE's dimensioneringsprogram för att få fram antalet gradtimmar. Vill man räkna mer från grunden kan man använda sajten www.energiberakning.se och där ange husets läge och exakta konstruktion och isolering i golv, väggar och
13 svar · 5,6k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] KoW: erat förra hus var uppenbarligen extremt välisolerat och dragtätt, snudd på passivhusstd, men så var det ju nybyggt också. Du pekar dock på ytterligare en detalj som har betydelse - isoleringsgraden och dragtätheten. Har man ett äldre hus som varken är dragtätt eller nämnvärt isolerat, (med dagens mått mätt), så måste så mkt värme tillföras hela tiden att
24 svar · 3,0k läst
·
Harecoin
Harecoin: [citat] Ja termostat ska bytas. Tack så mycket för hjälpen.
4 svar · 2,8k läst
·
M
myrstack: Även om du stängt av cirkulationspump så ska du ha samma systemtryck över sommaren så att få ut vatten där är helt normalt om du öppnar. Normalt ska du ha väldigt mycket luft i systemet för att uppleva som att du först får ut luft och sedan får vatten när du öppnar där. Det upplever man i princip bara vid uppstart av ett nytt system om inte de som installerade bergvärmen tabbade
1 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Innan du slår ifrån cirkulationspumpen så slår du ifrån elen till pannan/elpatronerna.
1 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Bilder på radiatorerna skvallrar stort om hur dessa är inkopplade på stammen! Så även fast du inte tycker det kanske ger så mycket information att visa installationen ovan golv, så ger dessa bilder enormt med information om vad du kan vänta dig när du bilar upp golven! (y)
4 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Pressade kopplingar är smidigt, det som gör att dessa kopplingar kommer i lite dålig dager är alla stressade montörer, allt måste gå så fort idag. Tar man sig några sekunder extra så hinner man med alla steg som man ska göra för en tät skarv... Kapa, brotcsha, insticksmarkera, pressa, provtrycka. Men allt för ofta idag så handlar det bara om kapa pressa och släppa på. Inte
2 svar · 675 läst
·
H
Hirre: Vaknade imorse efter att ha läst allt som finns tillgängligt via Google inklusive avhandlingar från universitet bara för att upptäcka att jag läst fel på slangens meterangivelse. Det jag läste som en 3a var en 5a och vips så var slingans längd 83 meter istället för 103 vilket känns mycket bättre...
2 svar · 1,2k läst
·
4
4väggarochtak: Med fläktkonvektor har jag förstått att det är bra att överdimensionera för att hålla låg fart på fläkten och därmed hålla nere ljudet. Men hur ska man tänka? Hur många watt tror ni jag behöver med tanke på förutsättningarna? jag undrar också hur mkt värme en konvektor utnyttjar från framledningen och vad tempen blir på returen? Eftersom LVVP’n primärt används för
18 svar · 3,1k läst
4
4väggarochtak: Med andra ord så drar VVB’n troligtvis inte så mycket nu eftersom den hela tiden får påfyllt varmt vatten från LVVP’n. Iaf inte så mycket att det är värt att koppla bort den? Men ett avlopp kanske är bra ändå, tips på hur det kan lösas?
2 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Då passar mina länkade proppar. Åk och köp!
3 svar · 2,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Alla frågor är välkomna här gubben, alla kan inte vara så duktiga som dig, puss.
5 svar · 2,5k läst
M
Miramithe: Just under den varma delen av året kommer du kunna spara mycket med värmepump jämfört med pellets när du ska värma vatten, då har pannan som lägst verkningsgrad.
11 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Det var något i den stilen jag undrade/föreslog i inlägget om timer…
19 svar · 3,4k läst
·
GoC
GoC: [citat] Det brukar vara två tillsatser. 1 och 2 3 resp 6 kW Men jag gissar på kass kompressor.
19 svar · 2,3k läst
·
J
jonko: [citat] Dem mäter temperaturen högre upp från golvet, helt rätt av din röris att rekommendera dessa.
6 svar · 1,9k läst
·
J
jonaslatt: Om man nu kör monoblock. Med en buffet tank. Hur räknar man ut hur stor den tanken ska va? Och hur funkar det med elpatron om det skulle va riktigt kallt. Går det efter montera i pumpen. Eller i buffert tanken?
17 svar · 3,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Min källare är sen 80-talet. Under renoveringen rev jag ut allt i omgångar. Nu har jag putsade och målade väggar, rå betonggolv, och verkstadsinredning. En del köksstommar som fått sig ett annat liv där. Litet virkesupplag. Samt förvaring av böcker, verktyg, porslin mm. Allt är torrt. Dock inga innerväggar.
3 svar · 1,3k läst
H
Hayder S.: [citat] Tack för återkoppling
17 svar · 7,6k läst
·
C
ConnyN: Tusen tack för svaren! Vi har radiatorer, vattenfyllda, som är kopplade till elpannan och vedpannans vattensystem. Någon större ackumulatortank tror jag inte finns, annat än vad som finns i elpannan. Vår luftvärmepump är en Panasonic och runt 15 år gammal och är inte dundereffektiv längre tror jag. I vintras (2021/2022) valde vi att inte starta cirkulationspumpen till elementen - alla
6 svar · 3,8k läst
A
andreasjoo: [citat] Gammal tråd men måste fråga; hur slutade historien, hittade ni läckan? Och hur isåfall? Jag sitter nämligen i samma båt..
12 svar · 6,0k läst
·
J
Josth: Bor man norr om Gävle är bergvärme/jordvärme bäst. Söder om Gävle går luftvattenvärmepump lika bra om tycker utedelen är ok. Vattenburet värmesystem bäst i längden och ökar värdet på huset men det är en stor investering.
1 svar · 1,0k läst
H
H-Thomasson: Ja köper du den där blir du lurad. (Dålig verkningsgrad) Kolla på mitsubitsch luft vatten så blir du nöjd. Tyvärr lång leveranatider på värmepumpar nu.
1 svar · 1,1k läst
S
Sylvek: [citat] Klämring får du med, stödhylsa får du köpa
13 svar · 5,6k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Tack, Moo63316
29 svar · 10,4k läst
Z
zyberzero: Hej! Jag har precis flyttat in i ett hus med en kombipanna (Nibe City VX - körs enbart på el). Redan första dagen märkte jag att något var tokigt då den försökte köra ut 55 gradigt vatten - 25 grader varmt utomhus... Jag stängde av styrningen (EVR) och handshuntade istället, så vattnet åtminstone inte är tokvarmt (nu är det "bara" runt 32 grader...) Men shunten beter sig inte
0 svar · 977 läst
·
K
Kojfabriken: jo exakt, men med fördelare så finns ju justerventilerna i den. Eftersom vi i framtiden ev. ska rusta källaren kunde ju en fördelare vara klokt.
4 svar · 832 läst
·
useless
useless: Beror det på elpannan då? Att det blir varmt inne när det är 20+ och soligt kan man ju inte åtgärda med några inställningar i pannan.
4 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.