3 810 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Använda fjärrvärme mot värmepump
Sida 1 av 2
Denna fråga har säkert dryftats tidigare.
Förutsättningar:
Hus med fjärrvärme, med en årsförbrukning om 50.000 kWh. Uppvärmningen sker med fjärrvärme till en kostnad om 33.500 kr. Har möjlighet att teckna fjärrvärme utan fast kostnad, dvs enbart rörlig del. Fjärrvärmebolaget har monopol.
Förslag på lösning:
Ponera att man köper en Luft/vatten pump och använder fjärrvärmen som energikälla mot kompressorn när utetempen sjunker under ett visst gradantal. Möjlighet finns då att ge maximala förutsättningar året om för värmepumpen.
Min slutsats:
Kostnaden för fjärrvärmen lär minska enormt, dock kommer det såklart gå åt mer el, nettot torde vara positivt.
Systemet ger också möjlighet att enbart köra fjärrvärme om elpriset drar iväg samt använda fjärrvärme som spets om behov finns. Fjärrvärmebolaget monopolställning bryts därmed.
Vad tror ni om det?
Förutsättningar:
Hus med fjärrvärme, med en årsförbrukning om 50.000 kWh. Uppvärmningen sker med fjärrvärme till en kostnad om 33.500 kr. Har möjlighet att teckna fjärrvärme utan fast kostnad, dvs enbart rörlig del. Fjärrvärmebolaget har monopol.
Förslag på lösning:
Ponera att man köper en Luft/vatten pump och använder fjärrvärmen som energikälla mot kompressorn när utetempen sjunker under ett visst gradantal. Möjlighet finns då att ge maximala förutsättningar året om för värmepumpen.
Min slutsats:
Kostnaden för fjärrvärmen lär minska enormt, dock kommer det såklart gå åt mer el, nettot torde vara positivt.
Systemet ger också möjlighet att enbart köra fjärrvärme om elpriset drar iväg samt använda fjärrvärme som spets om behov finns. Fjärrvärmebolaget monopolställning bryts därmed.
Vad tror ni om det?
Känner att det är kaka på kaka.
Köp luft/vatten o koppla bort fjärrvärmen helt o skicka den åt fanders! fjärrvärme är billigt att installera men betydligt dyrare att använda.
Kör luft/vatten, jordvärme eller bergvärme. Optimera pumpen o du har klirr i kassan istället.
Jag fördrar nibe före ivt. Nibe har mer användarvänlig display och meny.
Ivt pumpen jag har idag är teckenspråk för mig.
Köp luft/vatten o koppla bort fjärrvärmen helt o skicka den åt fanders! fjärrvärme är billigt att installera men betydligt dyrare att använda.
Kör luft/vatten, jordvärme eller bergvärme. Optimera pumpen o du har klirr i kassan istället.
Det går att välja bort fast del.P Plutus skrev:
Det blir såklart dyrare med rörlig om man förbrukar mycket. Med en förbrukning över 25.000 kWh/år så lönar det sig med ett fast årsavgift på ca 9000kr.
https://fev.se/download/18.7149a2a3...Prislista fjärrvärme villor, småhus 2021.pdf
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Återupplivar denna tråden lite.
Att effektivisera fjärrvärme med en värmepump, går det?
Och om det inte går, nu när elpriset är uppe och sniffar på 4kr/kWh så kan ju fjärrvärme för 1kr/kWh vara mer lönsamt. Även med en fast kostnad på 5’-10’ kr/år. Installationskostnaden här där jag bor är 65’ för nyinstalation med schaktning och 20’ för fastigheter med ledningar redan dragna.
Fått offerter på 110’-130’ för luftvatten med en beräknad livslängd på 25-30år.
Att effektivisera fjärrvärme med en värmepump, går det?
Och om det inte går, nu när elpriset är uppe och sniffar på 4kr/kWh så kan ju fjärrvärme för 1kr/kWh vara mer lönsamt. Även med en fast kostnad på 5’-10’ kr/år. Installationskostnaden här där jag bor är 65’ för nyinstalation med schaktning och 20’ för fastigheter med ledningar redan dragna.
Fått offerter på 110’-130’ för luftvatten med en beräknad livslängd på 25-30år.
Offert på LVVP med livslängd på 25-30 år, Utopi, har aldrig hört talas om det , ca 10 år mer normalt om man har tur, en kompressor kostar ca 15- 20 kkr att byta, då det i samband måste bytas andra delar med. Kan du få dom att skriva om det så är du lycklig, men vad händer om företaget inte finns. VP-tillverkarna har allt mellan 5 och 6 år garanti på kompressorn. Det går få längre genom försäkring som kostar kanske ett par tusen om året..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Det var väl inte det som va grunden i min fråga. Men 25-30år var mer vad säljaren svarade när jag frågade hur gamla pumparna blir nu för tiden. Tror inte de lovar den siffran utan hänvisar till tillverkaren…J jonaserik skrev:Offert på LVVP med livslängd på 25-30 år, Utopi, har aldrig hört talas om det , ca 10 år mer normalt om man har tur, en kompressor kostar ca 15- 20 kkr att byta, då det i samband måste bytas andra delar med. Kan du få dom att skriva om det så är du lycklig, men vad händer om företaget inte finns. VP-tillverkarna har allt mellan 5 och 6 år garanti på kompressorn. Det går få längre genom försäkring som kostar kanske ett par tusen om året..
Med dagens elpriser minskar ju nackdelen med den annars, på detta forum, ratade fjärrvärmen. Hur går tankarna i att kombinera de två för att försöka effektivisera?
Fjärrvärmen har ju ganska mycket lägre installationskostnad, värmepumparnas livslängd med tanke på deras investeringskostnad i kombination med ökande elpriser och de framåttågande peak-tarifferna på elnäten lyfter ju frågan om den tidigare relativt dyra fjärrvärmen.
Allting går utom små barn, do springer. då ska VP vara den primäre värmekällan och FJV den sekundäre delen
VP jobbar på och när den inte orkar riktigt så spetsar man med FJV. Blir liksom lite på kaka och vad det skulle kosta har jag ingen aning om. Med FJV som spets behöver inte VP vara så stor utan tar ca 80 % av totalen, SEn var du bor i landet har stor betydelse , norr eller söder. Bergvärme eller eller luft/vatten.
VP jobbar på och när den inte orkar riktigt så spetsar man med FJV. Blir liksom lite på kaka och vad det skulle kosta har jag ingen aning om. Med FJV som spets behöver inte VP vara så stor utan tar ca 80 % av totalen, SEn var du bor i landet har stor betydelse , norr eller söder. Bergvärme eller eller luft/vatten.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Södra Stockholm / gränsen till Södermanland och markundersökningar visar att vi inte har fast mark i området (postglacial lermark). Att ta bergvärme är lite som att köpa en trisslott när det kommer till borrdjup. Så det är antingen jordvärme, luftvatten eller fjärrvärme som är alternativen.J jonaserik skrev:Allting går utom små barn, do springer. då ska VP vara den primäre värmekällan och FJV den sekundäre delen
Går inte!Excel skrev:
Denna fråga har säkert dryftats tidigare.
Förutsättningar:
Förslag på lösning:
Min slutsats:
Vad tror ni om det?
Energin du tar ut från Fjärrvärmen mäts ju och du får betala för all energi du tar ut.
En LLVP tar ju "gratis" energi från luften. Luften blir kallare, men det kostar inget. Samma med berg o jordvärme.
Tar du värmen från fjärrvärmevattnet så skickar du tillbaka kallare vatten. Tempskillnaden mäts och du betalar.
Hehe, vad säger du nu då ...10 sept 2022Roadrunner1969 skrev:
Känner att det är kaka på kaka.
14000 kwh....Excel skrev:
Mitt i sommaren, kör du fjärrvärme då?
Vad ska du göra med de kwh.
Du lär inte få sälja el mer än ett eller två år. Sen blir det stopp för näten klarar det inte.