Kollar möjligheten att installera ack-tankar på mitt befintliga värmesystem, där jag har en Norrahammar vedspis/panna i köket (obs: jag kan ingenting om sånt här) på 10 kw. Det är ett öppet system med självcirkulation i nuläget, vilket blir kallt så fort vi slutar elda. Vi har 4 st element i 4 olika rum runt murstocken, 2 på nedervåningen och 2 på övervåningen.

Jag har ett gammalt plankhus som inte är tätt någonstans, bra ventilation med andra ord Har 2 st luft/luft också, en på varje våning.

Huset är ca 110 kvm och inte speciellt öppen planlösning.

Min enda önskan är att värmen i elementen ska hålla under natten samt dagen när jag är på jobbet. Sen börja elda igen direkt efter jobbet, inga problem. Precis som jag gjort nu, men nu är det kallt eller att värmepumparna går för fullt (och tömmer min plånbok). Vill ha jämn värme fördelat över dygnets alla timmar.

Jag vill helst att jag eldar för varmvatten under vinterhalvåret också, till dusch osv. Har en lite vvb nu.

Pratar med med firma om detta, de tycker för det första att jag ska investera i ett helt nytt system, men jag har inte tänkt bo här i många år till och tänker att jag kan lägga 50.000 (som deras offert säger, utan acktank, endast arbete och 2 element extra) och som jag har på fickan för att slippa ha det kallt på natten och dagen fram till flytt, istället för att lägga 150.000-180.000 på ett helt nytt system. Dumsnålt kanske, men så vill jag ha det. Jag ska även installera 2 extra element på detta system i olika rum.

De säger att 500 eller 750 liter acktank med förrådsberedare är grejen jag ska ha. När jag läser runt så verkar det dock som att stora tankar är att föredra...

Vad säger ni som vet bra mycket mer än mig om detta? Synpunkter överlag? Förslag på acktank? Andra övriga förslag?
Som sagt, min enda önskan egentligen, är att ha värme under natten och dagen utan att pumparna går (som ger värme men ojämn värme pga ej öppen planlösning) och att det blir så billig installationskonstnad som möjligt.

Mvh

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.