Hej!

Tack för världens bästa forum!
Har oftast lyckats hitta svar om allt möjligt här utan att behöva göra ett eget inlägg, men nu är det dags för att göra premiär.

Jo det är så att vi har fått överta en Jøtul nr.1 kamin. Den är superfin och i gott skick.
Vi vill gärna installera den i en komplementbyggnad som vi håller på och bygger, men när jag håller på och läser nu kring de nya reglerna vad gäller just braskaminer i nybyggen så verkar det svårare…
Jag anar ju att den här gamla kaminen inte håller dagens mått vad gäller verkningsgrad och utsläpp men jag hade ju velat ha det svart på vitt vad den har för kapacitet, är det någon som vet eller har en gammal produktbeskrivningen eller liknande?

Känns så tråkigt att inte kunna återanvända en så fin kamin!

Tack på förhand!
//L

L Lououl skrev:
Hej!

Tack för världens bästa forum!
Har oftast lyckats hitta svar om allt möjligt här utan att behöva göra ett eget inlägg, men nu är det dags för att göra premiär.

Jo det är så att vi har fått överta en Jøtul nr.1 kamin. Den är superfin och i gott skick.
Vi vill gärna installera den i en komplementbyggnad som vi håller på och bygger, men när jag håller på och läser nu kring de nya reglerna vad gäller just braskaminer i nybyggen så verkar det svårare…
Jag anar ju att den här gamla kaminen inte håller dagens mått vad gäller verkningsgrad och utsläpp men jag hade ju velat ha det svart på vitt vad den har för kapacitet, är det någon som vet eller har en gammal produktbeskrivningen eller liknande?

Känns så tråkigt att inte kunna återanvända en så fin kamin!

Tack på förhand!
//L
Hej, såg att jötul 1 va med i broschyren från 70talet.

Jag har jötul 4 i huset som förra ägaren satte in i slutet på 70talet och den är lätt att elda i och ger ordentligt med värme, Inte så vacker men gör sitt jobb!

Mvh

Bild från en 70-tals broschyr visar Jötul 4 vedkamin med specifikationer, använd för uppvärmning och beskriven som effektiv och funktionell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marcel Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Hej, finns Jötul nr 3 med i den katalogen? Jag har en sådan klenod som värmer fint i vardagsrummet. Vore roligt att få en bild på annonsen isf. TS - Jag fick för övrigt ”bygglov” för den efter att de nya reglerna trätt i kraft, sotaren kom hit och inspekterade, konstaterade att den är fullt jämförbar med den moderna versionen av samma märke och fyllde i sin rapport. Risken finns att jag har en väldigt snäll sotare men det går ju alltid att fråga.

• Gilla
Lououl
  • Laddar…
T Tobrom skrev:
Hej, såg att jötul 1 va med i broschyren från 70talet.

Jag har jötul 4 i huset som förra ägaren satte in i slutet på 70talet och den är lätt att elda i och ger ordentligt med värme, Inte så vacker men gör sitt jobb!

Mvh

[bild]
Jag tycker att dom är skitsnygga!!

• Gilla
Lououl
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Hej, finns Jötul nr 3 med i den katalogen? Jag har en sådan klenod som värmer fint i vardagsrummet. Vore roligt att få en bild på annonsen isf. TS - Jag fick för övrigt ”bygglov” för den efter att de nya reglerna trätt i kraft, sotaren kom hit och inspekterade, konstaterade att den är fullt jämförbar med den moderna versionen av samma märke och fyllde i sin rapport. Risken finns att jag har en väldigt snäll sotare men det går ju alltid att fråga.
Hej! Åh ja du har nog en snäll sotare, jag ringde faktiskt vår tillslut och frågade nu här innan vi skulle sätta in den och där blev det ett blankt nej tyvärr.. så det vart bara att köpa en jøtul i modernare snitt. Synd tycker jag, det gör ju återanvändningen mycket mer begränsad.

Redigerat:
T tallkrogen36 skrev:
Jag tycker att dom är skitsnygga!!
Håller med! Tycker dom är jättefina. De flesta moderna ser ut som antingen en tjock-tv med en brasa i eller något slags barskåp. Men smaken är ju som baken ;)

Tråkigt, jag hör också till dom som gillar gamla Jötul, vår är av grön emalj, enkel och stilren i mina ögon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.