30 236 läst ·
53 svar
30k läst
53 svar
Ställa värmepumpen hos grannen
Sida 1 av 4
Hej!
Tankar och idéer hopas sig inför vintern, då man sitter med rörligt elavtal i område 3.
Den senaste som kom upp var att man flytta luft/vatten-värmepumpen och ställer den hos grannen och sen dra slangar till till mig och koppla in.
Den aktuella grannen var om sig och kring sig, så han sitter med en fast kostnad per kwh på 33 öre.
Det är ju inte tillåtet att distribuera el till annan fastighet, men jag gissar att det inte finns någon regler som säger att man inte får dela med sig av varmvatten? Så länge inte regeln säger "energi" istället för el. (?)
Kommentarer på detta?
Tankar och idéer hopas sig inför vintern, då man sitter med rörligt elavtal i område 3.
Den senaste som kom upp var att man flytta luft/vatten-värmepumpen och ställer den hos grannen och sen dra slangar till till mig och koppla in.
Den aktuella grannen var om sig och kring sig, så han sitter med en fast kostnad per kwh på 33 öre.
Det är ju inte tillåtet att distribuera el till annan fastighet, men jag gissar att det inte finns någon regler som säger att man inte får dela med sig av varmvatten? Så länge inte regeln säger "energi" istället för el. (?)
Kommentarer på detta?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
Häng över en trefaskabel över staketet istället om ni nu måste. Det är inte så elbolagen har patruller ute och letar efter olovlig kraftfördelning. Har ni otur och någon är där för mätarbyte etc så dra en vals ) Risken är ju typ minus att få något straff.
Måste och måste, försöker bara hitta lösningar som kan spara mig 10-tusentals kronor under "värmeperioden".I InsidersUnited skrev:
Gör man det på ett lagligt sätt så är det ju bara positivt.
Men visst har du en poäng med att risken är liten, men kanske att nätägaren har mer koll nu när skillnaden i pris mellan abonnenter är astronomiska.
Om en fastighet helt plötsligt har 5000-7000 kwh mer under värmesäsongen och grannen har lika mycket mindre så kanske det uppmärksammas på något vis i deras system.
Bolaget gör ju rejäla försluter på detta, så det finns ju ett incitament för dem att ha koll.
Har de har väl rätt att när som beträda tomten för att kolla elmätaren?Hep skrev:
Hur som helst, så är det ju skönt att ha vitt mjöl i påsen om det skulle uppmärksammas.
Absolut, mycket enklare. Men det känns lite motigt att bryta mot lagen när det finns en log på vad som med all sannolikhet försiggår. Men bevisbördan skulle ju lika på elbolaget.A Alexn72 skrev:
I sammanhanget skulle förlusterna vara försumbara då skillnaden i pris är astronomiska. 33 öre mot kanske 2000 öre/kwh i värsta fall.
Jo, och varje dag under hela februari så värmdes bastuvagnen upp
Har själv byggt hela värmesystemet inkl. installation av värmepump, så det enda det skulle kosta är tid och kanske någon/några tusen för längre slangar.B BSOD skrev:
Man är lätt villig att lägga en del tid om man kan spara 10-tusentals kronor
Men allt hänger ju på grannen *fingers crossed*
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Kör bara, lite civil olydnad piggar alltid upp 
Är det ens praktiskt görligt? Håller grannens säkringar för att koppla in ett externt värmesystem?M Mathsson skrev:
Är det lagligt? Vilka rättsliga risker innebär det för grannen?
Vad händer med det fasta avtalet om ni ”åker fast”? Antar att det rivs upp rätt omgående.
O.s.v.
Om jag vore grannen hade jag nog sagt tvärnej. Man vill ju "vara schyst" mot sina grannar, men det här känns som att begära att grannen tar lite för stora risker.