Hej. Snart dags för mig att äntligen få mina nycklar till första egna huset.

Jag har där bergvärme och minfrågs är ang elementen. Ska man skruva något på dom eller ska dom alltid stå tex fullt öppna och man styr från värmepumpen vilken temp man vill ha?

Pumpen är en Vaillant 82/3 som är ett år gammal.

Min fråga är väl hur jag ska tänka runt det för att inte det ska bli ojämn värme eller liknande.

K
Generellt sägs det att radiatorerna skall via injusteringsventilen vara ställda så du får ett delta på tillopp/retur om cirka 5-7C vid DVUT. Denna injustering motsvarar när handvredet alt. termostaten står fullt öppen. Har du för lågt delta så blir det kortslutning och pumpen jobbar ineffektivt.

En värmepump vill jobba mot cirka 20L vatten per kW, så en 10kW värmepump vill ha 200L systemvolym att jobba mot. Har man för liten volym, eller stryper flödet mha. termostater så får det konsekvensen att värmepumpen startar/stoppar ofta vilket sliter på kompressorn.

Justera radiatorerna så du får ett bra delta, därefter justerar du husets temperatur med värmekurvan på pumpen. Vissa rum kan ha underdimensionerad radiator, då kan man minska deltat på just den radiatorn lite grann. Enstaka sovrum kan man köra termostat på utan att skapa nämvärd obalans i systemet.

Vill man ha termostater på många ställen, då bör man installera en arbetstank som motsvarar värmepumpens behov av systemvolym. Då har värmepumpen alltid en tillräcklig volym att jobba mot även om hela radiatorkretsen är strypt av termostater.

Eldar du mycket kan du installera en rumsgivare till värmepumpen så att den tar hänsyn till den värmen och inte gasar på i vanlig ordning.

Ah ok. Tror jag hänger med på hur du menar. Får försöka sätta mig in mer när jag har tillgång till pumpen och ser displayen.

Vedeldning kan det ju kanske bli lite i vinter med tanke på vansinnet som råder just nu. Återstår att se.

Tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.