Hej alla på detta fantastiska forum.
Jag har nyligen flyttat in i ett ”nytt” hus. Huset har pelletspanna med vattenburen värme.
Har fått igång pannan och elementen blir varma. Mitt problem är att ett element inte blir varmt. Även rören in/ut till elementet är kalla. Misstänker att termostaten/ventilen till detta element är trasigt då förre ägaren satt en slangklämma runt termostaten (se bild) men även fast termostaten är trasig borde väl inkommande rör vara varmt upp till termostaten/ventilen?
På vänster rör på bilden sitter där ett ”lock” med sexkantsfäste (se bild). Vad finns under detta lock?
Första gången jag bor i ett hus med vattenburen värme så är tacksam för all hjälp/info jag kan få

• Gammaldags radiator med anslutande rör och termostatventil nära ett golv och en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Näranslutet fotografi av en radiatoranslutning med synlig korrosion och en ansluten svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangklämman trycker in stiftet som stänger ventilen.
Frågan är varför, den tidigare ägaren har inte sagt något om anledningen?
Eftersom det verkar trycksatt i övrigt borde det inte vara läckage, vad är det för rum? Användes det kanske inte av den tidigare ägaren? Tar du bort slangklämman kommer ventilen öppna fullt (om den fungerar som den ska) oavsett hur varmt det blir i rummet, vilket ju inte är så bra, en termostat skulle behövas för att reglera när värmen behövs.

Det är inte någon termostat som han satt slangklämman runt utan en ventil. Du har ingen termostat på bilderna.
Piggen som slangklämman fixerar är den som termostaten normalt sett justerar för att reglera värmen.
Max in = helt stängd

Tack för svaren
Tänkte testa lossa klämman och se vad som händer. Förre ägaren har inte sagt något om det och elementet sitter i vardagsrummet. Där sitter ett element till i samma rum som fungerar som det ska. Ska inte röret upp till ventilen bli varmt även om stiftet är intryck?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.