Blev förvånad hur bra installationen såg ut. Man brukar ju bli bedrövad när såna här trådar hamnar i flödet.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vad var det som såg bra u?. Såg för jävligt ut. Dessa bedrövliga installationer förfular ju hela Sverige. Jag skulle bli galen om jag kom hem och möttes av det montage som TS råkat ut för.

• Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Vad var det som såg bra u?. Såg för jävligt ut. Dessa bedrövliga installationer förfular ju hela Sverige. Jag skulle bli galen om jag kom hem och möttes av det montage som TS råkat ut för.
K Kvisthberg skrev:
Fast här har TS beställt en VP sannolikt talat om vart innedel skall vara och vart utedel skall stå. Placeringen på leka lämnar en del att önska, men normalt inget en vp installatör gör, de levererar vägg eller markstativ, så denna del är troligen TS ide.

Vad exakt tycker du de skulle gjort annorlunda. Utan att TS lämnat ett direktiv på speciella Önskemål. Snyggast vore ju att bygga in rören. Men det ingår ju tyvärr inte i ett fast pris med installation etc som 90% av llvp installationer köps med. Alternativet som TS föreslog inledningsvis är vi överens om inte funkar tekniskt.

En eftermonterad vp blir invasiv det ör ofrånkomligt,

Det enda jag kan se som hade blivit snyggare är om innedelen satts på samma vägg som utedelen. Men val av vägg framgår inte. Det kan bero på bättre luftspridning, eller TS möblering. Installatören sätter sannolikt pumpen där han blir tillsagd, om det inte är direkt olämpligt.

Vad var det i TS förslag som inte fungerade?
Kondensavloppet? Men det hade ju enkelt kunnat dragits separat rakt ut genom väggen.
Jag har en sån installation som TS önskade. Var inget krångel med installatören. Ingen extra kostnad. Blev mycket bra.

K Kvisthberg skrev:
Vad var det i TS förslag som inte fungerade?
Kondensavloppet? Men det hade ju enkelt kunnat dragits separat rakt ut genom väggen.
Jag har en sån installation som TS önskade. Var inget krångel med installatören. Ingen extra kostnad. Blev mycket bra.
Svarar du på rubriken utan att läsa inlägget?
Eller något av de 33 svaren innan dig?

Man kan få ha det hur man vill, men då måste man berätta det för montören.

Jag svarade på inlägg 33, och har läst alla inläggen, så än en gång, vad var det som var tekniskt omöjligt med TS förslag?

K Kvisthberg skrev:
Jag svarade på inlägg 33, och har läst alla inläggen, så än en gång, vad var det som var tekniskt omöjligt med TS förslag?
Om du använder svara funktionen blir det tydligare vem ditt inlägg avses som svar till. (y)

K Kvisthberg skrev:
Ja om man accepterar ett utlopp för kondensvatten utmed väggen där den besvärande kanalen ligger idag, samt en invändig dragning av rören utmed taklisten som ts föreslog sp går det. Dp hade man sluppit den vertikala kanalen, och kunnat använda en lite tunnare på framsidan. Snyggare ute tveksamt/marginellt. Snyggare inne absolut inte.
Ett naturligt beslut av en vp installatör som inte fått specifikt avvikande önskemål. Absolut inte.

Med så specifika önskemål och ideer så behlver man vara en betydligt aktivare beställare.

I denna fråga uttalar jag mig helt som beställare. Det är så långt ifrån vad jag gör i vardagen som man kan komma. Däremot så har jag mellan mig ich mina föräldrar köpt in 3 installerade , och en 4e under beställning. Av dessa har 2 varit enkelt över ytterdörr. Inget att tänka på. Den 3e var en 4 vägs multisplit vi köpt till lgh i Spanien. Var ett stort planerande med olika placeringar. Dragning av kondensvatten, där jag inte ville ha pumpar etc. En leverantör som ville ta den enkla utvägen för att han inte ville dra som jag önskade valdes bort. En andra som var lösningsorienterad fixade efter min ide, så att två pumpar släpper vattnet i dushbrunn i badrum, medans 2 släpper konventionellt på utsidan. Detta hade aldrig blivit bra om jag hade ring en kylfirma, pekat på 4 punkter där jag vill ha innedelen och sen dragit.

Så med det sagt vill man ha kontroll, så får man behålla kontrollen. Annars får man acceptera resultaten som dom blir, sp länge de inte är direkt felaktiga, mot branchpraxis etc.

• Gilla
Martin_
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
mmm. Eller hur

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.