T Television_Set skrev:
Ska man leva som i Sovjet? Värme behövs på dagen med. Tre tonårsbarn, ska de duscha, man dammsuga, stryka, diska etc…nattetid? De varnar för torktumling nattetid pga brandrisken. Och risken för 10 kr kWh på dagen väger inte upp nyttan med 23 öre på natten.
Tipset är nog mer för att socker ska få sin värvarbonus, än för att hjälpa TS på riktigt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
idag är det väl lagligt att dra el från grannen så länge det görs på elsäkert sätt

Från 1 januari 2022 blir det möjligt att bygga lågspänningsnät för delning av energi mellan byggnader i lokala nät. Detta efter att regeringen beslutat att utvidga undantagen från kravet på så kallad nätkoncession, det vill säga det tillstånd som krävs av myndigheter för att bygga elnät utanför en fastighet för att överföra el till en annan fastighet

P polaris78 skrev:
idag är det väl lagligt att dra el från grannen så länge det görs på elsäkert sätt

Från 1 januari 2022 blir det möjligt att bygga lågspänningsnät för delning av energi mellan byggnader i lokala nät. Detta efter att regeringen beslutat att utvidga undantagen från kravet på så kallad nätkoncession, det vill säga det tillstånd som krävs av myndigheter för att bygga elnät utanför en fastighet för att överföra el till en annan fastighet
Det gäller bara för lokalproducerad energi.
Se inlägg 44,
https://www.byggahus.se/forum/threads/staella-vaermepumpen-hos-grannen.467036/page-3#post-4906159

P
Demmpa Demmpa skrev:
Det gäller bara för lokalproducerad energi.
Se inlägg 44,
[länk]
Är du helt säker på det.. att det var orsaken till varför det släpptes på att det blev lovligt javisst men jag är inte helt övertygad att det verkligen är så det blev.. jag tolkar det som att det blev betydligt lättare att leda ström mellan fastigheter även över en tomtgräns.

Det måste bli mycket hårklyverier annars i att få till det så som du beskriver det

Jag har bara skummat genom tråden men sitter lite i samma situation. Grannen har bundet avtal i drygt fyra år till ett VÄLDIGT fördelaktigt pris. Om jag drar en kabel från honom till min värmepump, med avläsning av förbrukningen, så betalar jag honom för vad min värmepump förbrukar plus ev. påslag. Vad är då skillnaden mot att ha en sk. elmack där andra kan ladda sina elbilar?

• Gilla
Mathsson
  • Laddar…
S SWE_Bridgeman skrev:
Vad är då skillnaden mot att ha en sk. elmack där andra kan ladda sina elbilar?
Att elmacken köper in el för att sälja den vidare, men grannens abonnemang är för egen förbrukning.

Det är antagligen alldeles lagligt att ladda sin bil hur mycket som helst hos grannen. Det är att bygga elnät som inte är tillåtet (med vissa nyligen introducerade undantag).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker spontant att det skulle riskera att leda till en grannfejd. Jag skulle aldrig våga mig på nåt sånt, oavsett vilken part jag var.

Ett av undantagen från koncessionsplikten är just för elbilsladdning. Annars är det olagligt att leda ström över fastighetsgränser.

https://ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn#h-Laddstolpar31

"Laddstolpar (31 §)
Lågspänningsnät för laddstolpar och liknande anläggningar får användas för överföring av el till annan utan att nätkoncession krävs. Det gäller även om elnätet aldrig används uteslutande för att överföra el till anläggningsägaren.

Undantaget är det som gör att laddstolpar för bilar kan monteras och användas utan att det krävs nätkoncession."

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.