Värme allmänt
Smarteus: Har en fråga om el-radiator och att ställa ett matbord framför elementet. Vet att det inte är att rekommendera. Men jag kommer ju inte att täcka för elementet utan ha ett matbord framför = täcka lite ovanför. Kommer vara en glipa mot fönsterbrädan också så inte helt tätt. tittar nämligen på nya oljefyllda el-radiatorer där man kan antingen köra med termostaten på elementet
Installation: [citat] Det sitter ju ställdon på slingorna så det bör inte vara några större problem. Vill man kan man ju begränsa den där trevägarn.
Daniel 109: Vätskan är det vanliga radiatorvattnet. Det går ju att kopplabort sladdarna utan att demontera elpatronen. Men risken för elskada är liten.
mattie_river: [citat] Tackar!:D
Dsl: Vad tror ni om prisutvecklingen på fjärrvärme framöver? Vilken kostnadsökning leverantörerna har varierar ju förstår på hur produktionen går till, men jag tänker att de flesta leverantörerna kommer försöka höja priserna med tanke på inflationen vi ser och att alternativen (el) ökar ordentligt. Kommer vi se en fortsatt försiktig ökning, en förbubbling på typ 3 år eller ännu
henlin431: Summering och bilder för komplettera tråden: Konstruktionen blev: 25 mm trägolv i botten, skruvad i befintligt golv Lecasten i botten och sen som bas i hela konstruktionen Klinkers i toppen för att fördela vikten Allt limmat och spacklat och putsat med klinkerlim Latexfogning återstår mellan vägg och konstruktion [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
skrich: [citat] Nja varmt är det inte i pannrummet direkt. Hade definitivt behövt en radiator där inne. Är nästan rädd att pannan kyls av från kylan i pannrummet men kanske bara en myt. Rökröret sitter ju kvar mot murstocken från kaminen. Jag har varit på väg att montera bort och mura igen hålet men sen kom ju pellets på tal. Vattenmantlad kamin kanske vore något, så länge det finns ved
Krilleman: Hej och välkommen till Forumet Bertil! Har du möjlighet så lägg upp en bild på din läckande termostatventil så får du nog någon ytterligare hänvisning till produktval för att få bukt på läckan!
Krilleman: Har du RAV eller RAVL? (34 eller 26mm i diamter) [bild] Det kan eventuellt gå med en adapter till MMA och en handratt på den. Hur många millimeter har du fritt till skåpet? Vinkeladaptern som nämns ovan tror jag inte passar på din ventil oavsett RAV eller RAVL.
Hemjan: Hej alla glada. Jag har ett problem. installerade en ecodan 9kw för två år sen. Pumpen ska verka till både golvvärme och radiatorer. Det är lite blandat i mitt hus då det är mycket gammal. Hela huset är renoverat. Jag har satt in PEX (rör-i-rör) till radiatorerna samt pex i slingorna. På ett ställe har jag m60-pump för golvvärmen. Men problemet är att min inredda källare inte
henche: https://www.byggahus.se/forum/threads/ngenic-tune.353308/page-5#post-4844195 Står en del i denna tråden
GK100: [citat] Det kan vara en vettig förklaring om du har en blandningsventil som kärvat i halvöppet läge så den är för mycket öppen och ger kallare vatten vid lågt flöde. Inte sällan såna kalkar igen och kärvar vid bulben som sitter i dem och reglerar. Börja först att kolla vid pannan om du hittar ventilen. Den är ofta placerad i närheten av beredarens två rör där KV och VV ansluts.
jw89: Hej! Vi ska installera en braskamin i huset och har fått en offert som jag tänkte kolla med er om ni tycker att det låter rimligt? Själv låter det väldigt mycket för skorstenen men har så dålig koll så ni får gärna skriva vad ni tycker om priserna och vad ni betalade. Rökröret/skorstenen behöver nog vara ca 6 meter lång Braskamin 22900:- Skorsten utvändigt 31668:- Arbetskostnad
burton666: [citat] Oj , mitt inlägg hamnade i fel tråd. . Jag skulle skriva i en tråd som handlade om hybrid ved/pellets kaminer av märket Arduro :)
DanneH: Går i valet och kvalet över vilket golvvärmesystem från LK som är mest optimalt för min renovering. Har ett oisolerat betongbjälklag med krypgrund, översta delen ca 7cm är finbetong och sen ca 10 cm armerad grovbetong. [bild] Planen är att bila bort översta lagret av finbetong och flyta nytt. Ska man lägga systemskiva alt spårskiva eller flyta in rör och limma eps skivor under i
sinuslinus: [citat] De nya koreanska bilarna har ”bara” V2L men de kan ge 3,6kW. Vid längre strömavbrott borde det inte vara så krångligt att koppla dra en skarvsladd från bilen. :D
useless: Varmvattenberedaren behöver ingen intelligens eller egna funktioner. Värmepumpen behöver en växelventil som växlar mellan att värma huset och beredaren. Ventilen sitter i/vid värmepumpen och styrs av det ordinarie styrsystemet. Enda kravet på beredaren är att den är gjord för att värma vattnet med ett separat vattensystem. Dvs det behövs antingen en slinga eller en dubbelmantel. Sen
Viktorbyggahus: [citat] [citat] Har cirkpump för radiatorerna. Endast två vad jag förstår som är i serie. Resten är på egna slingor. Går gör det. Finns redan några utbytta sedan tidigare renovering. Behöver bara hjälp med att dimensionera effekten. Annars får jag nog överdimensionera och strypa på frånventilen tills värmen blir bra. Men helst har jag dem på fullt blås och korrekt
Hagryd: Hej, man kan ju säkert ladda ner båda dokumenten och börja jämföra, men jag tänker att någon på forumet säkert redan har bra koll ☺️ Vi har fått in offert på bergvärme och en av leverantörerna har offererat enl Normbrunn -07. Vad skiljer -07 ifrån -16 och spelar det mig egentligen någon praktisk roll som konsument? Bör jag begära att det görs enl -16 och isf varför?
manneokoko: Tack för svaret. Jag är nybörjare på detta men behöver lära mig. Enklast hade varit om jag kände någon som kunde visa mig hur det funkar, men tyvärr har jag inte tillgång sådan person. Så stort tack för all hjälp här på forumet. Det finns avstängningsventiler vid bägge limporna, så det går att stänga av vattenflödet och det är ett enplanshus så det borde inte rinna ut
Jotsat: Hej. Värmer boytan med luft-luftvärmepump idag och har två enkla oljeradiatorer i källaren, vilket fungerar bra. Dock behöver vi byta en uråldrig VVB som håller på att haverera och skulle nog spara en del el på att byta ut oljeradiatorerna mot en till luft-luft. Kan man kombinera detta på något sätt eller finns det bara inbyggt i vissa luft-vatten?
Joel Lundell: Är ni nöjda med pannan? Vi går i liknande tankar :) Lägg gärna upp en bild, nyfiken att se hur det blev! Vad heter återförsäljaren ni köpte ifrån? Ha det fint!
Josth: Ja det gäller att ha rätt delar. Allt ju relativt men man måste ju klara av att tömma värmesystemet helt, skruva och framförallt få det helt tätt och det är smutsigt samtidigt så man kan gärna vara mekaniker. Därefter ska allt fyllas upp igen, avluftas och kontrolleras. Tar både timmar och en del pyssel. En arbetsdag går säkert snabbt.
BSOD: Om elementen inte räcker skulle jag sätta in en fläktkonvektor typ denna (https://www.polarheat.se/produkter/fl%C3%A4ktkonvektorer-14639225) och koppla till bergvärmen. Men först skulle jag se över vad det är för delta T på elementen vintertid, så man vet att befintliga element är ok och cirkpumpen är rätt inställd. Steg 2 är att se över om det redan idag är mycket elpatrondrift
p3p3: Har ett droppande element/radiator två plan upp och vill stänga hela slingan/tömma den på vatten, eller åtminstone minska trycket så det inte fyller på. LVVP-system. Aldrig gjort förut, men satt på ”viloläge”/sommarläge så pumpen uppåt tycks vara av iaf. Finns två reglage vad jag kan se, det ena tappar vatten i golvbrunn (gul) det andra rakt ut i luften längs baksidan på
Cpt-Keso: Bump. Hur gick det för dig? Behöver avslut!
p3p3: Upptäckte att vi har en läcka i ett element/äldre sektionsradiator. Det är original och har suttit sen 50-talet. Det droppar just nu en droppe per 20 sek. Se bild, läckan ser ut som en liten spricka? Rummet står inför renovering inom ett år (dvs en vinter/uppvärmningssäsong) där vi tänkt byta ut denna större sektionsradiator till två nya. Finns det någon lösning att behålla