Värme allmänt
MathiasS: haha, ja det gäller att läsa trådarna man startar....:) Glykol har man bara om man har golvvärme i ett hus som kallställs vintertid, annars inte.
start79: Jula har en billig luftvärmepump, S-JA 25223 På 3,40 kW. Kan en sådan räcka i gillestugan eller skall man ta en med högre kapacitet?
PLagerberg: Hej, Håller på att planera för golvvärme och varmvatten till 1-plans hus med betongplatta. Jag använder kulvertledningar, separat draget för golvvärme och varmvatten, från garaget där bergvärmepump skall placeras. När jag förlägger kulvertrören, bör jag göra dessa ”utbytbara”, dvs dra dem i skyddrör i någon form så att man senare skulle kunna byta ut dem? Är det samma
Mitchel: Hej Jag vill undvika att skapa ny tråd då skriver jag här. Jag behöver lite guide med installation av LK kopplingbox. Jag har haft en gammal modell som gick sönder och därför köpte jag en ny. Se bifogade bilder. Mina frågor är: Det finns 8 zoner, i varje zone finns städllon och termostat symboler men det saknar där det ska kopplas fas(L) och noll(N) på ställdonet . På termostaten
JohanLun: Jag har samma sak framför mig, har köpt "armaloc" (finns tex på rinkaby) som har en vit plast över sig och färdiga böjar. Något dyrare tror jag, men blir (hoppas jag) snyggare än de sorter där man ser "skumplasten".
Ludvig Aldrin: [citat] Faktum är att jag fick tag på de som lagt in allt som förklarade hur det var kopplat. Och precis som du säger så behöver man den eftersom det går igenom den. Lägger på övervakning på den istället så får den puttra på. Tack för hjälpen
klaskarlsson: [citat] Det finns ju ingen "gradstyrning" vad jag vet utan bara ett antal utgångar med av/på. Så det lättaste torde vara om pannan har någon styringång för underhåll/fullvärme som man kan styra via. Men du får nog kolla med leverantören av pannan om du inte kan klura ut det själv
dthompa: Tror att sensorn är i golvet, men klart man vet ju aldrig om den är rätt. Har använt elektrikern tidigare så tror han gör det riktigt. Men kan höra med han vad han tror. Men hade ju gärna haft en där man digitalt kan sätta tid så kanske går att köpa en sådan av samma märke som den idag.
Daniel__s: Finns det någon smart och diskret lösning av varmluftsgaller med fläkt till öppenspis? Hitar nada, men någon här kanske har en lösning?
Holcken: [citat] Tack, det ska jag prova! Låter verkligen som det kan vara något åt det hållet. Trevlig kväll!
Kipsus: [citat] Om du sätter termostatventiler på radiatorerna och höjer rumsgivaren så blir det som om du hade två rattar i bilen, man kan inte styra en sak med två villkor. Om termostatventilerna begränsar tidigare än rumsgivaren så kommer du aldrig att få något varmvatten. Höj rumsgivaren kanske en gång i veckan ca. en halv timme så att du får cirkulation i radiatrorsystemet.
Walle85: Tack för all input, jag behöver inte värma pannrummet extra då värmepump, växelriktare, vinkyl och serverskåp redan genererar tillräckligt med värme. Har även haft elementet i pannrummet avstängt senaste året utan att det upplevs som kallt. Då ska jag nog köpa lite rörisolering och sätta på kopparrören till och från värmepumpen för att få så lite spillvärme i pannrummet
harry73: Det finns andra funktioner som bara gäller en viss tid (ändrad ventilations hastighet eller extra varmt vatten
Alexander Nyman: [citat] Låter ju inte omöjligt, han bytte blandaren idag i alla fall han sa att den gamla hade saggat ihop. De att båda rören blir varma sa han att de blev så genom pannan, så länge de inte verkar värma bakvägen så kall vatten rören blir varma så skulle de vara lugnt. Är ett ihop plock detta system av förra ägare med Nibe city panna ihop kopplar med lvp utan innerdel, hoppas mest
blazern: Vilka pluggar kan jag använda för plugga oanvända in/utgångar på denna fördelare för golvvärme? Ställde frågan till Rinkaby rör som vägrar svara om man inte besöker en butik. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-shuntskap-vs2-prefab-2/
ZellP: Hej, jag tänkte dela av mitt vardagsrum med en vägg klädd i gips med en trä-skjutdörr. Min fråga är hur nära jag får sätta upp denna vägg intill min öppna spis. Se bild kan jag sätta upp den precis intill kanten av spisen? Dvs ca 25-30cm ifrån öppningen av spisen. Tacksam för svar! Philip
Magrand: Dom här funkar https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-vinkel-k22-35mm/ https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-inloppskoppling-cu-12-2/
Staffan-N: Blev en eb-therm 500 eftersom den fanns tillgänglig, och att den i övrigt verkar vara en gedigen produkt även om deras molntjänst försvinner. Eftersom den gamla skruttiga termostaten varken hade timer eller fungerande golvsensor så kan kostnaden nog skrivas av snabbt, den agerade i princip som en dum brytare på/av för slingans fulla effekt :D
akwiesla: Hej, jag har faktiskt en spänningsomvandlare från 12 till 220 v, jag ska testa den på fläkten. Jag tror att jag har lite självcirkulation, jag ska test det också. Det kanske löser sej, vi får hoppas att det inte blir så långa avbrott och att veden räcker. Tack för visat intresse. /Åke
Tossegubbe: [citat] Ja det där är tyvärr fel på alla sätt jag kan komma på, sorry
TH-huset: Tack, då tror jag nästan jag siktar på ett litet el-element med en bra thermostat
galento: Vi har dessa och är nöjda , jämnvarma och sköter inställd temp : Roundline - tego.se
Pappabjorn: Tack för alla svar och att ni tog er tid att göra en förvirrad hus ägare lite mer på banan ;-)
guggen: [citat] Ännu ett oförståeligt inlägg, särskilt efter 14 år här...
Emanuel01: De ser ju ut att vara för tätt monterad som andra skriver, säkert utan rör över med. Min insats skulle ju ha en viss glipa samt hade en plåt utanför själva insatsen för att öka konventionen. Sen röret som jag murade fast en bit upp och gjorde ett hål just under inmurningsstosen enligt instruktion. Pumpar ut värme genom det övre hålet.
Josth: Om man har enbart golvvärme i huset och värmepump ger det ett högre COP och därmed lite bättre energibesparing.
oakboom: Jag har (tyvärr) en CTC Electronic som värmer våra element men den har helt plötsligt när värmen börjar behövas slutat att göra just det. Den har endast en utegivare och står på en Nibe Compact varmvattenberedare som fungerar. Allt är bytt 2008, pumpen byttes för några år sedan. Vilket program och finjustering jag än väljer så går inget effektsteg igång. 3,7 ska gå igång
egge80: Tryck är nog fel den visar flöde i liter / minut men nu är vi utanför mitt område du får invänta nån rörmokare
Mseli: Tråkigt, jag hör också till dom som gillar gamla Jötul, vår är av grön emalj, enkel och stilren i mina ögon.
Japo: Tack för svaren Tänkte testa lossa klämman och se vad som händer. Förre ägaren har inte sagt något om det och elementet sitter i vardagsrummet. Där sitter ett element till i samma rum som fungerar som det ska. Ska inte röret upp till ventilen bli varmt även om stiftet är intryck?