Jag har en Autoterm 300 bergvärmepump. För tillfället producerar denna mest varmvatten och när jag sitter hemma och jobbar så verkar det vara ett intervall på ungefär 1 timme (egentligen utan att vattnet används).
Alltså pumpen producerar varmvatten 1 gång i timmen oavsett användning (såklart oftare om varmvatten används mycket). Den kör kanske ett par till 5 minuter innan den stänger av igen. Pumpen jobbar mellan 41,5-47 grader tror jag.
Skulle ni säga att detta är normalt? Försöker lära mig mer om mitt system och vilka åtgärder jag kan/bör vidta.
Alltså pumpen producerar varmvatten 1 gång i timmen oavsett användning (såklart oftare om varmvatten används mycket). Den kör kanske ett par till 5 minuter innan den stänger av igen. Pumpen jobbar mellan 41,5-47 grader tror jag.
Skulle ni säga att detta är normalt? Försöker lära mig mer om mitt system och vilka åtgärder jag kan/bör vidta.
Ett vanligt fel är att växelventilen inte stänger helt mot värmesystemet så varmvattnet läcker ut och kyler ner varmvattnet istället. Värt att kolla.J juanxxx skrev:Jag har en Autoterm 300 bergvärmepump. För tillfället producerar denna mest varmvatten och när jag sitter hemma och jobbar så verkar det vara ett intervall på ungefär 1 timme (egentligen utan att vattnet används).
Aha, jag har en NIBE F1145-15 som värmer ett större hus. Jag tar värmekurvor på den, och jag ser underliga "hack" på returledningen. Jag har kollat själv när pumpen startar, och returen blir rejält varm. Jag har bara funderat på detta i två dar, men det skulle naturligtvis kunna vara växelventilen. Hacket går upp till 40+ grader.
Vidare går pumpen varannan timme, oavsett om man tappar VV. Det liknar problemet i ovanstående tråd.
Kan man göra något åt detta (själv)? Det ser ut som motorn till denna sitter ovanpå ventilen. Kanske
det går att demontera motorn, och excercera ventilen, smörja på lämpliga ställen och sen skruva ihop det.
Jag har inte riktigt fattat hur det hela fungerar, men tror att pumpen kör med ventilen i VV-läge när VV behövs, och i värmeläge när värme behövs. (vilket inte borde ske nu på sommaren) Jag tror pumpen är från 2010/2012
och den håller exakt värme i hela huset så funktionellt är jag mycket nöjd.
Den drar dock 6 kW för att producera 15, så cop blir ganska måttligt.
Gullik
Vidare går pumpen varannan timme, oavsett om man tappar VV. Det liknar problemet i ovanstående tråd.
Kan man göra något åt detta (själv)? Det ser ut som motorn till denna sitter ovanpå ventilen. Kanske
det går att demontera motorn, och excercera ventilen, smörja på lämpliga ställen och sen skruva ihop det.
Jag har inte riktigt fattat hur det hela fungerar, men tror att pumpen kör med ventilen i VV-läge när VV behövs, och i värmeläge när värme behövs. (vilket inte borde ske nu på sommaren) Jag tror pumpen är från 2010/2012
och den håller exakt värme i hela huset så funktionellt är jag mycket nöjd.
Den drar dock 6 kW för att producera 15, så cop blir ganska måttligt.
Gullik
Lite klokare....
Det är nog inget fel på växelventil, utan bara så att när pumpen värmer VV så går ju den heta returen
till gemensam returledning. Av någon anledning går också hett returvatten "fel väg" , det kanske
skulle funnits en backventil i värmens returledning.
Den gemensamma returledningen blir rejält *varm* när pumpen startat.
Jag demonterade motorn, och vred försiktigt ventilaxeln med en 00'a gick lite trögt, men jämnt
och ganska fint. Verkade inte konstigt...
Funderingar som kvarstår, varför strömmar returvattnet 'fel väg'? Cirkpumpen är väl intern i
VP....men den går väl inte innan pumpen bytt till värme...
Jag följde tipset om att måla en prick på växelmotorn, den går tydligen 60 grader, jag hade väntat mig 180,
men den verkara vara konstruerad så..
Det hela fixar sig på under en minut, men det syns ju på mina värmediagram och det retar mig...
Gullik
Det är nog inget fel på växelventil, utan bara så att när pumpen värmer VV så går ju den heta returen
till gemensam returledning. Av någon anledning går också hett returvatten "fel väg" , det kanske
Jag demonterade motorn, och vred försiktigt ventilaxeln med en 00'a gick lite trögt, men jämnt
Funderingar som kvarstår, varför strömmar returvattnet 'fel väg'? Cirkpumpen är väl intern i
Jag följde tipset om att måla en prick på växelmotorn, den går tydligen 60 grader, jag hade väntat mig 180,
Det hela fixar sig på under en minut, men det syns ju på mina värmediagram och det retar mig...
Gullik
Har du kollat smutsfiltret?Fast som du beskriver det så låter det mer som växelventilen läcker ut värme ut i värmesystemet när den gör varmvatten.G GulWeb skrev:Lite klokare....
8
Gullik
Njae, jag kände med fingrana på ventilens utgångar när den startade. Det blev direkt mycket varmt på VV sidan,V växelventil skrev:
men bara långsamt varmare på värmesidan. Jag kände sedan på utgående stigarledning, svalt.
Dessutom var det ju på STIGARE och inte på RETUR. Det är RETUR som blir varm, och det blir den mer än 2 m
bort på returröret.
Var sitter smutsfiltret? Kan man serva det utan att tömma pumpen?
Hils
Gullik
Observera att jag är AMATÖR på detta. Ja, det är nog växelventilen. Jag tog lös bygeln som sitter underJ juanxxx skrev:
motorn och håller fast den mot själva ventilen.
Därefter kunde jag bara lyfta av motorn från ventilen. Skaftet som sticket ut ur själva ventilen är inte helt symetriskt, kolla dess läge innan du gör något mer. Jag vred ventilskaftet runt med en 00'a och det gick mjukt men ganska segt, så motorn har nog skaplig utväxling. När jag kände att inget kärvade, vred jag tillbaks skaftet
i ursprungligt läge, och tryckte tillbaks motor samt pressade tillbaks bygeln.
Jag tyckte "don't fix what is not broken", så jag tror min ventil är OK.
Hils
Gullik
Idag har jag gjort en empirisk studie på VVB.
Den slår till vid 41,5 grader och slår ifrån vid 44,5 sen värmer den till 46,5 innan den börjar kylas av.
tiden att värma från 41,5-44,5 tar 3-4 minuter.
Tiden från 46,5 (Max temp) till 41,5 (när den slår till) är ca 40 minuter. En cykel tar alltså ca 45 min. Och så fortsätter det var 45e minut (ungefär) värma vatten upp igen. Detta utan att varmvatten används (vid någon kran).
givet ovan så skulle detta innebära ca 30 cykler per dygn. Är detta rimligt? Jag tycker det verkar som att varmvattnet kyls av på tok för fort.
VVB rymmer 165liter tror jag.
Den slår till vid 41,5 grader och slår ifrån vid 44,5 sen värmer den till 46,5 innan den börjar kylas av.
Tiden från 46,5 (Max temp) till 41,5 (när den slår till) är ca 40 minuter. En cykel tar alltså ca 45 min. Och så fortsätter det var 45e minut (ungefär) värma vatten upp igen. Detta utan att varmvatten används (vid någon kran).
givet ovan så skulle detta innebära ca 30 cykler per dygn. Är detta rimligt? Jag tycker det verkar som att varmvattnet kyls av på tok för fort.
Nej det är inte rimligt att den startar och stoppar så ofta så lägg in bilder på varmvattenkörningen.Tror inte det är luft i beredaren men du kan ju testa lufta och lägg in bilter på vilken inställning du har på varmvattenberedningen.J juanxxx skrev:Idag har jag gjort en empirisk studie på VVB.
Här startar VVB
här slår den ifrån efter typ 4 min. Sen värma vattnet till 46,5 innan den börjar tappa värme
kompressor under körning
pumpen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här slår den ifrån efter typ 4 min. Sen värma vattnet till 46,5 innan den börjar tappa värme
Logga in
Skapa konto
kompressor under körning
Logga in
Skapa konto
pumpen
Logga in
Skapa konto
Varmvatten brukar skötas av reglerpressostaten. Min VP. Förvisso en Thermia, har inställning RP på varmvatten. Dvs den värmer tills reglerpressostaten stänger av. Ställer du in en temperatur så försöker den nå den med följd att högtryckspressostaten löser ut med larm som följd.J juanxxx skrev:
Edit. Verkar vara 53grader som är fabriksinställningen för VV.
Det är inte så att smutsilen är täppt så du har dåligt flöde genom VP? Det brukar vara primära felet för att den larmar på högtryck
Redigerat:
Dt är så det fungerar om du har exempel flödesproblem.Dom flesta pumparna får ett larm HÖG retur så stannar pumpen för att senare starta om igen när returen sjunker men det blir en evighetsmaskin om det inte åtgärdas.Ta ett kort för att se om du hittar smutsfiltret som sitter utanför värmepumpen.J juanxxx skrev: