Ska dra rör från källare upp till kök, där det är viss förskjutning mellan väggarna placering. Vad är lämpligast för att göra krökningen på röret? har 45mm till godo under det reglade trägolvet på köksgolvet. räcker inte för 88mm böjradie som 22mm röret kräver. Ska man försöka göra ett diagonalt borrhål eller kan man börja krökningen redan nere i bjälklaget? Bjälklaget är 200 mm lättbetong. (Röd markering är tänkt rör, men hur bör man förlägga krökningen?)

Schematisk illustration av en hussektion med radiator, överplan, reglat trägolv och källare markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
KJD KJD skrev:
Ska dra rör från källare upp till kök, där det är viss förskjutning mellan väggarna placering. Vad är lämpligast för att göra krökningen på röret? har 45mm till godo under det reglade trägolvet på köksgolvet. räcker inte för 88mm böjradie som 22mm röret kräver. Ska man försöka göra ett diagonalt borrhål eller kan man börja krökningen redan nere i bjälklaget? Bjälklaget är 200 mm lättbetong. (Röd markering är tänkt rör, men hur bör man förlägga krökningen?)

[bild]
Frågan är alltså: Hur är lämpligt att kröka röret för att inte komma ut på ovansidan trägolvet?

Vi ska ha köksskåp ovanpå här så det går att hantera, men vill gärna kunna utnyttja hela skåpet till förvaring istället för dåligt krökta rör :).
 
Lär nog bli svårt att lösa med vanlig bockning om inte golvet är helt öppet då? Tror det enklaste är att köra med pressrör och skarvar och lägga röret i 45 grader och sen motsvarande lösa vinklar under och ovan golv.
 
S Stefan1972 skrev:
Lär nog bli svårt att lösa med vanlig bockning om inte golvet är helt öppet då? Tror det enklaste är att köra med pressrör och skarvar och lägga röret i 45 grader och sen motsvarande lösa vinklar under och ovan golv.
det är under köksskåp så vi har ju faktiskt sockel-höjden på oss att rymma krökningen i, men hade egentligen behövt ha sockellådor.
 
22mm. Du ska alltså mata flera radiatorer? 20 mm Alupex slang skulle jag nog se som ett alternativ och styra upp den snett för tjäna lite böj.
 
M _Mannen skrev:
22mm. Du ska alltså mata flera radiatorer? 20 mm Alupex slang skulle jag nog se som ett alternativ och styra upp den snett för tjäna lite böj.
Hm, ja det är klart det hade vart smidigt. Nog svårt och bara borra rakt här tycker jag, Det diffar 25cm (!!) mellan innervägg i källare och innervägg övervåning så det blir lite knepigt men det är ju mjuk Siporex förvisso.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.