Hej
Någon som har ett liknande system och vet hur man höjer värmen? Vi fick ingen manual av installatören.
Är det de svarta rattarna som ska vridas mot höger?

Om jag vrider kommer då antal liter per minut att ändras i den övre behållaren som är röd och gul? Direkt när jag vrider händer inget, men det kanske tar en lång stund? Finns det någon riktlinje för hur många l/m de ska stå på för ca 20grader? Tacksam för hjälp #vattenburengolvvärme
En värmefördelare för golvvärme med mätare och flera justerbara ventiler, två markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rad med röda justeringsventiler och genomskinliga mätglas på en rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkarens hemsida,
https://www.tece.com/se/rorsystem/tecefloor/fordelare-reglering

Teknisk information ang fördelaren,
https://www.tece.com/sites/default/files/media-documents/main/2019-08/Datablad RF fördelare 2.pdf

Det borde vara de svarta huvarna man ska skruva på, så fort det blir flöde i slingan så bör det synas direkt i flödesmätaren.

Slingorna behöver justeras in så ätt det blir ”rätt” flöde i de olika slingorna samt ”rätt” temperatur i de olika rummen vid given framledningstemperatur.

Framledningstemperaturen varierar med utetemperaturen.

• Gilla
Villavilse
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tillverkarens hemsida,
[länk]

Teknisk information ang fördelaren,
[länk] RF fördelare 2.pdf

Det borde vara de svarta huvarna man ska skruva på, så fort det blir flöde i slingan så bör det synas direkt i flödesmätaren.

Slingorna behöver justeras in så ätt det blir ”rätt” flöde i de olika slingorna samt ”rätt” temperatur i de olika rummen vid given framledningstemperatur.

Framledningstemperaturen varierar med utetemperaturen.
Tack, testar att vrida.

Det där används väl för att justera in systemet och inte för att höja/sänka värmen?!!

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det där används väl för att justera in systemet och inte för att höja/sänka värmen?!!
Jag vet inte, men vi fick höra att vi skulle justera där. Det finns ingen annanstans. Bergvärmepumpen regleras med en utomhusmätare.

V Villavilse skrev:
Jag vet inte, men vi fick höra att vi skulle justera där. Det finns ingen annanstans. Bergvärmepumpen regleras med en utomhusmätare.
Justera reglerkurvan så att pannan pytsar ut varmare vatten,
Börjar du skruva på justerskruvarna riskerar du bara att få ojämn värme i huset,

Justera reglerkurvan så att pannan pytsar ut varmare vatten,
Börjar du skruva på justerskruvarna riskerar du bara att få ojämn värme i huset,
Eftersom det inte är något flöde alls genom de tre vänstra slingorna så kvittar det om det bara är 25° eller 60° i framledning. Det kommer ändå inte bli någon värme eller flöde i de tre vänstra slingorna.

Det är flödet som måste höjas och då bör det vara de svarta hattarna på nedre fördelaren det ska skruvas på.

Flödesmätare på värmeinstallationsrör visar nollflöde genom tre slingor med gröna pilar.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det inte är något flöde alls genom de tre vänstra slingorna så kvittar det om det bara är 25° eller 60° i framledning. Det kommer ändå inte bli någon värme eller flöde i de tre vänstra slingorna.

Det är flödet som måste höjas och då bör det vara de svarta hattarna på nedre fördelaren det ska skruvas på.

[bild]
Vet du var de slingorna går då?
Kan ju finnas en anledning till att just de är avstängda.

Vet du var de slingorna går då?
Kan ju finnas en anledning till att just de är avstängda.
Eftersom TS ha ringat in dessa tre slingor samt frågar om flödet så antar jag att dessa slingor går till de utrymmen som är kalla.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom TS ha ringat in dessa tre slingor samt frågar om flödet så antar jag att dessa slingor går till de utrymmen som är kalla.
Ok, jo det kan ju vara så.
Men då innebär det ju att de som har installerat värmesystemet inte har justerat in det över huvud taget. Inte ens en grundjustering. Låter extremt slarvigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.