Hej,

Tänkte byta termostater på mina radiatorer. En har pajat helt och tänkte passa på att byta alla till något intelligentare som går att styra via app.

Lyckas dock inte klura ut vilka kopplingar det är jag har?

Den som är paj är en Danfoss. Den ”splinsade” delen längst in får jag till 23mm. Tycker det ser ut som det står ”07A” på baksidan av ventilhuset.
Termostatventil till radiator med avtaget reglage framför vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil liggande på ett träbord med fokus på inställningsratten, inomhusmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

De andra är av typ MMA. Den gängade delen längst in får jag till 28mm. Det står ”VR” på baksidan av ventilhuset

Närbild av en hand som håller en plaströrskoppling med flera små plastflikar inuti.
Skapa konto
Närbild på en gammal radiatorkran med synliga kablar och dess skugga på väggen.
Skapa konto
Termostatventil på en vit elementradiator med skugga på väggen.
Skapa konto

Går det att avgöra från denna info vad jag ska kika på för typ av koppling när jag köper nya termostater?

Tack på förhand om någon har info!

// Eric

Danfoss’en verkar vara denna,
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_22_4817790.pdf

MMA verkar vara denna,
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_133_4806312.pdf

Det finns adaptrar till bägge termostatventilerna så att det går att sätta typ vilken termostat man själv vill.

Både Danfoss’en och MMA’n verkar ha förinställning.

Radiatorkretsen bör vara injusterad (med hjälp av förinställningen) så att det är fött flöde/tryckfall över radiatorerna.
Centrala reglersystemet som reglerar vilken framledningstemperatur det blir bör vara injusterad rätt.
Om bägge dessa två saker är gjorda så blir de enskilda termostaterna på radiatorerna enda uppgift att strypa flödet om/när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla (tex solinstrålning).

Tack för svar!
Ska man bara bestämma sig för några fina termostater också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.