Har bergvärme med oljepannan som tillskott, vad jag förstår så skickar vp signal till oljepannan att starta, efter ställbar tid så öppnas pannans shunt.

1. Shunten blandar värmevattnet till rätt temperatur?

2. Med shunten stängd så cirkulerar vattnet bara i pannan?

3. Shunten är stängd vid enbart vp drift, är det för att inte kyla värmevattnet i onödan (slippa cirkulation i pannan?)

Säkert lätta frågor för den som kan, tror jag har svaret men bättre att fråga och få veta istället för att tro

1: Du blandar ut pannans vatten till värmesystemet när shunten öppnar.
2: Pannans cirkpump cirkulerar vattnet genom pannan så länge som shunten är stängd mot värmesystemet, ofta är det tempstyrt och shunten får öppna när pannan har kommit upp i temperatur.
3: Du vill inte värma upp oljepannan med värmepumpen, därför är shunten stängd när pannan är avstängd.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Det lät som att du förstått hur det funkar, svaret torde vara ja på samtliga påståenden.

Vad kostar olja idag egentligen? Har noterat att det fortfarande är ett par hus här i villaområdet som fyllt på olja nu på hösten? Tidigare har det ju varit fånigt dyrt jämfört med alla andra alternativ, men det kanske det inte är längre?

Vad är priset på en kwh olja jämfört med en direkt-el-kwh?

Det är väl ungefär som dieseln, nån krona billigare tror jag.

Nu har jag fått rätt mycket olja av en bekant som slängt ut sin tank så för mig är det billigare att köra olja.

Kan man köra olja dyraste timmarna och bv billigaste så bör det bli bra

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fråga, har du bergvärmepumpen dockad till oljepanna?
Eller jobbar de parallellt?

Oljan hade jag väntat med tills det blir kallare.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Fråga, har du bergvärmepumpen dockad till oljepanna?
Eller jobbar de parallellt?

Oljan hade jag väntat med tills det blir kallare.
Jo jag ska vänta med oljan

Driftfall B kallad det, om det är parallellt eller dockat vet jag inte

nino nino skrev:
Jo jag ska vänta med oljan

Driftfall B kallad det, om det är parallellt eller dockat vet jag inte
Ok, men det är en funktion som finns hos bergvärmepumpen?

Ja det är tänkt att olja ska spetsa när det är riktigt kallt, så installerades det för typ 20år sen

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Funderar på hur man ska kunna få igång oljebrännaren före eller samtidigt som eltillskottet går igång.
Nu styrs ju allt, igångsättning av brännaren, shuntens öppning / stängning och avstängning av brännaren av bv

Skulle säkert kunna gå att lägga start stopp av brännaren via en shelly och ta styrning från elpatronens ström men shunten kommer ju inte öppna... och ha shunten öppen är väl inte heller bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.