Värme allmänt
Douchifer: Hej! Tänkte byta ut en gammal trasig termostat som läcker lite och saknar vred. Men blir inte riktigt klok på hur den är monterad. Behöver jag byta ut hela ventilen? Tänkte byta till liknande termostat som sitter bredvid. Ber om ursäkt på förhand för min okunskap :)
mange24: Låter klockrent. Ska testa det när jag är åter i stugan. Tack! [citat]
Thaman95: Hejsan, Jag är nyligen inflyttad till ett hus och med nuvarande elpriser så ser jag över mitt värmesystem. Har då upptäkt att jag på två element ser ut att ha trasiga termostater. Tänkte fixa till detta men jag är osäker på vad jag har för något. Någon som skulle kunna ha en ide om vad detta är för termostater? [bild]
Bromma1927: [citat] Vi har också haft problem med golvvärme och kallt golv. Var luft i rören. Cirkulationspumpen kan ha ett sätt för att lufta slingan, detta kan behöva upprepas flera gånger.
Naaz: Hej alla! Behöver hjälp med att koppla termostat, ställdon och kopplingsbox för vår golvvärme för att omjustera värmen i huset. F.d. ägare verkar som att inte velat finjustera värmen och kopplat alla slingor direkt. Allt man skulle behöva verkar finnas på plats. Vänligen se bifogad bilder. Jag har läst i instruktionerna och tror att klarar koppla grejerna men behöver lite
Riverground: [citat] Kul att höra, har ett hus på 185kvm där övervåningen har öppen planlösning och högt till tak, radiatorer som uppvärmning. Nedervåningen lägre takhöjd, flera små rum och golvvärme. Vår Nibe F370 orkar inte med när temparturen går mot nollan. Experimenterade när det var kallt förra året med att stänga av elementen på övervåningen och elda i kaminen (övervåningen)
Demmpa: Det kan eventuellt bli dålig cirkulation på radiatorkretsen. Den kanske används som bufferttank. En början är att rita upp hur allt är kopplat rörmässigt. Följ rör för rör och rita, rita även in alla ventiler mm samt om de är öppna eller stängda. Börja tex med framledningen från värmepumpen, ta sen returen från (till) värmepumpen, osv.
goranr: 14 grader utomhus. 20 grader i huset (i hallen, varierande var i huset man kollar). Solsken, och då 35 grader i det oisolerade uterummet. Fläkt 50W vid dörren till uterummet. Efter en timme, 23 grader i hallen. Måste ju vara miljövänligt.
Demmpa: Spånar en del. 1: tilluft/förbränningsluft? 2: Rökgasspjäll? Utdragen öppen? 3: ? 4: ? 5: Tippar på att det är tjära som rinner ut, pga ofullständig förbränning. Jag hade troligen skruvar bort skorstenen, tagit bort eventuella stenar inne i eldstaden samt skruvat bort bakstycket. Därefter hade jag försökt följa alla kanaler mm.
Stefan1972: jag menar att du monterar rör på pannan som går ut åt sidan, bredvid den alltså. Då kan du skjuta in pannan och ha rörnedgången på sidan av den så att säga. Då får du skarvar som är åtkomliga även om det såklart medför en låda för schaktet nedåt.
slurppe99: Även jag provade reflektorer bakom elementen. Väggen blev då inte lika varm. Har även provat utskuren plastskiva mellan fönsterglasen. Man kunde även täta med en list. Den tror jag mer på mot en plastfolie. Har behållit en skiva i ett badrumsfönster där jag upplever ett mindre kallras. Sedan använder en del bubbelplast mot fönstren för att behålla värmen. Kanske inte lika roligt.
myrstack: [citat] Sitter själv med samma situation med ett ungefär 10 år gammalt system och för att gnugga in saltet ännu djupare i såret så har jag på nästa våningsplan och nästa golvvärmefördelare en Uponor X-165 reglercentral som numera är ersatt med en X-265. Som tur är verkar kompatibiliteten där mellan de nyare vara kvar med termostater och ställdon men nu när jag ska köpa modulen
Daniel 109: Det beror på vilket håll man vänder på. Jag tolkade förslag som att man roterar det ett halvt varv. Då hamnar den i botten. Annars måste man ändra fästen.
LaT: Byt till en tryckstyrd c-pump. Den ställer du in på tex 1Mvp (0,1 bar), stängs radiatorerna så varvar den ned. Och sen kan du med fördel stänga c-pumpen under sommaren.
mickelinoe: [citat] Ja, sant att cirkulationspumpen går, det gör den. Ja det låter ju rätt att röret ska svalna av då som du säger. För röret är ju kallt 100cm bort. Således är väl växelventilen hel då antar jag.
Henrikd75: Sedan vi flyttade in i huset för 15 år sedan (och byggde om köket) har vår kyl stått på en sockel eftersom det nedre röret i bild ligger i vägen för kylen - om den står på golvet. Åt höger i bild går rören ut till matrummet, åt vänster till kökets radiator. Jag har länge tänkt att riva bort järnrören och börja i källaren men det blir så jäkla mycket jobb bara för att
debjyotipaul: Dear All, Sorry for my post in English as I am not yet comfortable in Swedish. Please feel free to write your answer in Swedish, I can translate. I engaged a VVS company to do my underfloor heating of my new villa. They are using the 16x2 LK PE-RT pipes in LK floor heating strip. Wherever there are bends, I see small damages on the pipes due to friction with the floor heating strip. (Please see
Krilleman: Har du 22mm koppar från pannan och dessa DN25 stål ut mot garaget är det inga bekymmer. (y)
Vector: Finns t.o.m 8mm golvvärmeslang men den är väl egentligen bara för mindre ytor som flytspacklas. Det som måste till är att man måste lägga den tätare och man kan inte ha lika långa slingor som om man går upp en storlek. Tar ingen längre tid att värma om man går ner en storlek då du oftast lägger det tätare å blir inte dyrare att värma
LaT: [citat] Nej det var en CMG (Caminneti) LW9. Jag har satt en plåt över mellanrummet mellan kamin & skorsten, så det syns inte mycket. Det var bara 2-rör (hetvatten & retur), sen satte jag en blandningsventil & en strypventil för att få en bra laddning. Ja, plus skvalra ifrån S-ventil. [bild] [bild]
Demmpa: Finns golvstöd till sektionsradiatorer, https://proffs.lenhovda.com/tillbehor/golvkonsoler/sektionsradiator Finns väggfästen, har inte koll om någon av dessa passar, https://proffs.lenhovda.com/tillbehor/vaggkonsoler/vaggfaste-aldre https://proffs.lenhovda.com/tillbehor/vaggkonsoler/efs-vaggfaste Även tex följande,
Vardagsrum: Inga problem! Saknas det avstängningsventiler så behöver du dock tappa ur radiatorsystemet på vatten under den punkt du vill koppla på den nya radiatorn. Sedan ansluter du radiatorn med lämpliga kopplingar. När du fyllt upp systemet igen så kommer du att behöva lufta lite då och då.
Bandvagn: Ok! Då justerar jag på dom vita. Bra tips där också med en markering. Tack för snabba och bra svar!
lostinsweden: [citat] Och om det är -14 ute är ni nöjde med kurvan på 0.8 så ta framledningstemp som kurvan 0.8 visar vid -14 och där har du framledningstemp du ska dimensionera radiatorn efter. Det är bättre även att ha lite större radiator än för liten.
KeyserZ: [citat] [citat] Ok, någon läcka vill jag inte ha så rattarna låter jag nog bli Får testa att tilläggsisolera vinden för att kompensera skillnaden istället och efter det installera dessa STAD-ventiler. Stort tack för svaret Demmpa.
Norrland70: Jag går på designventilen. Förstår bara inte varför man hänvisar till kopplet som tillbehör när det behövs en del extra delar. I vilket situation ska man använda det?
GK100: Det är knappast något att behöva gissa på det går bra att sätta en patron med R50 gänga där om man vill.
hablam: Hej allihopa! Jag har som troligen alla andra i vårat avlånga land försök sänka temperaturen något invändigt. Är en person som gillar värme så har haft cirka 24 grader innan så jag kommer inte göra några jätte stora kliv och gå ner på typ 18. Jag justerar i fliken som heter temperatur. Men det finns även en som heter värmekurva, behöver jag röra den något? Ska man även
burton: Var för övrigt inte bergvärmeinstallatören (Nibe)som kopplade på golvet vid tillbygget. Säger väll kanske inte något iofs då det finns mer eller mindre duktigt folk i alla branscher.