Vår sotare sa att man får beläggningar i skorstenen om man eldar för hårt. Är ni oroliga för sot eller tjära så ta in en sotare. De kan även ge bra råd om hur ni ska elda.

L Louise1986 skrev:
Bra tips!

testade nu. Lågan ovanför insats (vid gallret) och vid gallret på spiskåpan går rakt upp eller utåt mot rummet.

lågan längre ner vid kaminen går inåt men det är väl för att spjället tar luft där.

det är så det ska fungera att kall luft smyger in under insatsen värms och kommer ut på ovansidan eftersom varm luft stiger upp. På det sätt cirkulerar luften runt insatsen och värms.
Då har du kanske för stora värmebehov och för liten kassett?

när ved brinner så brinner det först med lågor (80% gas) och sen blir det bara träkol kvar (20%) som glöder tills det blir bara grå aska kvar. Att lågor försvinner betyder inte att elden gått ut för träkolet glöder ju fortfarande som på din bild och avger mycket värme. Man lägger en ny pinne i brasan när lågorna börjar bli korta och det är mest bara glöd kvar. Och man lägger lite åt gången under tiden man eldar.

I mitt fall så blir det mkt kolrester kvar. Borde man reglera spjället på ngt sätt för att säkerställa att kolet inte svalnar och förbränningsprocessen avtar?

G gaia skrev:
när ved brinner så brinner det först med lågor (80% gas) och sen blir det bara träkol kvar (20%) som glöder tills det blir bara grå aska kvar. Att lågor försvinner betyder inte att elden gått ut för träkolet glöder ju fortfarande som på din bild och avger mycket värme. Man lägger en ny pinne i brasan när lågorna börjar bli korta och det är mest bara glöd kvar. Och man lägger lite åt gången under tiden man eldar.

Installationen ser lite ”tight” ut?
Jag skulle satsat mer på luftinsläpp underifrån.
Insatsen får dålig kylning av rumsluften liksom.
Har en insats med mycket luft runt om och rejäl öppning i kåpan.
Det märks om jag eldar…

Tack för svar! Jag ser faktiskt på bilder nu att flera ha galler även längst ner vilket kan tolkas som att den har längre fötter där nere än vad vi har.

när du menar luftinsläpp underifrån - är du också inne på att ”öka benhöjden” eller syftar du på det nedre reglaget som tar in luft underifrån?

QUOTE="FDT, post: 4956295, member: 60323"]Installationen ser lite ”tight” ut?
Jag skulle satsat mer på luftinsläpp underifrån.
Insatsen får dålig kylning av rumsluften liksom.
Har en insats med mycket luft runt om och rejäl öppning i kåpan.
Det märks om jag eldar…[/QUOTE]

Du har mer nog mer glädje av rumsluft som smeker längs hela insatsens yta, än bara överdelen.
Så ja: Tror att verkningsgraden ökar om insatsen lyfts upp.
Min killgissning :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.