T
toolman77: Ett av undantagen från koncessionsplikten är just för elbilsladdning. Annars är det olagligt att leda ström över fastighetsgränser. https://ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn#h-Laddstolpar31 "Laddstolpar (31 §) Lågspänningsnät för laddstolpar och liknande anläggningar får användas för överföring av el till annan utan att nätkoncession krävs.
53 svar · 30,2k läst
M
Mike the farmer: Kollar möjligheten att installera ack-tankar på mitt befintliga värmesystem, där jag har en Norrahammar vedspis/panna i köket (obs: jag kan ingenting om sånt här) på 10 kw. Det är ett öppet system med självcirkulation i nuläget, vilket blir kallt så fort vi slutar elda. Vi har 4 st element i 4 olika rum runt murstocken, 2 på nedervåningen och 2 på övervåningen. Jag har ett
0 svar · 710 läst
E
Emilj92: Hej Jag har för nått år sedan flyttat in i ett hus med äldre värmesystem. Idag är den en el kombipanna inne med LV värmepump Kombipannan har en volymtank på 25L som sedan har en slinga för att värma en vvb på 120L Då tanken är väldigt liten skapar detta många start/stopp på VP. Och när kylan slår till så droppar tempen som VP jobbat upp från ca 50->30 grader, och det gör att
0 svar · 1,8k läst
·
H
Homey: Hej! Jag har ett fritidshus från 1974 i Norrtälje kommun med direktverkande el. Elementerna är uppskattningsvis 15 år gamla (inte oljefylld), sedan har jag en luftvärmepump från 2017, och en vedkamin från 2017. I med att det sitter någon form av timer på elvärmecentralen och med de skenande elpriser (jag har Tibber timpris) så tänkte jag att jag kanske kunde ställa in så att
0 svar · 1,2k läst
·
B
BobbaFett: [citat] Planen från början var att sätta in bergvärme för att värma gamla delen på 70m2 + nya delen på 140m2 Gamla delen saknar golvvärme så där blir det radiatorer istället. Nu är ju elen allt annat än billig så jag funderade på en vedpanna istället som man eldar i under dagen för att lagra energin i plattan så att man håller värmen i lokalen under natten men det verkar som
18 svar · 4,1k läst
·
G
Granström2: [citat] Kanske om det finns värdefull koppar i den. För 300 kr järn är det nog ingen som anstränger sig. Jag hörde min till avfallsstationen. I en annan kåk sågade jag ned en kombipanna med vinkelslip, inget roligt jobb.
3 svar · 2,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det blir nog bra, vi kör med samma typ av konvektor som du tänker på och den sprider värmen lite bättre än en vanlig radiator och har fördel med två lägen.
2 svar · 925 läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Ta reda på var skvallerröret till expansionskärlet (på vinden?) mynnar, och sen fyller du på vatten tills det börjar rinna ur röret. Då är systemet fullt. Ibland sitter inte utloppet från skvallerröret i pannrummet, så ibland kan man behöva vara 2 som hjälps åt; en som sköter kranen och en som hojtar när det är fullt. Bra att fylla på vatten nu när du inte eldar! Är ingen
16 svar · 2,0k läst
·
B
Benke Nyström: [citat] Tack för info
6 svar · 1,2k läst
T
tergo: om inte skicket är synbart, så testa sätta ett tex a4 ark mellan bågen och karmen och kolla hur svårt det är att dra loss och få koll på om listen tätar ordentligt
1 svar · 1,2k läst
L
LaT: Hat ett gammalt Systemair VX700 som jag stängde av eftervärmen på för många år sedan, aldrig haft problem med för kall tilluft eller igenfrusen växlare.
11 svar · 4,5k läst
J
Jocu: Tack förstår inte svaret gällande kopparrör? Behövs någon nippel eller liknande i pex-röret som går in i radiatorn, till kopparröret använder jag vanlig stödhylsa, givetvis anpassat för pex
2 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Alla termostater passar inte alla radiatorventiler även om de fysiskt går att skruva ihop. Då kan det bli det fenomen du råkat ut för, att termostaten inte trycker in stiftet helt. Det kan även vara så att någon har bytt packboxen med stiftet till en med kortare stift. Bilder på de olika delarna skulle underlätta. Om det står något (text, symbol, etc) på ventilhuset så kan det ge
1 svar · 964 läst
L
Lutte: Med dom där priserna hade jag servat brännaren direkt och beställt hem diesel, det verkar ju bli en svinigt dyr vinter för se4 och se3. Så det kommer bära sig o elda olja om man har direkt el, och köra olja på dagarna istället för värmepump
11 svar · 4,9k läst
T
Trrttsch: Det finns ingen aktiv ventilation och porten står väl öppen så lång tid det tar att köra in en bil och gå ut igen. Eventuellt plocka ur matkassar också så kanske 5 minuter. Om givaren ska sitta centralt i rummet behövs säkert 10 meter rör och med 5 meter kommer jag iaf bort från ytterväggen. Med två meter kan jag sätta dem lite skyddat från damm.
4 svar · 948 läst
·
nino
nino: [citat] Har idag ett värmesystem som består av radiatorer och är från 50talet. Tänkte ev byta till golvvärme i samband med renovering av rum. Den tråden jag söker där hade man gjort en enkel och bra lösning för styrning av rumstemp/golvvärme utan köpe shunt och sånt.
2 svar · 821 läst
D
Dan_karlsson: Ah ok. Tror jag hänger med på hur du menar. Får försöka sätta mig in mer när jag har tillgång till pumpen och ser displayen. Vedeldning kan det ju kanske bli lite i vinter med tanke på vansinnet som råder just nu. Återstår att se. Tack för svar
2 svar · 706 läst
galento
galento: [citat] De vi har är sådana som står löst på golvet och de tas bort på sommaren , de har funkat bra så de får vara kvar. Brukar man inte räkna på ungefär 60W / m2 ?
11 svar · 1,6k läst
Stefan N
Stefan N: Yrkesgrupp? Det där fixar du själv, det är bara montera. Det ingår att man byter dessa när dom blir dåliga, har du kvar manualen är det under punkt 7: Service som det finns. 7.0 Service 7.1 Byte av brännplattor (fig. 9) 1. Lyft upp asklisten (A) på ena sidan så att den kommer ut från hållarna på brännkammarens sida och ta sedan ut den. 2. Ta ut luftfördelaren (den lilla delen med
1 svar · 1,7k läst
Excel
Excel: Bergvärme, säljer överskottet till elbolaget.
15 svar · 3,8k läst
Samsamuelsson
Samsamuelsson: [citat] Hej. Har tryck i systemet och luftat både pump och radiatorer.
6 svar · 825 läst
·
J
Josth: Det viktiga är ju att man tycker om själva huset och tomtens läget. Sedan får man fixa uppvärmningssystemet. I värsta fall får man skaffa en luftluftvärmepump tillfälligt för att hålla nere gasförbrukningen om det är lång leveranstid på bergvärme, jordvärme, luftvattenvärmepump eller vad man nu vill ha.
1 svar · 861 läst
A
atomlab: Mycket märklig. Ta och kika ner i insatsröret och kanstebta en pinne och peta lite. Kan ju sitta en fågel där eller liknande. Men då borde det rimligtvis ryka in lite mer
3 svar · 773 läst
·
Demmpa
Demmpa: I princip kommer det att fungera hyfsat, det är typ så fläktstyrd ventilation fungerar. Däremot är det lättare att förflytta sval/kall luft än varm luft. Så det är bättre att suga luft från tex sovrummen och blåsa ut den i ”matrummet” å då helst under/bakom kaminen. Genom att suga luft från de svala rummen och blåsa in det varma rummet så förstärks det naturliga
1 svar · 840 läst
·
D
Distordera: Min Pellmax CU med Viking Bio har gått klockrent i ca sju år men igår kom jag hem till 35 grader inomhus. Pannan går med full automatik och jag har inte ändrat några inställningar. Framledningstempen ska vara max 56 men igår låg den på närmare 80. Idag ligger den på ca 60. Det var 16 grader ute igår så man kan ju tycka att framledningen inte ska vara långt över minimi-nivå
0 svar · 683 läst
Huddingebo
Huddingebo: Nr1 Vad är det för material? Det händer att elementkoppel är i järn. Kolla med magnet så att det inte är det först. Ser inte så bra på bilden... Går det att komma åt underifrån? Vad finns där? Källare? Krypgrund? Våningsplan? Hur långt under golvet tror du "stammarna" går?
10 svar · 1,8k läst
·
J
jespgrun: [citat] Fick du nåt svar från Bosch?
10 svar · 9,3k läst
·
A
andersmossing: Självklart hade jag förstått fel i vår sparsmakade mailväxling. För 20 000 får man ny insats till Legaletten förstår jag det som, med bättre styrning och nya grejer. Allt byts förutom lådan det sitter i. Dessutom är det förberett för extern värmekälla som t ex värmepump. Någon pum ingår dock inte. Tyckte nog det lät för bra för att vara sant...
7 svar · 2,4k läst
V
Vector: Ja vad jag vet så passar den
3 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.