15 649 läst ·
96 svar
16k läst
96 svar
Bergvärmepump värmer vatten ofta
Ok.MathiasS skrev:
Lurigt det där. Öka värmen inomhus => färre men längre starter på VP? Sänka värme => fler men kortare starter på VP?
Ändå ska en lägre inomhustemp ge en lägre energiförbrukning…
antar att energi-/värmeförluster spelar stor roll
Ja det har du med största sannolikhet, det är inget fel på VP. Vill du ha längre gångtid så behöver VP en stor vattenvolym att jobba mot.J juanxxx skrev:
Du skrev tidigare att de bytt 3 slangar med svart gegga i, vad var de slangarna till ??
Min frånluftvärmepanna jobbade o jobbade utan att ge nån nämnvärd värme. Jag hade stor skillnad mellan utgående och retur.
Hela radiatorsystemet var fullt med svart gegga, fick plocka ut alla radiatorer och spola de rena.
När allt nu funkar som det ska är det knappt mätbar skillnad mellan utgående och retur, och elräkningen blev märkbart lägre konstigt nog.
Anledningen till den svarta geggan i vårt fall är dåligt vatten i brunnen när systemet fylldes, renovering där systemet stått öppet och syresatt vattnet i flera veckor, och sen påfyllt med ett annat vatten. Detta bildade en kemisk reaktion och utfällningar.
Min frånluftvärmepanna jobbade o jobbade utan att ge nån nämnvärd värme. Jag hade stor skillnad mellan utgående och retur.
Hela radiatorsystemet var fullt med svart gegga, fick plocka ut alla radiatorer och spola de rena.
När allt nu funkar som det ska är det knappt mätbar skillnad mellan utgående och retur, och elräkningen blev märkbart lägre konstigt nog.
Anledningen till den svarta geggan i vårt fall är dåligt vatten i brunnen när systemet fylldes, renovering där systemet stått öppet och syresatt vattnet i flera veckor, och sen påfyllt med ett annat vatten. Detta bildade en kemisk reaktion och utfällningar.
Det är inget fel på radiatorerna. De blir varma och huset håller den temperatur jag önskar. Slangarna var de tre slangar som finns i BVP. Men det finns nog väldigt många olika saker man kan göra för ett mer effektivt system.Isakare skrev:
Du skrev tidigare att de bytt 3 slangar med svart gegga i, vad var de slangarna till ??
Min frånluftvärmepanna jobbade o jobbade utan att ge nån nämnvärd värme. Jag hade stor skillnad mellan utgående och retur.
Hela radiatorsystemet var fullt med svart gegga, fick plocka ut alla radiatorer och spola de rena.
När allt nu funkar som det ska är det knappt mätbar skillnad mellan utgående och retur, och elräkningen blev märkbart lägre konstigt nog.
Anledningen till den svarta geggan i vårt fall är dåligt vatten i brunnen när systemet fylldes, renovering där systemet stått öppet och syresatt vattnet i flera veckor, och sen påfyllt med ett annat vatten. Detta bildade en kemisk reaktion och utfällningar.
Jag tror en tilläggsisolering av vinden är ett nästa steg för att öka komforten inomhus.
Du kan inte höja effektiviteten på annat vis än att köpa en ny Värmepump med inverterstyrd kompressor som anpassar avgiven effekt efter efgektbehovet i huset.J juanxxx skrev:Det är inget fel på radiatorerna. De blir varma och huset håller den temperatur jag önskar. Slangarna var de tre slangar som finns i BVP. Men det finns nog väldigt många olika saker man kan göra för ett mer effektivt system.
Jag tror en tilläggsisolering av vinden är ett nästa steg för att öka komforten inomhus.
Att VP går korta tider beror på hög effekt från VP och liten vattenvolym i radiatorsystemet. Speciellt nu då det inte är speciellt kallt ute och det är ett litet effektbehov i huset.
Men det förbrukar ju ingen mer ström
...men det är inte motsägelsefullt.J juanxxx skrev:
Din energiförbrukning ges ju av total gångtid i absoluta tal (timmar), inte av hur många gånger den startar.
Är värmebehovet litet kommer traditionell on/off-värmepump gå ofta men korta perioder. Lite energi tillförs huset.
Är värmebehovet stort (tänk januari), så kommer värmepumpen gå nästan hela tiden, om den inte är överdimensionerad - och stanna bara för att värma varmvatten.
Det är egentligen inte bättre eller sämre sett till elförbrukningen att gå kort eller länge, men man kan möjligen argumentera för att en VP som går länge med få start och stopp kommer hålla längre.
Tack MathiasS.MathiasS skrev:
...men det är inte motsägelsefullt.
Din energiförbrukning ges ju av total gångtid i absoluta tal (timmar), inte av hur många gånger den startar.
Är värmebehovet litet kommer traditionell on/off-värmepump gå ofta men korta perioder. Lite energi tillförs huset.
Är värmebehovet stort (tänk januari), så kommer värmepumpen gå nästan hela tiden, om den inte är överdimensionerad - och stanna bara för att värma varmvatten.
Det är egentligen inte bättre eller sämre sett till elförbrukningen att gå kort eller länge, men man kan möjligen argumentera för att en VP som går länge med få start och stopp kommer hålla längre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden