P
poba53: Hej. Jag har haft samma MMA M28 termostat på alla mina element och sedan bytte jag till Honeywell elektroniska för 10 år sedan. Dessa krånglar nu mekanisk så jag gick ut på jakt efter moderna varianter och fastnade för Danfoss Eco2 (betalade 449:-/st från Harald-Nyborg) som har samma mekaniska interface som din Danfoss Ally men bara styrbara via Bluetooth och en app lokalt i huset. Tog en
4 svar · 3,4k läst
·
Grillen
Grillen: Går det använda koppar på både tillopp och retur? Tänkte på om jag kan ha koppar innan stålröret på returen? Eller gäller det bara där man har tappvatten?
16 svar · 4,2k läst
·
B
bryggstun: [citat] [citat] [citat] Har kört lite mer nu och det är nog bara fläkten som går utan kylning. Innedelens fläkt går enbart i kylläget och utedelens fläkt går enbart i värmeläget. Möjligen tvärtom men fläktarna går aldrig samtidigt! Hur skulle luftvärmepumpen bete sej om den var tom på gas, vilket jag misstänker? Har mätt givarna i innedelen. Tror värdena var rimliga men jag
11 svar · 18,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Då får du fortsätta stegen i min "mall" ovan.
10 svar · 3,4k läst
·
I
InsidersUnited: Bra idè, lägg in ett fläkthjul. Skaffa ett från en gammal köksfläkt då får du olika fläktlägen på köpet. Hitta en gammal där allt är gjort i plåt, vete tusan hur värmetåliga de nya i plast är. Men du bör inte kunna komma upp mer än 80 c i det där utrymmet bara du håller avstånd till rökröret.
1 svar · 1,4k läst
·
T
torparnorpan: Hej, Har en 500L acktank som värms i första hand av luft/vattenpump men kan kompletteras upp med vedeldade kökspannan om så önskas. Mitt problem är att jag i dagsläget ej kan styra tempen på utvattnet från tanken till värmesystemet. Som det är nu går det ut samma temp till systemet som tanken för stunden håller, vilket är energislöseri samt gör att jag ej kan använda
0 svar · 730 läst
J
JPlicious: Hej, Rörläggaren har tänkt att installera LK's ICS rumstermostat för golvvärmen. Finns det något bättre roligare alternativ? Jag tycker inte den är speciellt trevlig att titta på.... Tack på förhand,
0 svar · 694 läst
Demmpa
Demmpa: Om övre fördelaren är tillopp så har inte returen någonstans att ta vägen om shunten står för max framledning. Det blir även kortslutning mellan framledning och returen nästan helt oberoende av hur shunten står. [bild] [bild] Om nedre fördelaren är tillopp så blir det flöde genom golvvärmen oberoende hur shunten står.
2 svar · 568 läst
·
V
vaguely: [citat] tusen tack för tipset! Då köper jag en sådan. Allt gott
2 svar · 736 läst
·
A
alacs: Tack. Problemet är att det känns som att det bara är själva plastknoppen som rör sig, jag kan alltså inte vrida och öppna. men då vet jag att det är det vredet iaf. tack för hjälpen.
7 svar · 1,3k läst
·
J
Jockose: [citat] Alpha 2 sitter på shunten. Det är en Danfoss ECL 100M reglercentral. 1.2 i kurvlutning och Auto på den andra. Skickat på ca 35-37 grader från centralen till shunten som sedan regleras av Smatrixen
3 svar · 2,0k läst
·
P
pjop: Hej, nu har jag äntligen fått igång Thermiq och kan få upp följande vy: [bild] Fråga 1: Mycket är självförklarande men vad betyder: Curve 2 Curve 2 min Curve 2 max Curve 2, Target Curve 2, Actual Curve Curve min Curve max Curve +5 Curve 0 Curve -5 Heatstop Temp. reduction Room factor Integral limit A1 Hysteresis A1 Integral limit A2 Hysteresis limit A2 Max Electric steps Hotwater stop
0 svar · 1,3k läst
·
S
Sir Duke: [citat] Bäst att låta värmepumpen cirkulera varmvatten till radiatorerna
9 svar · 8,0k läst
Lulaua
Lulaua: Fäll in ett 70mm avloppsrör i väggen, mjuka böjar ut genom väggen på båda sidor (typ 2x45graders böjar)
3 svar · 1,3k läst
J
Josth: Man brukar ofta räkna 70 W/kvm och det borde absolut räcka till med bra isolering.
1 svar · 836 läst
ErikT0
ErikT0: Jag kör 20 grader hela dygnet, tofflor och en tröja i källaren där det kan vara lite kallare :)
113 svar · 23,0k läst
·
J
Jerald Stuartson: [citat] +10 grader
3 svar · 1,5k läst
P
Patzie: Ja de har jag och alla fungerar fint förutom denna som övertid alltid får luft i sig:thinking:
6 svar · 1,1k läst
L
lordi: [citat] Ok, då var jag lite i underkant där. Dessutom ska man vara lite uppmärksam om man byter till lågenergipump i anläggningar där pumpen styrs av någon regulator eller värmepumpsstyr, att ibland så fungerar inte reläutgångarna för start och stopp av pumpen så bra. Har pumpen däremot egen spänningsmatning så är det inga problem.
6 svar · 1,6k läst
·
J
Jarlsgård: Fick loss snäckan utan å tappa allt vatten efter lite om och men. Såg ingen direkt skit så var nog bara nåt smått skit som satt sig bakom snurran, nu e den igång igen och funkar som den ska :cool: Dör den igen däremot så blir det helt klart ett garantiärende!
2 svar · 992 läst
A
Avemo: Jag har sett stora tält värmas upp med gasoldrivna infravärmare. Jag skulle tro att el blir billigare i drift än gasol även med dagens elpriser. Men du kan lätt få en hög effekt med gasol utan att behöva dra fram nya grupper från elcentralen. Den eldrivna genererar ingen fukt. Jag skulle nog föredra el om effekten räcker. Men se till att inte glömma den på. Det kan bli dyrt.
1 svar · 4,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: När du skriver "tar friskluft från vinden" vad betyder det? Får du inte in direkt uteluft alls? Eftersom du har en luftvärmepump så ska du låta den sköta värmen, den är mellan 3-4 ggr mer energieffektiv än ditt gamla aggregat. Kanske läge att byta aggregatet mot ett FTX istället som borde vara mer effektiv och kan återvinna bättre samt med enbart frisk uteluft.
4 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Bra tankegång, det slog mig aldrig att det kunde vara den varianten! (y) Mellan anslutningarna sitter det antagligen en liten strypande bricka som tvingar upp flöde i radiatorn, men samtidigt släpper igenom lite rakt igenom. Är den sorten som på min bild så är inte muffarna gängade utan tätar med gummipackning. Den lilla skruven låser muffen. Ofta 16mm stålrör. Visst var det
4 svar · 2,3k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Kör utan filter på vintern så fryser den inte lika lätt.
17 svar · 5,8k läst
·
Jocce81
Jocce81: Flyttade i somras till hus. Uppvärmning är via Luft/Vattenpump till vattenburna element, i sovrummen, sitter en Luft/Luft i vardagsrummet och Golvvärme (tror detta är el) i badrummen + hallen. Sitter även FTX Nu när det är lite kyligare på nätterna märker man att det är lite svalt i vardagsrummet (Ganska högt i tak också, så mycket värme lägger sig nog där uppe) Frågan är hur
0 svar · 915 läst
·
Tomture61
Tomture61: Om det etsar fast tror jag ej men kommer ej försvinna av sig själv dock .
1 svar · 856 läst
K
Klas Thorsén: [citat] Finns det några för eller nackdelar med elpush istället för elslinga? Skall ta beslut i veckan ifall det skall gjutas in eller inte.
2 svar · 896 läst
J
Josth: Ja det skulle minska förbrukningen en del men inte särskilt mycket. Ca 2/3 av värmen i huset kommer från nedre våningen. Bergvärme låter bra men det är säkert lång kö nu. Går att få med frikyla om man vill.
1 svar · 873 läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Ja, liten besparing blir det eftersom (dygns)medeltemperaturen blir lite lägre. Om man börjar använda ”nattsänkning” så måste man ta bostadens värmetröghet i beaktning. Den varierar med årstiderna beroende på hur välisolerad bostaden är. Exempel: Vill man ha 22° vid 05:30 så kanske värmen måste höjas redan 03:00. Men om man vill ha 19° från 22:00 så kan det kanske
2 svar · 947 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.