Hej, jag har precis flyttat in i en liten villa, 85 kvm.
Jag har frånluftsvattenvärmepump från nibe. En gammal rackare. Radiatorerna var glödheta trots att jag hade dem på 0an.
Jag drog ner värmekurvan 1 hack. Nu kommer inte panntempen upp i mer än 40. Innan pendla den emellan 50-52.
Måste jag ha elpatronen igångtryckt?
#enjävlanovispåsånthär
Jag har frånluftsvattenvärmepump från nibe. En gammal rackare. Radiatorerna var glödheta trots att jag hade dem på 0an.
Jag drog ner värmekurvan 1 hack. Nu kommer inte panntempen upp i mer än 40. Innan pendla den emellan 50-52.
Måste jag ha elpatronen igångtryckt?
#enjävlanovispåsånthär
Håller man kanalknappen intryckt för länge startar värmepumpen om som man brutit strömmen. Då visas det streck i displayen. Men det kan också bli fel på brytaren så man knappt kan nudda kanalknappen innan den startar om. Vilken årsmodell är det av 310P?
Ok, det är en av de tidigare årsmodellerna men inte från när huset byggdes för då fanns inte 310P så det måste varit ett byte någon gång. Om kanalknappen inte fungerar så får man byta styrkort. Ett nytt kostar en slant: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-9kw-cu-089070/034-centralenhet-f310-410.html Hörs det tydligt att kompressorn går? Den ska starta inom 20 minuter från man startat om och det finns värmebehov.
För att byta styrkortet själv ska man vara teknisk och el-kunnig samt noga med att stänga av strömmen först med arbetsbrytaren på väggen. Men det är inte särskilt svårt då. Att bryta strömmen en stund ska inte påverka hur kanalknappen fungerar. Normalt går kompressorn non-stop hela vinterhalvåret när det är kallare än ca 6° ute men jag vet inte hur det blir för bara 85 kvm på okänd ort i Sverige. Bra att den hörs, i många 310P har kompressorn havererat och stannat. Då hörs bara ett litet klick från motorskyddet när den försöker starta. Kostar 15-20 tkr att byta kompressorn med övriga komponenter.
Garanterat kompressorn som går på högre varv