Det finns tre olika lägen man kan välja på kompressorn! Jag har läge III, ska jag sänka den?useless skrev:
En fråga till, elementen är vansinnigt heta trots att de nästan är avstängda!
Vad ska jag göra åt det?
Kompressorn har inte "tre olika lägen", däremot har cirkulationspumpen där nere ofta tre olika lägen. Jag kör läge I på cirkulationspumpen och det räcker bra. Beror på vad man har för hus/värmesystem. Vad är den inställd på för värmekurva och förskjutning? (Läs av rattarna).
Frånluftvattenvärme.J Josth skrev:
Så det är cirkulationspumpen, man lär sig alltid något nytt!
Vart sitter kompressorn?
Jag har ställt ner värmekurvan till 9 från 10 och förskjutningen är på - 2 om jag inte missminner mig! Jag bor i Sörmlandsskogarna
Normal kurva du kör med men det beror helt på hus/värmesystem vad som blir rätt. Kör själv kurva 7 förskjutning 0. Om du har glödheta radiatorer/element låter det som shunten har hängt upp sig på öppet läge. Man hade kunnat se beräknad framledningstemperatur på kanal 10 och skillnaden mot faktiskt framledningstemperatur på kanal 11. Kanal 11 ska oftast visa 0 när shunten fungerar.Stucki skrev:
Jag ska kika, kanalväljaren lever sitt eget livJ Josth skrev:Normal kurva du kör med men det beror helt på hus/värmesystem vad som blir rätt. Kör själv kurva 7 förskjutning 0. Om du har glödheta radiatorer/element låter det som shunten har hängt upp sig på öppet läge. Man hade kunnat se beräknad framledningstemperatur på kanal 10 och skillnaden mot faktiskt framledningstemperatur på kanal 11. Kanal 11 ska oftast visa 0 när shunten fungerar.
Grejen är att de är väldigt varma när jag har på "snöflingan" sen stänger jag nästan av dem, då blir dem iskalla!
Känns som att dem är superkänsliga?
Låter också som det är fel på termostaterna. Kanske någon som bytt och tagit fel fabrikat så det inte stämmer med själva ventilen? Då kan det bli "glapp". Har alla radiatorer likadana termostater? Man säger att termostater håller i ca 15 år och sedan kan de börja reglera fel.
Fast elementen ska inte bli glödheta även om termostaten fungerar. Jag gissar att det är fel på shunten och kanske några fler grejer också.
Skriv ner värdena på kanal 1-11 så blir det enklare att ställa en diagnos.
Skriv ner värdena på kanal 1-11 så blir det enklare att ställa en diagnos.
Jag försöker skriva ner värdena, men kommer till kanal 4, sen blir det streck i displayen II II III så ser det ut.useless skrev:
Klicka här för att svara