useless useless skrev:
Kompressorn i nämnda värmepump är inte varvtalsstyrd, så det är definitivt ett varningstecken om den helt plötsligt börjar gå på högre varv.
Det finns tre olika lägen man kan välja på kompressorn! Jag har läge III, ska jag sänka den?

En fråga till, elementen är vansinnigt heta trots att de nästan är avstängda!

Vad ska jag göra åt det?
 
Kompressorn har inte "tre olika lägen", däremot har cirkulationspumpen där nere ofta tre olika lägen. Jag kör läge I på cirkulationspumpen och det räcker bra. Beror på vad man har för hus/värmesystem. Vad är den inställd på för värmekurva och förskjutning? (Läs av rattarna).
 
  • Gilla
Stucki
  • Laddar…
Stucki Stucki skrev:
Det finns tre olika lägen man kan välja på kompressorn! Jag har läge III, ska jag sänka den?
Kompressorn har två lägen - Av eller på.
 
  • Gilla
Stucki
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kompressorn har inte "tre olika lägen", däremot har cirkulationspumpen där nere ofta tre olika lägen. Jag kör läge I på cirkulationspumpen och det räcker bra. Beror på vad man har för hus/värmesystem. Vad är den inställd på för värmekurva och förskjutning? (Läs av rattarna).
Frånluftvattenvärme.

Så det är cirkulationspumpen, man lär sig alltid något nytt!

Vart sitter kompressorn?

Jag har ställt ner värmekurvan till 9 från 10 och förskjutningen är på - 2 om jag inte missminner mig! Jag bor i Sörmlandsskogarna
 
useless useless skrev:
Kompressorn har två lägen - Av eller på.
Taget
 
Stucki Stucki skrev:
Vart sitter kompressorn?
Svarta burken uppe till höger.


Schematisk illustration av komponentplacering med en svart burk markerad uppe till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stucki Stucki skrev:
Frånluftvattenvärme.
Jag har ställt ner värmekurvan till 9 från 10 och förskjutningen är på - 2 om jag inte missminner mig! Jag bor i Sörmlandsskogarna
Normal kurva du kör med men det beror helt på hus/värmesystem vad som blir rätt. Kör själv kurva 7 förskjutning 0. Om du har glödheta radiatorer/element låter det som shunten har hängt upp sig på öppet läge. Man hade kunnat se beräknad framledningstemperatur på kanal 10 och skillnaden mot faktiskt framledningstemperatur på kanal 11. Kanal 11 ska oftast visa 0 när shunten fungerar.
 
  • Gilla
Stucki
  • Laddar…
J Josth skrev:
Normal kurva du kör med men det beror helt på hus/värmesystem vad som blir rätt. Kör själv kurva 7 förskjutning 0. Om du har glödheta radiatorer/element låter det som shunten har hängt upp sig på öppet läge. Man hade kunnat se beräknad framledningstemperatur på kanal 10 och skillnaden mot faktiskt framledningstemperatur på kanal 11. Kanal 11 ska oftast visa 0 när shunten fungerar.
Jag ska kika, kanalväljaren lever sitt eget liv

Grejen är att de är väldigt varma när jag har på "snöflingan" sen stänger jag nästan av dem, då blir dem iskalla!

Känns som att dem är superkänsliga?
 
Låter också som det är fel på termostaterna. Kanske någon som bytt och tagit fel fabrikat så det inte stämmer med själva ventilen? Då kan det bli "glapp". Har alla radiatorer likadana termostater? Man säger att termostater håller i ca 15 år och sedan kan de börja reglera fel.
 
Fast elementen ska inte bli glödheta även om termostaten fungerar. Jag gissar att det är fel på shunten och kanske några fler grejer också.
Skriv ner värdena på kanal 1-11 så blir det enklare att ställa en diagnos.
 
useless useless skrev:
Fast elementen ska inte bli glödheta även om termostaten fungerar. Jag gissar att det är fel på shunten och kanske några fler grejer också.
Skriv ner värdena på kanal 1-11 så blir det enklare att ställa en diagnos.
Jag försöker skriva ner värdena, men kommer till kanal 4, sen blir det streck i displayen II II III så ser det ut.
 
Troligen fel på styrkortet så den bootar om / omstart. Nytt styrkort kostar ca 2500 kr som reservdel.
 
  • Gilla
Stucki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.