V
Vector: Jag tycker ju att man starkt ska fundera på frikyla då man har chansen när man bygger nytt. Förmodligen skulle man vägra att ha en bil utan fungerade ac........
2 svar · 3,3k läst
D
Daniel 109: Är de varma och inte skvalar behövs det inte.
18 svar · 4,0k läst
·
Pejter
Pejter: [citat] Stort tack!
4 svar · 2,7k läst
alm82
alm82: Det kan du skippa, det finns inget i termostaten att jorda (plast) tanken är att man ska använda den som en kopplingspunkt för att skarva ihop ink skyddsjord och skyddsjord till slingan men det är bättre att använda en toppklämma.
19 svar · 1,9k läst
·
H
Haas84: [citat] Pumpen fungerar. Rören blev inte varma från början. Men sen testade jag att manuellt ställa om shuntventilen som sitter ovanpå pannan. Öppnar man den så början varmvattnet att flöda och det kommer värme ut i golven. Så just nu öppnar jag den lite ibland när det behövs värme. Stänger den efter ett tag då det inte känns bra att den ska stå öppen hela tiden. Man hör hur
6 svar · 1,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Årsförbrukning på el är? Väldigt svårt att se hur du ska kunna spara pengar med en sådan stor investering.
4 svar · 2,4k läst
J
Jessica Eriksson: [citat] Ok Denna är från 2019 men blir inte klokare
5 svar · 4,4k läst
E
EFC: [citat] Ok, så om jag skulle kunna lossa mutter, kan jag då enklare komma åt att vrida spindeln?
13 svar · 3,2k läst
·
K
KjellTimell: BVP är inte känslig på den punkten som en LVVP är som kan behöva avfrostning. Stänger man av patron till varmvatten och legionellakörningarna blockeras så finns det en risk för legionella i varmvattnet.
1 svar · 680 läst
H
Hodie: Någon som har erfarenheter av att styra en Salus KL08RF med Home Assistant (eller Homey)? Ser framför mig att slippa ha trådbundna/trådlösa termostater från Salus i varje rum utan använda de temperatursensorer varje rum redan har har i HA för att styra golvvärmen från Termeco via Salus ställdon kopplade till en Salus KL08RF.
20 svar · 14,8k läst
P
Plutus: Golvvärmeutrustningen ser äldre ut än 2010? Men jag skulle nog överge golvvärmen, det är förluster neråt, hur stora de är beror på isoleringen under betongen. den stora fördelen med golvvärme är att de är sköna att ha fötterna på, och det spelar ingen roll i ett garage där man alltid har skor på sig. Så återstår elvärmt utrymme för saker som inte ska frysa, eller luft/luft
10 svar · 2,1k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej aback967 Rimligen så är det inte så kallt där du bor eftersom de prisområden som riskerar de högsta elpriserna ligger i södra Sverige. Men, för att du inte ska känna dig besviken på det råd du får här, vill även jag lyfta det faktum att värmepumpen blir en sämre värmekälla vid ökande kyla. Det är svårt att hitta bra beskrivningar/mätningar på luftvärmepumpar
24 svar · 5,8k läst
J
jahallåja: Så det kan antingen vara så att det är helt separata flöden eller förbundna? Hur kan jag ta reda på detta? Jag har ingen dokumentation av systemet tyvärr.
2 svar · 723 läst
·
pandalus
pandalus: Löste de genom att ta bästa rör tången å vred in röret i position. Så får man hålla tummarna att de inte läcker. (y)
2 svar · 582 läst
·
K
Kallens: [citat] Ok, ja kan du få fjärrvärmen billigt kan det ju vara en annan sak. Men tror fortfarande att installationen kommer kosta mer än att bara byta/lägga till en extra l/l värmepump. Dvs. du måste med stor sannolikhet ha märkbart lägre driftkostnader. Det är ju en spekulation i både framtida el och fjärrvärmepriser, men man vill ju ha lite marginal att inte göra en dålig
13 svar · 1,3k läst
H
Henriksundstrom: Hej! Jag och min sambo har precis köpt ett sekelskifteshus som har varit obebott i 50-60 år. Vi kommer att påbörja renovering inom ett par veckor och en av de saker som behöver åtgärdas är murstocken. Efter kontakt med vår snickare/byggnadsvårdare menade han på att huset kommer må bäst av att ha en fungerande murstock, vilket vi också vill. Tanken är att köra ett kombinerat
0 svar · 600 läst
·
E
ejoakim: Hej Jag har en Thermotech fördelare för golvvärmen, på en av slingorna går returen ej att justera. Själva ventilen roterar när man försöker injustera med nyckel men utan effekt, flödet går ej att ändra. Måste hela fördelaren bytas tro eller går det att byta en ventil separat?
0 svar · 760 läst
K
KlappatochKlart: Tack alla för er input i tråden! Jag har nu påbörjat jakten efter en LLVP, eller rättare sagt en installatör, pumpar finns det fortfarande att få tag i. Förhoppningsvis kan jag ha en på plats innan året är slut, men jag räknar inte med det. Om det är någon som har ett tips på en grym installatör i västsverige är det bara att höra av sig. ;) Önska mig lycka till!
8 svar · 1,8k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Då kan elförbrukningen för fjärrvärmen uppgå till ungefär en sjättedel av all elförbrukning. 17% av all elförbrukning är en ganska betydande del. Det går att sänka den till ca 5%.
21 svar · 5,5k läst
·
R
robert95: Hej! jag har en gammal thermia climatic från 1980 (lär den vara ifrån då huset byggdes 1980). jag har inga manualer eller dylikt och hittar heller inget på google. jag undrar egentligen bara om mina inställningar ser rätt ut eller om det finns något jag bör justera för att kunna spara några kronor under vintern. vi har vattenburna element, försöker även elda så mycket som möjligt
0 svar · 1,4k läst
·
F
Fredrik-: [citat] Droppa är ju hanterbart vid åter montering men "rinna" är ju värre... Jag har 4 element på nedervåningen och 3st på övervåningen, kan det vara så smart att alla dessa ligger i samma slinga och stänger jag alla element (oklart vilken som är först) = inget droppande. Finns tyvärr inga synliga rör mellan våningarna.
6 svar · 1,2k läst
·
pacman42
pacman42: Som priserna ser ut nu så är nog bergvärme nog det bästa i norra Sverige, i södra Sverige är det mer case-by-case bellan bergvärme och luftvatten-värme. Oavsett vad så bör du ha en värmepanna som kan anslutas till ackumulatortank och är lätt att styra till att tillverka värme på natten (i huvudsak).
2 svar · 651 läst
P
PelleSnickare: Hej, Jag har ett äldre hus där jag installerade vattenburet golvvärmesystem i en tillbyggnad för 20 år sen. Styrningen av detta har fungerat sisådär (har en tempgivare direkt på en av slingorna som styr pumpen - se bild). Nu har jag precis installerat ett nytt golvvärmesystem (Uponor Smatrix) i en annan del av huset. Jag tänkte använda denna reglercentral (som hittills varit separat
0 svar · 841 läst
J
Josth: Det pågår diskussioner inom EU att koppla bort gasen från el-priset för att dämpa el-priset. Bl.a. därför skulle jag satsa på luftvattenvärmepump. På lång sikt tror jag mer på el än på gas för uppvärmning även om det är biogas. Gasen behövs till vissa företag och industrier och vissa fordon.
1 svar · 802 läst
A
avdpos: [citat] Först svar på frågan "vad kostar det"; 100 kr / veckan i el var min beräkning förra året för 38 C (vill inte gissa om i år och har ännu inte räknat ut hur jag ska hålla det igång vettigt). Bad minst 3 ggr i veckan. så det var värt det. Men en uppblåsbar tror jag isolerar betydligt sämre än en fast byggd. Filter och slitage ej beräknat. Filter kostar ca 1000 kr om året.
2 svar · 3,1k läst
·
S
sslacker: Hej! Har tagit in två offerter på värmepump. IVT Air X 409 IVT Air Modul E9 Inkl 1 ny radiator Utegivare Pris: 126k Mitsubishi PUD-SHWM100YAA Mitsubishi EHST20D-YM9D Innegivare Magnetfilter Inkl 1 ny fläktkonvektor Jag har försökt att jämföra, men tycker det är svårt. Mitt hus: Byggt 1961. Tillbyggt 60kvm 1974. Takbyte 2022 med ny isolering osv. Area: 188 BOA + 40kvm halvuppvärmd
0 svar · 877 läst
ydewk
ydewk: Är den igång än? Noterade att min först startade om jag körde igång serviceläge på manöverpanelen till fjärrvärmen, annars är den avstängd. :)
3 svar · 2,4k läst
·
Fredricgus
Fredricgus: Hej, Har en Uponor Smatrix Wave pulse med 13 slingor, den är kopplad till fjärrvärme med utomhustemperaturreglering. Anläggningen är ställd för autobalansering. De röda "hattarna" är skruvade fullt motsols enligt instruktion från Uponor. Tilloppstempen är mellan 25-40 grader beroende på utetemp. Har ingen andr pumpar etc. Jag har ställt in rummen på 20 grader med nattlig sänkning
0 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.