Jag vill inte ha igång detta element så vrider termostaten till ändläge. Problemet är att då får jag heller ingen värme i övriga element på nedervåningen oavsett läge på dess termostater. Så ska det väl inte fungera? Vad kan vara fel? (Med reservation för okunskap )

• Vit elementradiator i ett rum med grått kakelgolv och anslutna kromade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Har du 1 rörssystem i huset?

Bästa svaret

Då är det fel koppel, du har ett koppel för tvårörssystem men skulle ha haft ett koppel för ettrörsystem, eventuellt kan det gå att ställa om kopplet från tvårörssystem till ettrörsystem.

Tack för snabba svar, verkar stämma att jag har 1-rörsystem (varmt i båda rören) Hur ser man att det är en-rörskoppel? Jag kan inte se skillnad när jag kollar på bilder i webbutiker ‍♂️
Passar på och frågar om byte av koppel också, med tanke på de två ventilerna under kopplet så borde det bara vara att stänga av dom och byta? Något speciellt att tänka på?

H
A AndreasN9 skrev:
Tack för snabba svar, verkar stämma att jag har 1-rörsystem (varmt i båda rören) Hur ser man att det är en-rörskoppel? Jag kan inte se skillnad när jag kollar på bilder i webbutiker ‍♂️
Passar på och frågar om byte av koppel också, med tanke på de två ventilerna under kopplet så borde det bara vara att stänga av dom och byta? Något speciellt att tänka på?
Fota kopplet på en radiator du har i huset. Ser du någon röd tejp på kopplet?

Det där är 2- rör system.
Hur värmer du huset? Egen panna? Värmepump? Fjärrvärme?
Börja med ett foto av värmeanläggningen.
Oftast delar sig värmen i 2 eller flera slingor = våningar, här finns oftast ventiler så man kan fördela flödet till olika våningar, dom kan vara avstånd under sommaren.

A AndreasN9 skrev:
Tack för snabba svar, verkar stämma att jag har 1-rörsystem (varmt i båda rören) Hur ser man att det är en-rörskoppel? Jag kan inte se skillnad när jag kollar på bilder i webbutiker
Ta närbild på det aktuella kopplet, försök även och ta bild på baksidan.

Genom att försöka tyda det som står på kopplet så kan man förhoppningsvis ta reda på tillverkare och modell på kopplet och då få reda på om det är omställbart.

Om du ska köpa nytt koppel så är det att läsa vad som står om kopplet, det går inte att lita på bilderna.
Tex följande bild är samma oberoende vilken artikel man väljer, har valt ettrörskoppel,
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-fordelare-1-rors/

A AndreasN9 skrev:
Ja, det bör bara vara att stänga av ventilerna.
Sen gäller det att ta hand om allt vatten som finns i radiatorn.
Vattnet är troligen svart och det svarta fastnar överallt och är svårt att tvätta bort.

Ja, jag har hittat röd tejp!
Bilden visar hur det ser ut under VVB (förra ägaren har byggt in den så jag kommer inte åt ordentligt )
VVB har en värmare på 1kW, sen sitter det en elpatron på 4.5kW som sitter i förrådet utanför och värmer en slinga som går genom VVB (de rör som kommer in genom väggen i mitten av bilden)
Är det den röda boxen som ska styra framledningstempen? Å den grå med veven vad är det? Inte mycket verkar fungera rätt nu, känns väldigt varmt i rören på ovanvåningen (trots att jag ställt in minimal kurva) och tappvarmvattnet är också för varmt, typ samma som termostat i VVB.

• Rörinstallation under varmvattenberedare med diverse kopplingar, ventiler och en röd box.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leif i Skåne skrev:
Det där är 2- rör system.
Hur kan du säga att det är ett tvårörssystem?

Om det är ett tvårörssystem så hade inte flera radiatorer blivit kalla när den aktuella radiatorventilen stängs.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är ett tvårörssystem så hade inte flera radiatorer blivit kalla när den aktuella radiatorventilen stängs.
Jo, det är fullt möjligt att i ett tvårörssystem kortsluta en tvårörsslinga med en liten radiator som inte har en injusterad strypventil!
För så var det väl?

A AndreasN9 skrev:
Jag vill inte ha igång detta element så vrider termostaten till ändläge. Problemet är att då får jag heller ingen värme i övriga element på nedervåningen oavsett läge på dess termostater. Så ska det väl inte fungera? Vad kan vara fel? (Med reservation för okunskap )
Jag tolkar det som om man öppnar termostatventilen?

A AndreasN9 skrev:
Ja, jag har hittat röd tejp!
Då har du ettrörsystem.

A AndreasN9 skrev:
Är det den röda boxen som ska styra framledningstempen? Å den grå med veven vad är det? Inte mycket verkar fungera rätt nu, känns väldigt varmt i rören på ovanvåningen (trots att jag ställt in minimal kurva) och tappvarmvattnet är också för varmt, typ samma som termostat i VVB.
Den röda ”boxen” är cirkulationspumpen.

Den grå lådan & trevägsventilen är shunten för radiatorkretsen, den reglerar hur varmt vatten det ska cirkulera i radiatorerna.

Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det är fullt möjligt att i ett tvårörssystem kortsluta en tvårörsslinga med en liten radiator som inte har en injusterad strypventil!
För så var det väl?
Ja, det går att kortsluta ett tvårörssystem genom att ”bygla” framledningen och returen tex med ostrypt radiator.

Men nu stänger TS av radiatorn, alltså det går inget vatten genom radiatorn. Hur blir då slingan kortsluten?

Ok, jag tolkade det som om han ville ha igång elementet och vred på, men tvärsom, ja då är det nog ett tvårörskoppel i ett enrörssytem, eller bypassventilen stängd?
Blev det fel från början och elementet alltid har varit igång är det inte säkert att någon märkt något fel?
Jag ser inte om det är en- eller tvårörskoppel på bilden.

Edit: fel igen...söndagmorron...:dizzy:

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Blev det fel från början och elementet alltid har varit igång är det inte säkert att någon märkt något fel?
Från första början så lär det ha suttit en radiator med enrörskoppel, men troligen när badrummet renoverades så byttes radiatorn och det monterades ett tvårörskoppel (eller eventuellt ett omställbart koppel) å sen har ingen stängt av radiatorn helt efter det.

Ser ut som en Danfoss

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.